کد خبر: ۴۲۲۸۵۶
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵

توقع از مردمی که آموزش ندیده اند

گاهی از شهروندان انتظار می رود در مواجهه با بحران واکنش درستی نشان دهند، غافل از اینکه در این زمینه تاکنون هیچ آموزشی به آنها داده نشده است.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، در میان بحران های مختلفی که در کشور شاهد آن بوده ایم، حادثه ساختمان پلاسکو نمونه ای از این وضعیت است. حضور شمار زیادی از جمعیت در محل حادثه و اینکه نمی دانستند چقدر این تجمع می توانست برای جان آنان خطرناک باشد از جمله واکنش هایی است که مردم برای آن آموزشی ندیده اند.
بسیاری از کسانی که آن روز نزدیک ساختمان پلاسکو جمع شده بودند در پاسخ به این پرسش که آیا از اصول امداد اولیه آگاهی دارید یا خیر، این جواب را دادند: نه؛ اما اگر کار دیگری از دستمان بربیاید انجام می دهیم.
مساله اینجاست که نه تنها هیچ کمکی از دست اکثر این افراد جمع شده دور پلاسکوی در حال سوختن بر نمی آمد که ایجاد این ازدحام مشکلاتی را هم برای خدمات امدادی ایجاد می کرد.

** آموزشی به مردم ندادیم 
«سید امیر محسن ضیایی» رئیس جمعیت هلال احمر در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ایرانی ها مردمی حساس،‌ مهربان و با احساس مسئولیتند و در گذشته نیز نشان دادند در شرایطی که هموطنانشان به کمک نیاز داشته باشند ، دریغ نمی کنند و ممکن است اگر در محل وقوع حادثه نیز همین مردم جمع شوند به دلیل کمک کردن باشد این در حالی است که این حضور و ازدحام در محل حادثه اشکالاتی ایجاد می کند.
ضیایی گفت: به عنوان نمونه ازدحام جمعیت اطراف حادثه ساختمان پلاسکو، امدادرسانی آتش نشانی، اورژانس وهلال احمر را با مشکل مواجه کرد زیرا به مردم آموزش نداده ایم هنگام بروز حوادث باید صحنه را خالی تا ارگان های امدادی به وظایفشان عمل کنند.
وی خاطرنشان ساخت: مردم کشورهای توسعه یافته در شرایط بحرانی و هنگام ورود ارگان های امدادی، محیط را تخلیه می کنند تا آتش نشان ها و امدادگران بهترین کمک رسانی را به حادثه دیدگان انجام دهند.
ضیایی گفت: در مدارس،‌ دانشگاه ها و دیگر محیط ‌ها به مردم آموزش نداده ایم تا هنگام وقوع بحران چه واکنشی نشان دهند؛ ‌ پس نمی توان از آنان انتظار واکنش درست ، موقع وقوع بحران را داشت.
وی با تاکید بر این که سرمایه گذاری در آموزش مواجهه با بحران، بسیاری از خسارات را کاهش می دهد، تصریح کرد: این حادثه (حادثه پلاسکو) باید درسی برای سیاستگذاران در سرمایه گذاری در حوزه آموزشی ها امدادی باشد.

** ضرورت آموزش امداد و نجات
سید حمید جمال الدینی معاون پژوهش و فن آوری جمعیت هلال احمر با اشاره به این که ایران در معرض خطرات طبیعی و انسان ساخت قرار دارد،‌ گفت: 99 درصد شهرهای ایران در معرض زلزله با قدرت خطر متوسط به بالا ، 70 درصد شهرها در گسل و 50 درصد شهر ها در مسیر سیل هستند و این موضوع لزوم آموزش های امداد و نجات را ضرورت می بخشد. 
وی با بیان اختصاص هفت درصد درآمد تولید ناخالص ملی برای هزینه های حوادث، گفت: افراد جامعه باید ضرورت آموزش های همگانی را درک کنند. 
معاون آموزش جمعیت هلال احمر با بیان این که مردم از لزوم و ضرورت آموزش های همگانی آگاهی ندارند با ذکر مثالی ادامه داد: به طور مثال مردم پس از وقوع زلزله بم در موتورهای جستجو گر اینترنتی بیشتر به دنبال ها عکس ‌های این فاجعه بودند و علاقه ای به آموزش مواجهه با زلزله نشان نمی دادند.

** آگاهی بسیار کم جامعه ایرانی در برابر بلایا
معاون آموزش، پژوهش و فناوری هلال‌احمر با تاکید بر ضرورت آگاهی افراد جامعه در برابر خطرات طبیعی و انسان ساخت، اظهار کرد: میزان آمادگی خانواده‌های ایرانی بر اساس تحقیقات در برابر بلایا از 100 حدود 9.3 است. 
به گفته جمال الدینی، البته نمی توان هر روز خطرات ناشی از بلایای طبیعی و انسان ساخت را به مردم گوشزد و فضای ترس در جامعه ایجاد کرد و این انتظار بدون ارائه هیچگونه آموزش امداد و نجات به آنان منطقی نیست.

** فرهنگ سازی برای عکس نگرفتن از حادثه
مرجان مشکل گشا، مدرس آموزش های اولیه امداد هم با تاکید بر این که حضور مردم پس از وقوع حوادث طبیعی و انسان ساخت باید، مدیریت و ساماندهی شود، گفت: مردم، علاقه مند کمک به افراد حادثه دیده اند اما چگونگی کمک کردن را آموزش ندیده اند.
وی راه حل اساسی و علمی برای این موضوع را شرکت مردم در ارگان های امدادی محلات عنوان کرد و افزود: افراد آموزش دیده در این نهاد های امدادرسان باید با توجه به توانائی هایشان ، مسئولیت داشته باشند.
مشکل گشا با تاکید بر دخیل نکردن احساس در هنگام بروز بحران گفت: طرح دوام (داوطلب واکنش اضطراری محلات) سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و همچنین طرح خادم (خانواده آماده در بحران) معاونت آموزش، پژوهش و فن آوری جمعیت هلال احمر به آموزش افراد می پردازد. 
وی همچنین با اظهار تاسف از عکس گرفتن برخی شهروندان حین بحران، اظهار کرد: متاسفانه شاهد بودیم در حادثه پلاسکو برخی افراد از لحظات نگرانی و ناراحتی آتش نشانان عکس می گرفتند و به سرعت آن را در فضای مجازی منتشر می کردند ؛ این در حالی است که عکس گرفتن از چنین حوادثی کار چندان درستی نمی تواند باشد.
وی ادامه داد: برخی به عنوان مثال عکس هایی از آتش نشان در حال گریه گرفتند این در حالی است که برخی از آتش نشان ها در مدت زمان کوتاهی در این حالت قرار داشتند و در دیگر ساعت ها با رشادت بالا در حال امداد رسانی بودند.
این امدادگر، نقش رسانه ها در فرهنگ سازی در خصوص کمک کردن مردم به افراد آسیب دیده به جای عکس گرفتن را بسیار مهم عنوان کرد.
بر اساس آمار اعلام شده، حدود سه هزار ساختمان ناایمن در تهران وجود دارد که نیازمند رسیدگی جدی هستند. اختصاص نیافتن بودجه کامل به آتش نشانی و هلال احمر در سال های اخیر می تواند زنگ های خطر زیادی را به صدا درآورد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین