کد خبر: ۴۲۳۴۲۲
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴

صباح‌زنگنه: دستور اخیر ترامپ خلاف‌ قانون اساسی آمریکا است

یک حقوقدان در امور بین‌الملل با بیان این‌که «دستور اخیر ترامپ در سطح مدیریت اجرایی بوده و در سطح قانون نیست»، گفت: این موضوع بیشتر یک کار نمایشی برای ایجاد فرصت به دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی است.
آفتاب‌‌نیوز : صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دستور ترامپ مبنی بر منع ورود شهروندان هفت کشور از جمله ایران به ایالات متحده آمریکا با بیان این‌که «این موضوع یک دستور اجرایی است و در سطح قانون نیست»، گفت: این دستور در سطح مدیریت اجرایی در حدود دستگاه‌های دولتی است که رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند دستوری را در این سطوح صادر کند.

این حقوقدان امور بین‌الملل با تاکید بر این‌که «این دستور هرگز در کنگره و سنا به تصویب نرسیده است»، تصریح کرد: این امر جزو اختیارات رئیس جمهور آمریکاست که می‌تواند چنین دستورات موقتی صادر کند و به همین دلیل زمان 3 ماهه برای آن تعیین شده است. این موارد یعنی ممنوعیت پذیرش مهاجران، عدم صدور ویزای جدید و تعلیق در ورود اتباع 7 کشور موقتی است و مدت دار نخواهد بود.

زنگنه این موارد را محدود به زمان دانست و عنوان کرد: امور مربوطه بعد از زمان تعیین شده باید به حالت قبلی بازگردد. این موضوع و دستورات بیشتر یک کار نمایشی برای ایجاد فرصت به دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی است. صدور این دستورات برای ایجاد یک فضای تبلیغاتی مانند اقدامات آقای احمدی نژاد است. این دستورات به منظور ایجاد یک موج تبلیغاتی است.

این حقوقدان با بیان این‌ اعتقاد که «یک احمدی نژاد در راس قدرت آمریکا قرار گرفته است»، متذکر شد: هر 3 این اقدامات تبعا خلاف‌ قانون اساسی آمریکا است. اصول قوانین خصوصی و قضایی هم چنین اقدامی را نمی پذیرد؛ چرا که حقوق افراد زیادی تضییع می‌شود. این افراد هم حق شکایت و هم حق اعتراض دارند. افراد متضرر حق مطالبه جبران خسارت دارند.

وی در پایان گفت: همانگونه که مشاهده کردید یکی از قضات فدرال به این دستورات اعتراض کرده و آن ها را از منظر قانونی لغو شده دانسته است این دستورات خطاب به دستگاه های امنیتی فدرال از جمله پلیس فدرال، پلیس مهاجرت و پلیس فرودگاه است. ایالات ممکن است به این موضوع اعتراض کنند و خود را کنار بکشند همانگونه که یک موجی از اعتراض‌ها در کالیفرنیا وجود دارد و حتی ممکن است این اعتراضات منجر به اعلام استقلال کالیفرنیا از ایالات متحده آمریکا شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین