کد خبر: ۴۲۳۹۱۴
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳

ترکیه: اخراج 94 هزار کارمند از زمان کودتای نافرجام

به گفته وزیر کار ترکیه در پی کودتای نافرجام سال گذشته 125 هزار 485 کارمند را در رابطه با کودتا مورد بازجویی قرار داده است و تعداد 94 هزار 867 نفر از آنان را اخراج کردند.
آفتاب‌‌نیوز : در پی کودتای نافرجام ترکیه 94 هزار کارمند به اتهام دست داشتن در کودتا از کار خود اخراج شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، "محمد موذن اوغلو" وزیر کار ترکیه در یک میزگرد تلویزیونی اعلام کرد که دولت ترکیه از جولای 2016 یعنی زمان کودتای نافرجام  تا کنون بیش از 94 هزار کارمند را اخراج کرده است.
افراد اخراج شده به ارتباط با کودتاگران متهم هستند.

به گفته وزیر کار ترکیه در پی کودتای نافرجام سال گذشته 125 هزار 485 کارمند را در رابطه با کودتا مورد بازجویی قرار گرفتند و تعداد 94 هزار و867 نفر از آنان اخراج شدند.

از نظر دولت ترکیه این افراد پیرو "فتح الله گولن" رهبر مخالفان دولت و متهم به رهبری کودتا علیه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هستند.

دولت ترکیه می‌گوید که گولن در دستگاه‌های دولتی نفوذ کرده و براندازی دولت اردوغان را طراحی کرده بود.

گولن که از سال 1999 میلادی در پنسیلوانیای آمریکا اقامت دارد بارها اتهامات دست داشتن در کودتای ترکیه را رد کرده است.

دولت ترکیه در پی کودتای نظامی در این کشور 40 هزار نیروی وابسته به پلیس، ارتش، دادگستری، موسسات مدنی و سیستم آموزشی را دستگیر کرد تا محاکمه کند.

کودتای نافرجام ترکیه در 15 جولای 2016 توسط بخشی از نظامیان ارتش ترکیه انجام شد.

دولت ترکیه در پی این کودتای نافرجام، 30 استاندار از مجموع 81 استاندار کشور، 2745 قاضی و دادستان، 1755 رئیس و معاون رئیس دانشگاه، 492 نفر از کانون مذاهب، 300 کارمند وزارت امور اجتماعی، 275 کارمند ریاست جمهوری، 254 کارمند وزارت ورزش و جوانان، 184 کارمند وزارت اقتصاد، 180 کارمند اطلاعاتی و 9 هزار کارمند وزارت کشور را اخراج کرد.

دولت رجب طیب اردوغان از زمانی که کودتا در ترکیه انجام شد بسیاری از مخالفان سیاسی خود را به اتهام دست داشتن در کودتا یا ارتباط با فتح الله گولن دستگیر کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین