کد خبر: ۴۲۱۶۴۷
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶
از شکست مقابل نفت آبادان تا اخراج آقا فیروز

تحقیر ستاره‌ها برای آقای خاص گران تمام شد!

بازی استقلال و صنعت نفت آبادان، برای فیروز کریمی تداعی گر خاطرات خوبی نیست؛ آخرین باری که او در این مسابقه حضور داشت، روی نیمکت استقلال بود و بعید است اتفاقات عجیب آن بازی را فراموش کرده باشد!
آفتاب‌‌نیوز :
سیاری از اهالی فوتبال فیروز کریمی را استقلالی می دانند؛ چند سال حضور در استقلال اهواز و کسب مقام نایب قهرمانی لیگ برتر با این تیم و البته سرمربیگری استقلال تهران در سال 1386 باعث شده تا خیلی ها او را عضو خانواده استقلال بدانند. کریمی اما هیچگاه خودش را متعلق به استقلال یا پرسپولیس ندانسته و همواره به اینکه با پاس تهران قهرمان آسیا شده، افتخار کرده است.  با وجود این تقابل های فیروز کریمی و استقلال همواره جذابیت های خاص خود را دارد، خصوصا اگر او سرمربی نفت آبادانی باشد که در سال 86 تیم تحت هدایتش را در ورزشگاه آزادی شکست داد.

لیگ هفتم، سرنوشت تلخ برای استقلال

هفتمین دوره مسابقات لیگ برتر برای استقلال خوش یمن نبود؛ بعد از چندین سال مرحوم ناصر حجازی به استقلال برگشت و هواداران سرخوش از حضور اسطوره محبوب خود به روزهای خوب می اندیشیدند، اما آنها نمی دانستند سرنوشت تلخی در انتظارشان است. ناصر حجازی بعد از نتایج ضعیف از سمتش برکنار شد و جایش را به فیروز کریمی داد که هدایت استقلال اهواز را برعهده داشت، او از اهواز به تهران آمد ولی نتوانست کشتی بحران زده استقلال را نجات دهد و در نهایت به رتبه سیزدهمی رسید. یکی از بازی هایی که اتفاقاتش در آن سال فعلا در ذهن فوتبالدوستان می ماند، دیدار استقلال با صنعت نفت آبادان بود که با شکست 3 بر 2 شاگردان فیروز کریمی همراه شد.
 


بازی عجیب با نفت آبادان

در بیست و سومین روز از آذرماه 1386 استقلال بحران زده با ترکیبی نسبت متفاوت و با اضافه شدن چند بازیکن جوان مقابل صنعت نفت آبادان قرار گرفت، نیمکت نشینی چند بازیکن مثل امیرحسین صادقی عجیب به نظر می رسید و خیلی ها در پی علت بودند. استقلال در آن مسابقه عجیب عملکرد بدی نداشت اما در پایان با نتیجه 3 بر 2 شکست خورد؛ اقدام عجیب در پایان مسابقه رقم خورد، جایی که فیروز کریمی 3 بازیکنی که تصور می کرد کم کاری کرده اند، یعنی امید روانخواه، مهرداد پولادی و میثم منیعی را به نشانه تنبیه دور زمین دواند. این حرکت کریمی موجب دودستگی هواداران شد اما به نظر تعداد افرادی که راضی به تنبیه بودند، بیشتر بود؛ تشویق های هواداران باعث شد کریمی، محسن یوسفی(که در آن بازی از زمین اخراج شد) و وحید طالب لو را نیز به جمع 3 نفر قبلی اضافه کند. کریمی بعد از بازی درباره اقدامش گفت: «من به برخی بازیکنان کم کار شک کرده بودم؛ ما کاری به دنیا نداریم چرا باید مربی را همچون فرگوسن را الگوی خود قرار دهیم ما این جا الگوهایی داریم که باید از آنها تاسی کنیم.» این اقدام کریمی تبعات سنگینی برای او داشت.
 
تحقیر ستاره ها و ترک استقلال

درست ساعاتی پس از اتفاقات مسابقه نفت آبادان و استقلال، برنامه تلویزیونی ورزش از نگاه دو با اجرای جهانگیر کوثری روی آنتن رفت، وحید طالب لوی ناراضی در آن برنامه به عنوان میهمان حضور پیدا کرد و به بهانه اینکه از سوی کادرفنی به خودش و سایر بازیکنان توهین شده، غزل خداحافظی خواند؛ فیروز کریمی اما اینطور پاسخ طالب لو را داد: «ما در خط دروازه نیاز به این داریم که تغییراتی را ایجاد کنیم. کارنامه من را  همه می دانند تمام اعتبارم را روی دستم گرفتم و به استقلال آمدم. این جواب تلاش کار من دراستقلال نیست که در استادیوم آزادی نتیجه را واگذار کنیم مطمئن باشید با بازیکنانی که کم کاری کرده باشند برخورد می کنم. قطعا یا روند فعلی استقلال را درست می کنم یا مانند یک مرد از این باشگاه خداحافظی خواهم کرد.» بعد از طالب لو بازیکنان دیگری که اعتقاد داشتند سرمربی تیم آنها را جلوی هواداران تحقیر کرده، نیز صحبت هایی انجام دادند و از کار کریمی گلایه داشتند. شاید بتوان گفت استقلال بحران زده با آن تنبیه جنجالی بهم ریخت و اختلاف هایی که میان آن نفرات و سرمربی ایجاد شد، تا پایان فصل بر روند استقلال تاثیرگذار بود. در نهایت کریمی بعد از چندماه نتوانست شرایط را تغییر دهد و با کسب رتبه سیزدهمی به قول خودش مثل یک مرد از استقلال رفت. او روز 26 اردیبهشت ماه 1387 استقلال را ترک کرد؛ در شرایطی که خیلی ها این جدایی را با دستور علی فتح الله زاده مدیرعامل وقت استقلال می دانستند اما او اصرار داشت بگوید کریمی خودش استعفا داده است. در واکاوی اتفاقات آن سال به نظر می رسد کاری که کریمی با ستاره های تیمش انجام داد، برایش گران تمام شد و دیگر نتوانست آنطور که می خواهد اوضاع را تحت کنترل بگیرد. 
 
تقابل استاد و شاگرد بعد از 9 سال
 
فیروز کریمی 9 سال بعد از روزهای تلخ بار دیگر به استقلال رسیده است؛ کریمی در این سال ها چندین بار مقابل آبی های تهران قرار گرفته اما شاید حضور با نفت آبادان مقابل استقلال برایش تداعی گر خاطرات دیگری است. او حالا مقابل تیمی قرار می گیرد که هدایتش را علیرضا منصوریان برعهده دارد؛ همان فردی که در سال 86 کاپیتان استقلال تحت امر کریمی بود؛ تقابلی استاد و شاگردی که برای هردوی آنها حساسیت زا است. استقلال منصوریان هفته گذشته مقابل استقلال خوزستان شکست خورد وشاید زمان زیادی برای اشتباه کردن نداشته باشد. سرمربی جوان آبی ها خوب می داند که در بازی فردا با نفت آبادان نمی تواند مانند دیدار رفت نتیجه را واگذار کند و حرف از آینده بزند. فیروز کریمی نیز بعد از دوران ناموفق با استقلال تهران دیگر هرگز نتوانست در سطح لیگ برتر افتخار بزرگی کسب کند؛ او در این سال ها اگرچه ملوان و ذوب آهن را از سقوط به دسته پایین تر نجات داده و اکسین را از لیگ دو به لیگ دسته اول آورده اما دیگری خبری از کسب جام و قهرمانی نیست؛ به عبارت بهتر آقا فیروز اکثرا در سال های اخیر همواره هدایت تیمی را برعهده داشته ولی تیم هایی را رهبری کرده که در سطح قهرمانی یا کسب سهمیه نبوده اند. او حالا با نفت آبادان این فرصت را دارد که بتواند روزهای خوبی را برای خود و تیمش رقم بزند، بازی که تیم تحت امر فیروز کریمی در تبریز مقابل تراکتورسازی انجام داد، می تواند شروعی خوب برای تولد دوباره برزیلی های فوتبال ایران باشد.

منبع: ورزش سه
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین