کد خبر: ۴۲۱۵۳
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۶:۳۳

علی احمدی: نباید همه نگاه ها به روسیه معطوف شود

آفتاب‌‌نیوز : علی احمدی نماینده ممسنی در گفتگو با خبرنگار آفتاب اظهار داشت: روند مذاکرات ما در سه سال گذشته با کشورهای اروپایی نشان داد اروپایی ها همچنان به عنوان بازیگر اصلی بین المللی نتوانستند روند خود را از آمریکایی ها جدا کنند و بازیگر اصلی برای حل و فصل مسأله هسته ای ایران نیستند و سیاست های اروپایی ها تابعی از سیاست آمریکاست. از طرفی حضور انگلستان با سابقه استعماری منفی در خاورمیانه و به ویژه ایران این بی اعتمادی به کشورهای اروپایی را تشدید کرده است.
احمدی تأکید کرد:‌سابقه روسیه نیز اگر بدتر از انلگستان نباشد بهتر نیست و بنابراین در مرحله اول ایران می بایست بین تحقیق و توسعه و غنی سازی صنعتی تفکیک قائل شود. چون آنچه که هم اکنون ایران به عنوان تحقیق و توسعه آغاز کرده به نظر می رسد مذاکره در مورد آن ضرورتی ندارد حال آنکه آمریکا و اروپا و همینطور روس ها بیشتر به دنبال تعلیق تحقیق و توسعه هستند.
احمدی بیانیه وزارت خارجه روسیه در مورد تعلیق دائمی فعالیت های هسته ای ایران را در چارچوب تعلیق تحقیق و توسعه دانست و اظهار کرد: آنچه که ما باید با روس ها در مورد آن مذاکره کنیم بحث غنی سازی صنعتی است نه تحقیق و توسعه.
وی در پاسخ به این سؤال که «مذاکرات اخیر ایران و روسیه را چگونه ارزیابی می کنید»، تصریح کرد: مردم ایران ذهنیت مثبتی نسبت به روسیه ندارند و قراردادهای گذشته روسیه با ایران و رفتار روسیه در مورد تأمین سوخت نیروگاه بوشهر تأییدی بر این بی اعتمادی است. بنابراین ایران باید با توجه به چنین پیشینه ای به تعامل با روس ها بپردازد.
نماینده ممسنی در پاسخ به این سؤال که «آیا می توانیم روی وزن روسیه در پرونده هسته ای حساب کنیم؟» گفت: رسیدن به یک توافق اولیه با روس ها می تواند نکته آغازی باشد برای مذاکره با سایر کشورها. همچنین برای برون رفت از وضعیتی که در حال حاضر با آن مواجهیم.
وی در پاسخ به اینکه «شما تا چه اندازه به ادامه روند مذاکرات با روسیه و خصوصا طرح روسیه خوشبین هستید»، تصریح کرد: ما نباید مذاکره با روسیه را به عنوان یک هم پیمان استراتژیک نگاه کنیم زیرا این خطاست. اما باید توجه داشته باشیم که در عرصه بین المللی هم نباید باب تعامل و مذاکره را بست. بنابراین در زمینه تعامل با کشورها و بیان دیدگاه ها، مذاکره با روس ها مفید است اما اینکه همه نگاه ها معطوف به طرح روسیه شود خطاست.
احمدی درباره سخنان منوچهر متکی، وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر اینکه «ایران از این پس مذاکرات هسته ای اش را با سه کشور اروپایی دنبال نمی کند و قصد دارد با هر یک از 35 کشور عضو این اتحادیه گفتگو کند»،‌ گفت: بحث توافق با تروئیکای اروپا زمانی مفید است که اروپایی ها به عنوان یک بازیگر اصلی بتوانند به حل و فصل مسائل بپردازند، اما روند سه سال گذشته تاکنون نشان داده که این سه کشور به دلایل مختلف قادر به چنین امری نیستند و سیاست های آنها مستقل از آمریکا نیست.
بنابراین به نظر می رسد برای حل و فصل مسائل ایران،‌ تروئیکای اروپایی ناتوان است و باید سازوکارهای دیگری را برای تعامل تعریف کرد و در نظر گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین