کد خبر: ۴۲۴۰۵۰
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹

آیت‌الله هاشمی چگونه اصلاح طلب شد

هرچه هاشمی از اصول‌گرایان فاصله می‌گرفت به اصلاح طلبان نزدیک‌تر می‌شد. کار به جایی رسید که هاشمی رسما به عنوان یکی از رهبران جریان اصلاحات معرفی شد.
آفتاب‌‌نیوز :
بسیاری هاشمی رفسنجانی را فراجناحی‌ترین سیاستمدار ایران می‌دانستند، اما این فراجناحی بودن هاشمی که تمام دهه 60 و سال‌های ابتدایی دهه 70 را شامل می‌شد، با پایان دوران ریاست جمهوری وی، و آغاز دوران اصلاح طلبان پایان یافت و هاشمی را به فردی جناحی تبدیل کرد.

در جریان انتخابات مجلس ششم و با توجه به حملات گسترده اصلاح طلبان، به رئیس جمهور پیشین ایران، محافظه کاران تصمیم گرفتند هاشمی را به عنوان سر لیست خود در این انتخابات معرفی کنند. جامعه روحانیت مبارز و حزب موتلفه به عنوان دو جریان سنتی راستی حمایت خود را از هاشمی اعلام کردند.

اصلاح‌طلبان آیت‌الله را زیر شدیدترین حملات خود قرار دادند. "عالیجناب سرخپوش" یکی از مهم‌ترین لقب‌هایی بود که اصلاح طلبان در آن سال‌ها به هاشمی دادند. ثروت هاشمی و رانت‌هایی که خانواده او استفاده می‌کنند دیگر حاشیه‌ای بود که برای هاشمی در آن سال‌ها ایجاد شد.

انتخابات با تمام حاشیه‌های برای هاشمی رفسنجانی برگزار شد. نتیجه انتخابات که با شکست سنگین محافظه کاران همراه بود، باعث شد که هاشمی نیز از حضور در مجلس انصراف دهد و دوباره راهی مجمع تشخیص مصلحت نظام شود.

انتخابات ریاست جمهوری نهم اما اتفاق تازه‌ای را در سپهر سیاست ایران رقم زد. هاشمی بعد از اتفاقات انتخابات مجلس ششم، تصمیم گرفت در انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم شرکت کند. این انتخابات اما برای هاشمی یک تفاوت بزرگ داشت.

در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 هاشمی رفسنجانی که در جریان انتخابات مجلس ششم مورد حمایت اصول گرایان بود، این بار در جریان انتخابات ریاست جمهوری مورد حمایت نیروهای اصلاح طلب و سید محمد خاتمی، رئیس جمهور وقت قرار گرفت و به عنوان نامزد اصلاح طلبان معرفی شد.

در آن انتخابات این اصول‌گرایان بودند که حمله به هاشمی را در دستور کار خود قرار دادند. انتخاباتی که منجر به پیروزی محمود احمدی نژاد شد.

از آن سال به بعد اصول گرایان هم زبان با احمدی نژاد، هاشمی را متهم به کارشکنی بر ضد دولت کردند که این باعث نزدیکی بیش از پیش هاشمی به جریان اصلاحات شد.

هاشمی دیگر سیبل اصول‌گرایان بود. این حملات در سال 88 به اوج خود رسید. جریان راست ایران هاشمی رفسنجانی را مرد پشت پرده حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری می‌دانستند. انتخابات سال 88 باعث دوری پیش از پیش آیت‌الله با راست‌گرایان شود.

هرچه هاشمی از اصول‌گرایان فاصله می‌گرفت به اصلاح طلبان نزدیک تر می‌شد. کار به جایی رسید که هاشمی رسما به عنوان یکی از رهبران جریان اصلاحات معرفی شد. بسیاری از اصلاح طلبان که در سال 78 مخالف حضور دوباره او در صحنه سیاسی کشور بودند در سال 92 از او برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دعوت کردند؛ حضوری که البته با رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان به سرانجام نرسید.

هاشمی بعد از ردصلاحیت لیدری جریان اصلاحات را در کنار رییس دولت اصلاحات به دست گرفت و جریانی را ساخت که توانست حسن روحانی را راهی خیابان پاستور کند.

هجمه‌های اصلاح طلبان در انتخابات مجلس ششم باعث شد هاشمی به اصول‌گرایان نزدیک شود و انتخابات ریاست جمهوری 84 و 88 باعث شد هاشمی به اصلاح طلبان نزدیک شود. هاشمی وقتی از دنیا رفت یک اصلاح طلب بود.مسئله‌ای که نمی‌شود آن را کتمان کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین