کد خبر: ۴۲۳۴۳
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۷:۰۴

رایس نتوانست ایران را منزوی کند

آفتاب‌‌نیوز : رایس در سفر به منطقه خاورمیانه دو هدف عمده داشت. اول تلاش برای منزوی نمودن ایران از طریق فشار کشورهای عرب منطقه و دوم تلاش برای کسب حمایت اعراب برای ایجاد فشار بر حماس برای به رسمیت شناختن اسرائیل. 

رایس در ملاقات با سران کشورهای مصر, عربستان و امارات متحده عربی و  در سخنرانی های مطبوعاتی خود خطاب به سران حماس گفته بود شما نمی توانید هر دو طرف ماجرا را داشته باشید. از یک طرف به تلاش خود برای نابودی اسرائیل و خشونت ها ادامه بدهید و از طرف دیگر انتظار دریافت کمک های بین المللی را داشته باشید. 

تا زمانی که شما دم از اصلاحات بزنید ولی به گونه مخالفی عمل نمائید هیچ دولتی از شما حمایت نمی کند. اما آنچه که مایه تعجب است سخنانی است که رایس بعد از عدم تمایل مصر در خصوص مخالفت صریح با برنامه های هسته ای ایران به حسنی مبارک رئیس جمهور مصر زد. 

رایس که از عدم همکاری مصر برای تحت فشار قرار دادن حماس و مخالفت با برنامه های هسته ای ایران عصبانی شده بود به وی گفت: شما نمی توانید در خفا به ما بگوئید که از برنامه های هسته ای ایران نگران هستید ولی در عمل هیچ اقدامی برای متوقف ساختن آن انجام ندهید
رایس در زمان اقامت خود در مصر با مواضع سرسختانه سران مصر در خصوص عدم حمایت از حماس و مخالفت با برنامه های هسته ای ایران مواجه شد. 

پیام سران مصر به رایس این بود که آمریکا نمی تواند صحبت از ایجاد دموکراسی در منطقه نماید ولی مردم فلسطین را به علت انتخاب حماس در انتخابات تنبیه کند.
موضع مصر در خصوص برنامه های هسته ای ایران نیز بر خلاف تصور رایس بود چرا که آنها در پاسخ به تهدید بودن برنامه های هسته ای ایران به رایس گفتند آمریکا نمی تواند در خصوص برنامه های هسته ای ایران خود سرانه عمل کرده  و آنرا تهدیدی برای منطقه نشان دهد در حالیکه هیچ مخالفتی با برنامه های هسته ای مخفی اسرائیل به عمل نمی آورد. 

یک روزنامه نگار سعودی با کنایه در خصوص مغرضانه بودن مواضع آمریکا در خصوص برنامه های هسته ای ایران در مطلب خود به این موضوع اشاره کرده که سیاست های آمریکا مثل تلاش دیک چنی برای شکار بلدرچین است.او 
 بلدرچین را هدف می گیرد ولی به دوستش شلیک می کند! 

اما جدا از مسئله حماس که رایس نتوانست کوچکترین حمایتی برای تحت فشار قرار دادن آن بدست بیاورد در مورد ایران نیز دو کشور مصر و عربستان سعودی بعنوان مهمترین کشورهای عرب منطقه تمایلی به موافقت با مواضع آمریکا در خصوص ایران نداشتند.

 هر چند که کشورهای عرب منطقه حمایت چندانی از برنامه های هسته ای ایران به عمل نمی آورند ولی نشان دادند که بصورت آشکار نیز قصد همکاری با آمریکا و مخالفت با ایران را ندارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین