کد خبر: ۴۲۳۷۹۸
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
رایزنی با لاریجانی برای پیگیری پرداخت دیه

افزایش تعداد کولبرهای فوت‌شده در بهمن به 5 نفر

نماینده سردشت و پیرانشهر از افزایش تعداد کولبرهای فوت شده گرفتار بهمن و کولاک به پنج نفر خبر داد و گفت که دقایقی پیش یک نفر از کولبرها که شب گذشته در محدوده پیرانشهر گرفتار کولاک شده بود، فوت کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
رسول خضری در حاشیه جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس به تشریح آخرین وضعیت رسیدگی به کول‌برهای گرفتار در بهمن و کولاک پرداخت.

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از ایسنا، وی توضیح داد: شنبه هفته جاری 16 کول‌بر در سردشت گرفتار بهمن شدند که از این تعداد چهار نفر متأسفانه فوت کردند. دو نفر از آنها اهل شهرستان سردشت،‌ یک نفر اهل بانه و یک نفر اهل مهاباد بود.

خضری افزود: شب گذشته نیز سه کول‌بر در محدوده پیرانشهر گرفتار کولاک شدند که علیرغم تلاش گروه امداد و نجات و سه گروه کوهنوردی و نجات جان آنها از کولاک متأسفانه دقایقی پیش باخبر شدم که یک نفر از این کول‌برها از شدت سرمازدگی فوت کرد. جوانی 19 ساله و اهل اشنویه که به خاطر امرار معاش در این فصل سال مجبور به رفتن به مرز شده بود اما جانش را از دست داد. دو نفر دیگر 20 و 48 ساله و اهل پیرانشهر هستند و خوشبختانه حالشان خوب است.

خضری گفت که با توجه به داشتن مرز مشترک با اقلیم کردستان این کول‌برها از عراق پوشاک و لباس می‌آورند چون چاره دیگری برای امرار معاش ندارند.

نماینده پیرانشهر در مورد وضعیت اختصاص دیه و مستمری به خانواده آنها گفت: بنده رایزنی‌ و گفت‌وگوهایی با آقای لاریجانی داشتم تا دیه این کول‌برها پرداخت شود. البته پرداخت دیه یک مسکن است و ما باید به دنبال ایجاد اشتغال برای این افراد باشیم. چون بر اساس اصول 3 و 29 قانون اساسی،‌ تأمین کار، اشتغال،‌ بیمه تأمین اجتماعی و آینده مردم با دولت است و دولت باید در وهله اول دیه این کول‌برها را پرداخت کرده و بعد از آن فکری به حال اشتغال پایدار برای آنها کند.

وی با تأکید بر اینکه تأمین معیشت مردم به امنیت پایدار کمک می‌کند، گفت: تأکید ما بر این است که با توجه به میزان مبادلات از پیرانشهر با اربیل عراق به حدود 12 میلیارد دلار مردم این شهر نیز باید از این مبادلات منتفع شوند. حداقل وضعیت به شکلی ساماندهی پیدا کند که مردم بتوانند امرار معاش نمایند.

وی در عین حال با اشاره به قانون انسداد مرزها، گفت: زمانی که دولت وقت به دنبال اجرایی کردن این قانون بود مقام معظم رهبری تأکید کرد که ابتدا باید برای کول‌برها شغل ایجاد شود چون آنها معیشت خود را از این راه تأمین می‌کنند. این عنایت رهبری بود که معابر مرزی و اشتغالزایی جزو اولویت‌های دولت قرار گیرد که این اتفاق رخ نداد. ما بارها در مجلس بر لزوم تشکیل منطقه ویژه اقتصادی تجاری، صنعتی تأکید کردیم چون باعث ایجاد 45 هزار فرصت شغلی می‌شود و دیگر نیاز نیست جوانی 18 ساله صبح سر کلاس درس باشد و بعدازظهر برای کسب معیشت جان خود را به کوه ببرد.

نماینده سردشت و پیرانشهر همچنین با انتقاد از استانداری آذربایجان غربی و فرمانداری، گفت: در شرایطی که این اتفاق شنبه حدود ساعت 8 شب رخ داد تازه فرماندار دیشب به حوزه انتخابیه بنده آمد که معلوم نیست تا الان کجا بوده است. ما از دو ماه پیش تحقیق و تفحص از استانداری آذربایجان غربی را در انتقاد به وضعیت مدیریت در استان و فرمانداری در سردشت و پیرانشهر کلید زدیم چون فرمانداری در حال حاضر به جای آنکه عواید مرزی را به کول‌برها و کارگرها بدهد به افراد معلوم‌الحال می‌دهد. مثلاً فرمانداری 2 هزار تن گردو را به افرادی خاص داده آن هم در شرایطی که می‌توانست بین کول‌برها تقسیم کند چون اختلاف قیمت گردوی عراق با ایران بالای 30،‌40 هزار تومان است و این یعنی تنها 50 میلیارد تومان از این قبل به یک فرد داده شده است و کارگران برای مقدار کمی پول جانشان را به خطر می‌اندازند. اینها همه به سوء مدیریت استان برمی‌گردد.

خضری ادامه داد: ما از وزارت کشور نیز به دلیل نداشتن نظارت کافی بر استانداری انتقاد داریم و این موضوع را به سازمان بازرسی نیز اعلام کردیم چون استانداری مدیریت درستی ندارد. از ابتدای کارش تاکنون 68 بار از ماکو بازدید کرده و تنها دو بار به سردشت و پیرانشهر آمده است. طبیعتاً اگر مسئولیت‌ها به درستی انجام می‌شد امروز شاهد چنین فجایعی نبودیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
0
10
در حالیکه برخی سلبریتی ها نگران وضعیت حقوق بشر در آمریکا هستند و از لغو ویزا ناراحت، هیچیک حتی نمی دانند کولبر کیست و یا حتی چیست.
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
0
12
به داد کولبران و مرز نشینان بیکار برسید
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
1
1
احمدی نژاد که به صد کشور پول بیت المال مردم را وام بلا عوض دادی ببین چه بهسر ملت اوردی ممکن است در آینده زمینه را برای انتقام جویی فرد از همنوع های خود فراهم کند. زمانی که فرد به خاطر طرد اجتماعی احساس محرومیت از فعالیت های اجتماعی داشته باشد برای توجیه اقدام های مجرمانه خود سعی در انتقام جویی دارد. این انتقام ممکن است در قالب قتل و دزدی یا انتقال بیماری های واگیردار باشد.
ترکیب ناهمگن معتادان، دختران فراری، کودکان کار، کودکان ازدواج و طرد شدگان از محیط های اجتماعی در بین بی خانمان ها، احتمال افزایش ازدواج سفید را افزایش می دهد.
آمارهای موجود حکایت از آن دارد که روابط پرخطر و اعتیاد به عنوان 2 عامل اصلی ویروس(HIV) به شمار می آیند. حال با بررسی شیوه زندگی این خرده فرهنگ در جامعه می توان به راحتی دریافت که این دو نوع رفتار که بیشترین تعداد بیماران ایدز را به جامعه ما تحویل داده اند به نوعی در بین گروه بی خانمان ها رایج است. روی آوردن برخی از این افراد به کارهای خلاف عرف و شرع در جامعه و همنشینی با این گروه می تواند رگه های بیماری ایدز را در جامعه بیشتر از آنچکه امروز وجود دارد گسترش دهد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
0
1
اینها شهید هستند وخدا رحمتشان کند
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
0
2
این قشر مردم دستشان بجایی بند نیست .
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
0
1
شکایت از خدا را پیش خدا می بریم ک فریاد رسی هست
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین