کد خبر: ۴۲۱۵۷
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۶:۳۰

نارضایتی دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی از ترو ر کاریکاتوریستها

آفتاب‌‌نیوز : ولی در این ارتباط  دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي با رد فتواي قتل كاريكاتوريست‌‏هايي كه كاريكاتور حضرت محمد (صلي‌‏الله‌‏عليه‌‏وآله‌‏وسلم) را كشيده بودند، اين فتوا را بسيار خطرناك توصيف می کند. 
خبرگزاري فرانسه در این رابطه گزارش می دهد : «اكمل‌‏الدين احسان‌‏اوغلو دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي پايان تظاهرات خشونت‌‏آميز عليه كاريكاتورها كه تاكنون منجر به مرگ ده‌‏ها نفر شده است را خواستار شد.»
دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي كه 57 كشور مسلمان عضو آن هستند، در يك كنفرانس خبري پس از گفت‌‏وگو با رهبران پاكستان، گفت: «فتواهاي شخصي بسيار خطرناك است و آرمان‌‏هاي ما را خدشه‌‏دار مي‌‏كند.»
وي افزود: «اين فتوا اشتباه است، هيچ‌‏كس نبايد از آن پيروي كند چرا كه خلاف جوهره اسلام است و هيچ كس اجازه ندارد شخص ديگري را بكشد.»
احسان‌‏اوغلو از مسلمانان خواست  از روي‌‏آوردن  به خشونت خودداري كنند و تصريح كرد: «اين راه حل مساله نيست.»
بنابراين گزارش، احسان‌‏اوغلو روز دوشنبه به پاكستان رفت تا با «شوكت عزيز» نخست‌‏وزير پاكستان و «خورشيد قصوري» وزير امور خارجه اين كشور به گفت‌‏وگو بپردازد. اين سفر در پي برانگيخته‌‏شدن خشم مسلمانان پس از انتشار كاريكاتورها در مطبوعات اروپايي صورت گرفت. تاكنون ده‌‏ها نفر در افغانستان، ليبي، نيجريه و پاكستان در جريان تظاهرات اعتراض‌‏آميز كشته شده‌‏اند.
احسان‌‏اوغلو در اسلام‌‏آباد پيشنهاد كرد كه براي بررسي وضعيت موجود اجلاس اضطراري وزراي امور خارجه سازمان كنفرانس اسلامي برگزار شود. وي گفت: «ما به سختي به دنبال يافتن بهترين شيوه برخورد با اين بحران هستيم.»
احسان‌‏اوغلو هفته گذشته در ملاقاتي با «خاوير سولانا» رئيس كميسيون سياست‌‏خارجي اتحاديه‌‏اروپا و «كوفي عنان» دبيركل سازمان‌‏ملل ضمن بيان انتظارات دنياي اسلام، تصريح كرده بود : «به ارزش‌‏هاي ما و به طور خاص به پيامبر ما بايد احترام گذاشته شود و هيچ‌‏گاه نبايد به آنها توهين شود.»
سازمان كنفرانس اسلامي ضمن انتقاد از دانمارك كه به‌‏طور صريح انتشار كاريكاتورها را محكوم نكرد، از حمله اوايل ماه ميلادي جاري به سفارت‌‏هاي دانمارك و نروژ ابراز تأسف كرد.
اضافه مي‌‏شود كه يك دادگاه اسلامي در شمال هند روز دوشنبه اعلام كرد كه فتوايي صادر كرده است كه بر طبق آن 12 كاريكاتوريستي كه كاريكاتورهاي حضرت محمد (صلي‌‏الله‌‏عليه‌‏وآله‌‏وسلم) به تصوير كشيده‌‏اند، را به قتل برسانند. اين كاريكاتورها نخستين‌‏بار در يك روزنامه دانماركي با عنوان «يولاندن پوستن» به چاپ رسيدند. همچنين يك روحاني پاكستاني روز جمعه هفته گذشته براي كشتن كاريكاتوريست‌‏ها يك ميليون دلار جايزه تعيين كرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین