کد خبر: ۴۲۴۵۸۴
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷

تقاضای فرزندخواندگی 250 زوج در همدان

‌معاون پیشگیری از وقوع جرم بهزیستی استان همدان از وجود 250 زوج متقاضی فرزند‌خواندگی در استان خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
 ‌با بیان اینکه تنها یک شیرخوارگاه در استان همدان فعال است، افزود: با توجه به اینکه نگهداری نوزادان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بنابراین به علت مسائل حاکمیتی هیچ‌گاه نمی‌توان آن را به بخش خصوصی واگذار کرد.


وی از وجود 14 نوزاد در این شیرخوارگاه خبر داد و تصریح کرد: شمار این نوزادان در طول سال متغییر بوده و ممکن است بین 20 تا 5 مورد تغییر کند.

تمامی نوزادان تنها با حکم قضایی پذیرش می‌شوند

شیران با تأکید بر اینکه پذیرش نوزادان تنها از طریق قوه قضائیه انجام می‌گیرد،عنوان کرد: این نوزادان ابتدا به بهزیستی شهرستان ارجاع داده می‌شوند و پس از اینکه وضعیت آنها در واحد مددکاری بررسی و بی‌سرپرست و یا بدسرپرست بودن آنها برای این واحد احراز شد، از طریق حکم قضائی در مرکز نگهداری کودکان شیرخوار بهزیستی همدان نگهداری می‌شوند.

وی ادامه داد: به هنگام تحویل این نوزادان بلافاصله وضعیت جسمانی آنها از طریق پزشکان متخصص بررسی شده و در صورت لزوم درمان آنها آغاز می‌شود.

شیران تصریح کرد: این کودکان تا دو سالگی در این مرکز نگهداری و پس از دو سال به مراکز شبانه‌روزی تحت نظارت بهزیستی ارجاع داده می‌شوند.

وی به شیوه تحویل این کودکان به زوج‌های جوان اشاره کرد و گفت: نوزادانی که مشکلاتی قضائی همچون زندانی بودن پدر و سایر موارد دارند، هیچ‌گاه به  عنوان فرزند‌خواندگی به زوج‌های جوان سپرده نمی‌شوند.
بلکه نوزادانی که هویت آنها مشخص نمی‌شود، به زوج‌های جوان تحویل داده می‌شوند

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان همدان خاطرنشان کرد: تنها نوزادانی که هویت آنها نامشخص باشد، به عنوان فرزند‌خوانده به زوجین سپرده می‌شوند.

شیران با بیان اینکه پیش از تحویل نوزادان به زوج‌های جوان وضعیت اقتصادی و اجتماعی زوجین بررسی می‌شود، اضافه کرد: 6 ماه به صورت آزمایشی و با حکم قضایی این نوزادان به خانواده‌ها سپرده شده و پس از 6 ماه در صورتی‌که مشکلی رؤیت نشود، حکم قطعی فرزند‌خواندگی از سوی قاضی صادر می‌شود.

وی تأکید کرد: اولویت واگذاری نوزادان به خانواده‌هایی است که توانایی فرزندآوری ندارند، همچنین باید 5 سال از زمان ازدواج آنها بگذرد و پزشک عدم فرزندآوری آنها را تشخیص دهد.

اولویت تحویل نوزادان با مادران شیرده است

شیران با بیان اینکه برخی مادران به هنگام بارداری توانایی نگهداری فرزند را ندارند و فرزند خود را سقط می‌کنند، تصریح کرد: اولویت تحویل این نوزادان با مادرانی است که شیر دارند، چرا که هم به مادر محرم خواهد بود و هم با شیر مادر تغدیه می‌کند، بنابراین به هنگام مراجعه این افراد، بلافاصله مراحل قانونی طی شده و نوزاد به این نوع زوج‌ها تحویل می‌شود.

4 نوزاد معلول در شیرخوارگاه نگهداری می‌شود

معاون پیشگیری از وقوع جرم بهزیستی استان همدان در ادامه از وجود 4 نوزاد معلول در مرکز نگهداری شیرخوارگاه بهزیستی استان خبر داد و تصریح کرد: یک نوزاد  دچار سندروم داون بوده و معلولیت شدید دارد وسه کودک دیگر نیز دچار معلولیت‌های ضعیفی هستند.

وی ادامه داد: برخی از این نوزادان به دلایلی چون استرس‌های شدید دوران بارداری مادر و مشکلات سوءتغذیه مراحل رشد طبیعی ندارند که تحت نظر پزشک متخصص هستند.

شیران تصریح کرد: در صورتی‌که مشکلات جسمی این نوزادان شدید باشد پس از دو سالگی به مراکز توانبخشی بهزیستی ارجاع داده می‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به متقاضیان دختر اشاره کرد و گفت: بر اساس قوانین به دختران خودسرپرست بالای 30 سال سن نیز می‌توان برخی از نوزادان دختر را تحویل داد به طوریکه در سال گذشته یک نوزاد به متقاضی دختر تحویل شد اما امسال چنین متقاضیانی وجود نداشته است.

 مهمترین عوامل ارجاع نوزادان به بهزیستی چیست؟

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان همدان در بخش دیگری از سخنانش فقر، مسائل اجتماعی و اقتصادی را از مهمترین عوامل ارجاع نوزادان به سازمان بهزیستی عنوان کرد و گفت: در پذیرش چنین نوزادانی اولویت با نگهداری نوزادان در کانون خانواده است حتی سازمان بهزیستی در صورتی‌که یکی از بستگان همچون عمو، دایی و ... توانایی نگهداری فرزند را داشته باشند، پذیرش چنین نوزادانی را انجام نمی‌دهد.

وی ادامه داد: در صورتی‌که خانواده با مشکلات اقتصادی مواجه باشد، بهزیستی حمایت‌های لازم را از آنها انجام می‌دهد تا نوزادشان در کانون خانواده پرورش یابد.

شیران به موارد خاصی در فرزند‌خواندگی اشاره کرد و گفت: در صورتی‌که پدر نوزاد به حبس ابد و یا حبس طولانی محکوم شده و خانواده شرایط نگهداری فرزند را نداشته باشد، نوزاد به مرکز نگهداری بهزیستی ارجاع و در این مرکز نگهداری می‌شود.

وی ادامه داد: چنین نوزادانی با رضایت زوج‌های متقاضی به صورت موقت به آنها سپرده می‌شود و پس از اتمام محکومیت پدر اصلی، در صورتی‌که وی توانایی و صلاحیت نگهداری از فرزند را داشته باشد، انتخاب با خود فرزند انجام می‌شود یا نزد پدرخوانده می‌ماند و یا نزد پدر اصلی خود بازمی‌گردد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان همدان به برنامه‌های مراقبتی این سازمان از نوزادان پرداخت و گفت: تیم مراقبتی این نوزادان شامل پزشک متخصص، مددکار، روانشناس، پرستار و مسئولان نگهداری از این کودکان هستند.

وی ادامه داد: افرادی که برای مراقبت از کودکان برگزیده می‌شوند همگی به لحاظ تحصیلات و سلامت روانی مورد آزمون قرار می‌گیرند همچنین به صورت ماهیانه برخی از کارشناسان این اداره از محل نگهداری این نوزادان بازدید می‌کنند.

شیران با تأکید بر اینکه سلامت جسمانی این کودکان از اهمیت بسزایی برخوردار است، افزود: در صورتی‌که نیاز به معالجه این کودکان در سایر کشورها باشد این سازمان هزینه‌های لازم را تقبل می‌کند به طوریکه طی سالیان گذشته یک کودک به کشور آلمان برای معالجه فرستاده شد.

امسال 20 نوزاد به زوج‌های جوان تحویل داده شد

شیران با بیان اینکه طی سالجاری 20 نوزاد به زوج‌های متقاضی تحویل داده شده است، اظهار کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد کاهش پذیرش نوزادان در شیرخوارگاه بهزیستی هستیم چرا که خرید و فروش نوزاد در بدو تولد نسبت به سالیان گذشته افزایش داشته است.

وی ادامه داد: متأسفانه بخشی از این نوزادان از مادرانی در مرکز شلتر، متولد می‌شوند و هویت آنها نامشخص است‌.

80 درصداز متقاضیان فرزند خواندگی خواهان فرزند دختر هستند

معاون پیشگیری از وقوع جرم بهزیستی همدان با بیان اینکه اغلب هزینه‌های درمان و رفاه این نوزادان از سوی خیرین تأمین می‌شود، یادآور شد: 80 درصد متقاضیان فرزندخواندگی خواهان فرزند دختر هستند، چرا که فرزند پسر در آینده با مشکل محرمیت مواجه خواهد شد.

شیران در پایان به شرایط زوج‌های جوان متقاضی فرزند اشاره کرد و گفت: این افراد باید کمتر از 50 سال سن داشته باشند وحداقل 5 سال از ازدواج آنها بگذرد و پزشک معالج آنها گواهی بچه‌دار نشدن آنها را ارائه کند همچنین موقعیت اجتماعی و اقتصادی مطلوبی داشته باشند و از سلامت روحی، جسمانی برخوردار بوده و گواهی عدم سوءپیشینه خود را تحویل دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین