کد خبر: ۴۲۳۷۱۱
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۳

غذاهای پرچربی که هر برنامه غذایی به آن نیاز دارد

شاید وقتی نام چربی را می شنوید مستقیم یاد اضافه شدن وزن و چاقی بیفتید. اما چربی های خوب در واقع با سیر نگه داشتنتان برای بلند مدت نشان داده اند که نه تنها دشمن نیستند بلکه می توانند نقش برجسته ای در کاهش وزن داشته باشند.
آفتاب‌‌نیوز :
شاید وقتی نام چربی را می شنوید مستقیم یاد اضافه شدن وزن و چاقی بیفتید. اما چربی های خوب در واقع با سیر نگه داشتنتان برای بلند مدت نشان داده اند که نه تنها دشمن نیستند بلکه می توانند نقش برجسته ای در کاهش وزن داشته باشند.
 
غذاهای پرچرب

اینکه چند کالری غذا می خوریم مهم است اما مسئله بسیار مهمتر از آن، این است که کالری های دریافتی مان از کجا می آیند. غذاهای کم کالری مانند کیک برنجی همچنان گرسنه نگهتان می دارد، اما پر کردن خود با چربی می تواند تا مدت ها سیر نگهمان دارد. همچنین چربی های سالم سرشار از مواد مغذی هستند که می توانند سلامت را تضمین کنند. در ادامه می خواهیم غذاهای پر چربی را به شما معرفی کنیم که باید در برنامه غذایی تان راهشان بدهید.
 
بادام

23 عدد یا یک چهارم لیوان بادام، حاوی حدود 160 کالری ، 14 گرم چربی اشباع نشده، و 6 گرم پروتئین می باشد. این آجیل ها منبعی غنی از آنتی اکسیدان ویتامین E – همین مقدار حدود 40 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین E را تامین می کند – و همچنین فیبر، ریبوفلاوین و فسفر هستند. به علاوه مقدار زیادی مواد فیتوکمیکال از جمله کامفرول و کوئرستین دارند که نشان داده اند به پیشگیری از سرطان و کاهش خطر بیماری های قلبی کمک می کند.
 
آووکادو

آووکادو در گذشته توسط آزتک ها ” میوه باروری ” نام گذاری شده بود. آووکادو در هر 28 گرم یا یک پنجم خود 20 مواد مغذی دارد. بیش از 75 درصد این میوه چربی است مخصوصا چربی های غیر اشباع مفید برای سلامت قلب. همچنین آووکادو حاوی 8 درصد از فیبر مورد نیاز شما در طول روز است. شما در روز تنها به یک یا دو وعده 28 گرمی آووکادو نیاز دارید ( حدود 50 تا 100 کالری ) تا از مزایای کامل آن بهره مند شوید. البته آووکادو در ایران میوه ای گران قیمت به حساب می آید و دلیلش هم مسافت بسیار طولانی است که تا رسیدن به ما طی می کند، بنابراین نمی توان زیاد روی آن برای استفاده مرتب حساب باز کرد و ما بیشتر جهت معرفی نام این میوه را آوردیم.
 
شکلات تلخ

دانه های کاکائو تمام خواصی که شکلات تلخ می تواند ارائه دهد را در خود دارند، از جمله ویتامین A، B و E در کنار کلسیم، آهن و پتاسیم. شکلات تلخ حاوی تئوبرومین نیز می باشد، آنتی اکسیدان قدرتمندی که نشان داده می تواند التهاب و فشار خون را کاهش دهد. اما با 150 کالری و 9 گرم چربی تنها به یک وعده 28 گرمی با 60 تا 70 درصد کاکائو نیاز دارید. چون شکلات تلخ مقدار مناسبی چربی دارد، این 28 گرم کمکتان می کند احساس رضایت داشته باشید.
 
تخم مرغ کامل

زرده ها را دور نیندازید! با اینکه چربی و کلسترول موجود در زرده تخم مرغ بسیاری از افراد را ترسانده، تخم مرغ مقدار بسیار کمی چربی اشباع دارد و مقدار بسیار بالایی چربی غیر اشباع. در مورد کلسترول هم باید بگویم تحقیقات نشان داده تاثیر خوردن غذاهای حاوی کلسترول در افزایش کلسترول ضعیف است.
 
کره بادام زمینی

کره بادام زمینی حاوی چربی های سالم است و می توان آن را در هر زمان از روز میل کرد. می توانید آن را داخل اسموتی بریزید، برای خود ساندویچ کره بادام زمینی درست کنید و یا روی میوه ها بمالید و از آن لذت ببرید. از هر روشی که استفاده می کنید باید میزان مصرفتان را مد نظر قرار دهید، اگر برای یک وعده ( ساندویچ ) استفاده می کنید دو قاشق غذا خوری و اگر به عنوان میان وعده میل می کنید تنها یک قاشق غذا خوری استفاده کنید.
 
روغن زیتون

تمام روغن ها در هر قاشق غذا خوری حاوی 120 کالری و 14 گرم چربی خالص هستند. روغن زیتون اما فوق العاده سالم است چون حاوی مقادیر زیادی چربی های غیراشباع است و نشان داده در صورت جایگزین شدن با چربی های اشباع مانند کره می تواند به کاهش کلسترول کمک کند.

روغن زیتون در انواع اکسترا ویرجین، ویرجین و روغن زیتون معمولی موجود است. روغن زیتون اکسترا ویرجین از اولین پرس زیتون ها گرفته می شود و معمولا گران قیمت تر از دیگر روغن زیتون ها است. طعم این روغن بسیار قوی است و از انواع دیگر، رنگی سبزتر دارد. از آنجا که نقطه دود پایینی دارد برای استفاده در سالاد مناسب است. روغن زیتون ویرجین نیز از زیتون هایی گرفته می شود که پرس شده اند و مقداری اسیدی تر است. روغن زیتون ساده از نمونه های ویرجین و اکسترا ویرجین نقطه دود بالاتری دارد و از آن می توان برای پخت و پز نیز استفاده کرد. روغن زیتون معمولی رنگی روشن تر دارد و طعمش به قدرت دو نمونه دیگر نیست.
 
پنیر پارمسان

پنیری مانند پارمسان نه تنها مقدار زیادی طعم به غذا اضافه می کند، بلکه حاوی مقدار زیادی چربی نیز هست تا خوب سیرتان کند. مانند دیگر انواع پنیر، کالری آن نیز بالا است اما چون طعمش بسیار برجسته است، تنها مقداری از آن تاثیر زیادی می گذارد. دو قاشق غذا خوری پنیر پارمسان رنده شده حاوی حدود 45 کالری، 2 گرم چربی و 2 گرم چربی غیر اشباع است. این پنیر همچنین منبعی غنی از کلسیم است و می توان روی آن به عنوان یکی از منابع تامین روزانه بدن حساب کرد.
 
بذر کتان

این بذرهای برنزی رنگ، کوچک و صاف هستند و طعمی آجیلی دارند. در مغازه ها می توانید به صورت کامل یا خرد شده پیدایشان کنید. یک قاشق غذا خوری از بذرکامل آن حاوی 55 کالری، 3 گرم فیبر و مقدار خوبی چربی های امگا 3 است. این نوع از امگا 3 آلفا لینولنیک نام دارد که به اندازه امگا 3 که در ماهی های پرچرب مانند سالمون پیدا می کنید قدرت ندارند اما همچنان به عنوان گزینه ای سالم برای برنامه غذایی می توان روی آن حساب کرد.
 
زیتون

28 گرم زیتون سبز ( حدود 14 عدد متوسط ) حدود 40 کالری، 4 گرم چربی و یک گرم فیبر دارد. زیتون ها سرشار هستند از ویتامین های A و E و مس. چربی موجود در آنها به سلامت قلب کمک می کند و از نوع چربی های اشباع نشده است و نشان داده می تواند با التهاب مقابله کند. زیتون همچنین سرشار است از پلیفنول، آنتی اکسیدانی که خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد و دارای ترکیبات ضد سرطانی است.
 
سالمون

سالمون منبعی غنی از ویتامین A و پروتئین است. ماهی های پرچرب مانند سالمون نه تنها باعث می شوند احساس سیری کنید، بلکه به قوی شدن مغزتان نیز کمک می کنند. چربی امگا 3 که در سالمون یافت می شود از نوع نیرومند EPA و DHA است. اگر از سالمون خوشتان نمی آید می توانید همین مقدار امگا 3 را از دیگر ماهی های آب سرد مانند تن و ساردین دریافت کنید.

منبع: سایت دکتر کرمانی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین