محمدرضا خاتمي طي سخناني در مراسم " پاسداشت حريم پيامبر رحمت و آزادي" كه روز پنجشنبه به دعوت جبهه مشاركت و موسسهي حسينيه ارشاد برگزار شد، سخنان خود را با سلام و درود به خدا بر پيامبر آزادي محمد مصطفي(ص) آغاز و از ايشان به عنوان مبناي خير و بركت براي عالميان ياد كرد و اظهار داشت: در دنياي عجيب و غريبي زندگي ميكنيم. از يك طرف نداي آزادي و دموكراسي طنينانداز است و از سوي ديگر نماد آن چنگ انداختن به چهرهي پيامبر(ص) است؛ آن هم در جهاني كه هر روز خشونت و نشنيدن صداي صلح و گفتوگو بيشتر ميشود.
به گزارش آفتاب به نقل از ایسنا، وي با اشاره به آنچه در كشورهاي اروپايي در تعرض به ساحت مقدس پيامبر اكرم(ص) اتفاق افتاد، گفت: آن چيز كه در غرب به عنوان آزادي بيان مورد دفاع قرار ميگيرد، دروغ است؛ زيرا آنقدر شواهد در دنيا وجود دارد كه نميتوان پذيرفت اين رفتارها در راستاي آزادي بيان باشد و تنها توهين به دين است.
وي ادامه داد: اين رفتارها پيام خوبي دارد؛ اگر به دنبال آزادي و دموكراسي هستيم به دموكراسي اخلاقبنياد پايبند باشيم.
خاتمي يادآور شد: ويژگي دين اسلام اين است كه در آن عنوان شده اعتقادات همه كس حتي بتپرست نيز محترم شمرده شود. بر اساس دين ما حتي حق اهانت به بتها را نداريم، اگر منجر به اين شود كه آنها به مقدسات ما توهين كنند. آنچه در غرب اتفاق افتاد از روي جهل نيست. اگر شروع آن جاهلانه باشد ادامه و اصرار بر آن نميتواند جهل باشد، زيرا كاري كه با يك عذرخواهي ميتوانست پايان يابد به خاطر غرور و خودبزرگبيني غرب موج گسترهي واكنشها در جهان اسلام و غير اسلام شد.
دبيركل جبههي مشاركت ايران اسلامي، با بيان اينكه مسلمانان در وراي اين كاريكاتورها تهاجم به فرهنگ و تمدن خود را مشاهده ميكنند، گفت: در وراي اين كاريكاتورها جنگطلبي است.
وي با طرح اين سوال كه واكنش ما در مقابل اين رفتارها چگونه بايد باشد، اظهار داشت: شايد بهترين واكنش همان باشد كه ائمه و پيامبر(ص) در مقابل اين رفتارها نشان ميدادند.
خاتمي ادامه داد: واكنش مسلمانان نشانهي بيداري آنهاست هرچند كه نميتوان از همهي آن دفاع كرد. زيرا اكثر واكنشهاي در كشورهاي اسلامي شكل ميگيرد كه توسط حاكمان تحت سلطهي غرب اداره ميشوند.
دبيركل جبههي مشاركت ايران اسلامي، ادامه داد: ما ضمن حمايت از همهي حركتهايي كه در اعتراض به اين كاريكاتورها شكل گرفته، معتقديم بايد با آسيبشناسي، عميقتر به مسائل نگاه كرد. زيرا اگر به صورت عميق به اين مسائل توجه نشود بارها و بارها شاهد تكرار آن خواهيم بود.
وي در بخش ديگري از اظهاراتش كشيدن كاريكاتورها و برخي رفتارهايي كه در واكنش اعتراضي به اين كاريكاتورها شكل گرفته را متاثر از حضور متعصبين جاهل در دو سوي ماجرا دانست و گفت: بايد از سياستمداران دورانديش بخواهيم براي جلوگيري از تكرار اين فجايع دست به كار شوند و از همهي نهادهاي حقوق بشري دعوت ميكنيم براي چالشهايي كه در پيش رو قرار دارد چارهاي بيانديشند.
خاتمي خطاب به غربيها گفت: با منطق و ادب ميتوانيد هرچه ميخواهيد در مورد اسلام بگوييد و آنرا نقد كنيد اما تمسخر و دروغ و تحقير جايي ندارد. ما آمادگي اين را داريم در فضايي سالم و آزاد همهي مطالب را بررسي كنيم.
وي در ادامه با طرح اين سوال كه " چه كساني ميتوانند به اين اهانتها واكنش نشان دهند" گفت: آيا حكومتهايي كه از دين دستاويزي ساختند ميتوانند وارد شوند؟ آيا از اعتقاد طالباني ميتوان پذيرفت در دفاع از پيامبر(ص) ظاهر شود و پرچمدار دروغين دفاع از اسلام باشد؟ كساني كه با رفتار خود در كشور و جهان چهرهي اسلام را مخدوش كردهاند، آيا امروز ميتوانند مدافع اسلام باشند؟
وي معتقد است: آنچه امروز بهانهي حمله به پيامبر(ص) شده رفتارهاي جاهلانهي بعضي از ماست. اسلام ديني است كه براي بشر آزادي و رحمت را به همراه آورده. ما ميخواهيم از پيامبر اين دين حمايت كنيم.
دبيركل جبههي مشاركت ايران اسلامي، در عين حال برخي حركتهايي را كه در بعضي از كشورهاي اسلامي از جمله ايران در اعتراض به كاريكاتورهاي چاپ شده در كشورهاي اسلامي شكل گرفت را مطابق با هيچ منطقي از جمله منطق اسلام ندانست و خواستار آن شد كه مسلمانان در مقابل خشونتهاي به كار گرفته شده مطابق پيامبر و ائمه رفتار كنند.
در اين مراسم همچنين ميناچي رييس موسسهي حسينيهي ارشاد لزوم بيان ويژگيهاي شفقتي و كرامتي پيامبر اسلام(ص) در اين نشست را مورد تاكيد قرار داد و گفت: بايد اين ويژگيها را بيان كنيم تا دشمنان بفهمند سزاوار نيست كه پيامبري كه اين همه شفقت و رحمت دارد را اينطور معرفي كنند.
وي در ادامهي اظهاراتش با يادآوري رواياتي از نحوهي برخورد پيامبر(ص) در طول حياتشان، ايشان را از ابعاد عاطفي بينظير عنوان كرد و گفت: در دوران پيامبر با تلاشهاي ايشان نظامبردهداري منحل شد زيرا ايشان با عقل رشيد و سليم خود دريافته بود كه همهي انسانها از هر رنگ، نژاد و زباني كه باشند با هم مساوي و برابرند، اما همين آمريكا تا دويست سال قبل برده از آفريقا ميآورد.
رييس موسسهي حسينيهي ارشاد، با استناد به روايات تاريخي اسلام شخصيت پيامبر(ص) را از ابعاد اجراي عدالت و حق بينظير توصيف و از پيامبر اسلام به عنوان فردي كه كفر را به ايمان، بيپروايي را به تقوا، درشتي را به نرمخويي، صفاحت را به عقل و بيايماني را به توحيد تبديل كرد، نام برد.
مصطفي ملكيان نيز با بيان اينكه توهين و اهانت به پيامبر با هر مبنايي كه در اخلاق اتخاذ كنيم، عملي زشت و غير قابل دفاع است، ادامه داد: دفاع توام با خشونت از مقدسات اخلاقي هم عقلايي و ديني نيست.
به گزارش آفتاب، اين مدرس دانشگاه كه در مراسم «پاسداشت حريم پيامبر رحمت و آزادي» كه از سوي جبهه مشاركت و موسسه حسينيه ارشاد برگزار شده بود، سخن ميگفت، با استناد به آيهاي از قرآن كريم كه از مسلمانان خواسته است به مطلوبات ديگران حتي كفار دشنام نگويند، تا مبادا آنها به خداوند متعال ناسزا بگويند، گفت: خوب بود همهي مسلمانان جهان، هم قبل از واقعهي توهين به پيامبر و هم بعد از آن، اين آيه را رعايت ميكردند.
وي اضافه كرد: آنچه در روزگار كنوني و به ويژه در كشورهاي اسلامي مشاهده ميشود، متاثر از دو پديده است؛ زيرا مشاهده ميكنيم توسل به خشونت براي دفاع از مقدسات صورت ميگيرد و گاهي توسل به مقدسات براي دفاع از خشونت مورد استفاده ميشود.
اين مدرس دانشگاه با تاكيد بر لزوم بررسي اينكه چه اتفاقي ميافتد كه خشونت و قداست اين طور به هم پيوند ميخورد، افزود: توهين و اهانت به پيامبر با هر مبنايي كه در اخلاق اتخاذ كنيم، عملي زشت و غير قابل دفاع است.
ملكيان در عين حال واكنش مسلمانان در مقابل اين اهانت را در مقاطعي كه با خشونت همراه شده، غير قابل دفاع دانست و گفت: دفاع توام با خشونت از مقدسات اخلاقي، عقلايي و ديني نيست.
وي در ادامهي اظهاراتش با بيان اينكه هيچ ديني نيست كه در آن مفهوم تقدس وجود نداشته باشد، گفت: حتي ادياني كه خدا ندارند، امر مقدس دارند.
اين استاد دانشگاه در ادامه با تقسيمبندي قداست به دو بعد برونديني و درونديني، ويژگيهاي قداست را كه از نظر وي شامل دستناپذيري، اقتدار، خوبي، شكوه و زيبايي، حاكميت بر امور غير مقدس، ثبات، تغيرناپذيري، برخورداري از حقانيت و الگو بودن ميشود، برشمرد.
ملكيان در ادامه با طرح اين سوال كه وقتي به امر مقدسي اهانت ميشود، چه رخ داده است، گفت: در مورد بحث ما كه توهين به پيامبر است بايد به اين سوال پاسخ دهيم كه پيامبر اسلام در حال حاضر كجاست كه به او توهين شده است. پيامبر در عالمي است كه متاثر از تاثيرات اين عالم نيست.
اين مدرس دانشگاه اضافه كرد: چرا واكنش نشان ميدهيم؟. شكي نيست كه پيامبر از اين سخنان آسيبي نميبيند. ايشان در مقام منيع خود قرار دارد، اما بيش از يك ميليارد انسان براي ايشان ارزش قائلند. حال چه مجوز اخلاقي وجود دارد كه با رفتار خود به اين يك ميليارد انسان درد و رنج وارد كنيم؟.
وي با يادآوري اينكه جايگاه و آبرويي كه پيامبر در تاريخ به دست آورده با اين اهانتها آسيب نميبيند، گفت: ما اگر واكنش نشان ميدهيم به دليل اين است كه درد و رنج غير ضروري بر انسانها وارد شده است. وارد كردن درد و رنج غيرضرور به هر انساني قابل تقبيح است. چه يك نفر باشد چه يك ميليارد. حيثيت انسان و جايگاهش در اين مساله مهم نيست، زيرا به انسانها در هر جايگاهي كه باشند نبايد توهين شود.
ملكيان كه پيامبر را از مقدسات درونديني ميدانست، اضافه كرد: دفاع از مقدسات درونديني بايد به نحوي باشد كه به مقدسات بيرون ديني توهين نشود. خشونت با خشونت متوقفشدني نيست. مگر پيامبر الگوي ما نيست پس چرا از ايشان پيروي نميكنيد؟. آيا واكنش پيامبر اين طور بود؟
به گزارش آفتاب اين مدرس دانشگاه اضافه كرد: بهترين راه اثبات اينكه پيامبر اسلام خشونتطلب نبوده، اين است كه در دفاع از ايشان به خشونت متوسل نشويم؛ از اين رو جهان اسلام چنانچه ميخواست نشان دهد پيامبر اهل خشونت نيست بايد از روشهاي ايشان پيروي ميكرد؛ زيرا اين هم به حق بود و هم به مصلحت.
وي اضافه كرد: ملتها بايد توجه كنند كه پشت صحنه دولتها كه به نمايندگي از آنها عمل ميكنند چه رفتارهايي انجام ميدهند كه زمينهي اين نوع خشونتها فراهم ميشود.
در ادامهي اين مراسم آلبرت كاچويي به نمايندگي از آشوريان ايران طي سخناني با اشاره به آنچه در توهين به پيامبر اكرم اتفاق افتاد و از آن به عنوان آزادي بيان نام برده شد، گفت: تاسف من به عنوان يك ايراني مسيحي از اين است كه حتي حرمت كلام مسيح را در آزادي بيان حفظ نكردند.
وي با اشاره به دشواريها و سختيهايي كه ملت ايران در طول دو دههي اخير پشت سر گذاشته، آن را «گيل گمشوار» خواند و گفت: ملت يكپارچهي ايران در طول دو دهه همواره چون گيل گمش با ديوان و دداني مواجه بوده اما سرافراز بيرون آمده است.
وي اضافه كرد: ما به نيز عنوان يك مسيحي چون شما آزرده خاطريم كه ميبينيم آناني كه داعيهي مسيحيت دارند اين طور مسلمانان را ناراحت ميكنند.
همچنين نايبرييس انجمن دفاع از آزادي مطبوعات با يادآوري بحثهايي كه پس از طرح موضوع جنگ تمدنها توسط هانگتينتون و گفتوگوي تمدنها توسط خاتمي مطرح شد، عقيده خود را اينگونه بيان كرد: مجموعهي مسائلي كه در عرصهي سياست جهاني در كشورهاي مختلف به صورت زنجيرهيي اتفاق ميافتد، نظرات هانگتينتون را تاييد ميكند.
به گزارش آفتاب،علي حكمت طي سخناني در مراسم " پاسداشت حريم پيامبر رحمت و آزادي" كه روز پنجشنبه به دعوت جبهه مشاركت و موسسهي حسينيه ارشاد برگزار شد، افزود: اين پديده به دليل اين نيست كه نظريهي برخورد تمدنها نظريهي منطقي و عقلايي است بلكه دليل آن اين است كه اقتصاد، فرهنگ و سياست مسلط بر جهان از عقلانيت و شعور كافي براي ارايهي راهحلهاي انساني برخوردار نيست.
وي با اشاره به سابقهي اختلاف اديان، گفت: آنچه اكنون اتفاق ميافتد، بيشتر لعابي از دين و مذهب دارد. در طول تاريخ ايران و كشورهاي اطراف ما مسلمانان، يهوديان و مسيحيان به صورت مسالمتآميز با هم زندگي ميكردند. اگر جنگي بين اديان و مذاهب وجود داشت از قروني است كه قدرت غربيها دين و معبدي خودساخته ايجاد كرد. زيرا آنها بعد از آن ديگر نتوانستند با اديان و مذاهب ديگر همگرايي داشته باشند.
وي با يادآوري اينكه آنچه امروز در جهان غرب و اروپا اتفاق ميافتد، ربطي به مسيحيت ندارد، گفت: پشت پردهي خيلي از اين توهينها نگاه خودبرتربين غربيها نسبت به ديگران است.
اين فعال سياسي در عين حال برخي عكسالعملها در قبال اين توهينها را مناسب ندانست.
حكمت همچنين وظيفهي روشنفكران جهان اسلام و جامعهي ايراني را در اين عرصه سنگين دانست و گفت: اين وظيفه را دولتمردان نميتوانند ايفاء كنند. روشنفكران و عالمان ديني بايد دست به دست هم دهند و مانع از برخورد اديان با يكديگر شوند.
در اين مراسم همچنين يشائيان رييس انجمن كليميان ايران طي سخناني با تقبيح عمل رسانههاي غربي در چاپ كاريكاتور پيامبر اسلام، گفت: كساني كه به خود اجازه ميدهند به حريم انبياء تجاوز كنند كاش فرصت داشتند به وضعيت اديان در كشورهاي اسلامي از جمله ايران توجه كنند. زيرا ما در ايران بيش از هر نقطه از جهان آرامگاه انبياء يهود داريم كه هيچگاه تعرض به آنها صورت نگرفته و همواره با احترام با آنها رفتار شده است.
وي در ادامه با توجيهناپذير دانستن عمل رسانههاي غربي در توهين به ساحت پيامبر اسلام(ص) به عنوان يكي از انبياء الهي، تاكيد كرد: پشت سر اين توهين نگاهي است كه جهان را ناامن نشان دهد.
رييس انجمن كليميان ايران، اضافه كرد: آنچه مدنظر امپرياليسم است ايجاد ناامني در منطقه است. ما توهين به پيامبر اسلام را نشانهي كم خردي توهين كنندگان ميدانيم. زيرا اين حرفها و رفتارها به ساحت پيامبر كوچكترين خدشهاي وارد نميكند.
يشائيان تاكيد كرد: آنچه كه مربوط به ما ميشود اين است كه حفظ حرمت پيامبر(ص) وظيفهي همهي ماست و وظيفه داريم از ايشان دفاع و نه اينكه فقط اظهار تاسف كنيم.
محسن كديور، استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل ديني نيز با طرح اين سوال كه آيا اسلام عامل خشونت است؟ گفت: خشونت زاييده جهل و قدرتطلبي است. اگر قدرتطلبان جاهل لباس دين بپوشند، دين را نيز با خشونت معرفي ميكنند.
به گزارش آفتاب،حجتالاسلام و المسلمين محسن كديور طي سخناني در مراسم " پاسداشت حريم پيامبر رحمت و آزادي" كه روز پنجشنبه به دعوت جبهه مشاركت و موسسهي حسينيه ارشاد برگزار شد، به آنچه در صربستان اتفاق افتاد اشاره كرد و گفت: آن خشونت، خشونت ديني نبود. همانطور كه خشونتهايي كه در گوانتانامو و ابوغريب اتفاق ميافتد زاييده قدرتطلباني است كه ميخواهند همه چيز بر ارادهي آنها پيش برود.
رييس انجمن دفاع از آزادي مطبوعات با اشاره به اقدام برخي رسانه هاي غربي در چاپ كاريكاتور و توهين به ساحت پيامبر(ص) گفت: آنها به دنبال ترويج اين هستند كه هيچ مسلمان و شرقي حق زيستن در اروپا را ندارد و اگر ميخواهد در اروپا زندگي كند بايد عقايد آنها را بپذيرد.
وي تاكيد كرد: با دينزدايي نميتوان جهاني توام با آزادي داشت. ريشهي اصلي خشونت جهل و استكبار است.
وي خاطرنشان كرد با توحه به مدت زماني كه از چاپ اين كاريكاتورها در اروپا ميگذرد، سفراي ايراني خارج از كشور زودتر بايد وارد عمل ميشدند.
كديور در ادامه با اين طرح سوال كه آيا آزادي بيان حدي دارد؟ به نوع رفتار اروپاييها در قبال اعتراضات مسلمانان اشاره كرد و با يادآوري اينكه آنها تنها به عذرخواهي ساده اكتفا كردند گفت: هنوز هم حاضر نيستند بگويند كه جرمي اتفاق افتاده است.
وي معتقد است: در برابر چنين توهيني از سوي ايران واكنش جدي را ملاحظه نميكنيم اما در گذشته به خاطر يك شائبهي توهين شاهد بوديم كه عدهاي كفنپوش به خيابان ميريختند و شعار سر ميدادند.
وي گفت: به جاي الاغگرداني در مقابل سفارتخانهها، مسالهي توهين به پيامبر(ص) را بايد از لحاظ حقوقي در مجامع عمومي مورد پيگرد قرار داد، زيرا اينگونه برخورد كردن است كه ميتواند حيثيت دين و پيامبرمان را حفظ كند.
اين پژوهشگر در ادامهي اظهاراتش بر لزوم آزادي فعاليت مذاهب تاكيد كرد و با اشاره به آنچه در قم اتفاق افتاد از عملكرد مسوولان انتقاد كرد و اتخاذ سياستهايي از جانب مسوولان جهت فعاليت آزاد همهي مذاهب را خواستار شد.
در ادامهي اين مراسم جلال جلاليزاده از نمايندگان دور ششم مجلس شوراي اسلامي با طرح اين سوال كه ما در مقابل پيامبر(ص) چه وظيفهاي داريم و حقوق پيامبر(ص) در برابرمان چيست؟ كايكاتور چاپ شده توسط روزنامههاي غربي را از مصاديق روشن اسلامستيزي در اروپا دانست و گفت: توهين و جسارت به هر يك از پيامبران مشابه توهين به همهي آنها است.
وي اضافه كرد: پيامبر اسلام، پيامبر رحمت است نه خشونت و اگر امروز جسارتهايي به ايشان ميشود از ناحيهي رفتارهاي برخي مدعيان دفاع از پيامبر(ص) است.
اين نمايندهي سابق مجلس شوراي اسلامي، با تاكيد بر لزوم دفاع معقول و منطقي از اسلام، گفت: بايد با كساني كه مرتكب اين رفتارهاي زشت شدهاند، طوري برخورد كرد تا پشيمان شوند.
اين مراسم با حضور جمع زيادي از مردم و فعالان سياسي از جمله آيتالله خويينيها، آيتالله بجنوردي، حجتالاسلام والمسلمين موسوي لاري، حجتالاسلام والمسلمين عبدالله نوري برگزار شد. همچنين اين مراسم با بيان اشعاري در مدح پيامبر توسط دو تن از شاعران معاصر بادكوبهاي و قيصر امينپورهمراه بود.