کد خبر: ۴۲۵۱۳۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸
اگر می‌خواهید بدانید آمریکا چه راهی می‌رود، به ترکیه نگاه کنید

از نگرش بدبینانه نسبت به زنان تا رویکرد تند علیه رسانه‌ها/گاردین: آیا ترامپ قدم در جای پای اردوغان خواهد گذاشت؟‌

«بسیاری از ترک‌ها اکنون در ذهن خود به آمریکایی‌ها می‌گویند به جهان ما خوش آمدید! دونالد ترامپ سفر اتباع برخی از کشورهای مسلمان به امریکا را ممنوع کرده است اما آیا او با رجب طیب اردوغان شباهتی دارد؟
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- از نگرش بدبینانه نسبت به زنان تا رویکرد تند و تیز علیه رسانه‌ها میان دو رهبر سیاسی این گمانه را مطرح کرده است؛ آیا آمریکا همان مسیری را طی خواهد کرد که ترکیه اکنون در حال حرکت به سوی آن است و به سمت یک نظام استبدادی خواهد رفت؟ 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روزنامه بریتانیایی «گاردین» در مطلبی با اشاره به  این‌که شباهت‌های زیادی میان رویکرد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا و اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه وجود دارد، می‌نویسد: «بسیاری از ترک‌ها اکنون در ذهن خود به آمریکایی‌ها می‌گویند به جهان ما خوش آمدید! دونالد ترامپ سفر اتباع برخی از کشورهای مسلمان به امریکا را ممنوع کرده است اما آیا او با رجب طیب اردوغان شباهتی دارد؟ باور به تئوری توطئه و سرزنش نیروهای خارجی و مقصر‌دانستن آن‌ها برای مشکلات میهن از جمله نقاط بارز اشتراک اردوغان و ترامپ هستند. هر دوی آنان از دین به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف‌ و شعارهای‌شان استفاده می‌کنند. از دید هر دوی آنان «لیبرال» و لیبرال‌بودن واژه‌ای معادل با «تروریسم» محسوب می‌شود. ترکیه پیش از آمریکا و بسیار زودتر این مسیر را پیموده و در حال پیمودن است». 

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «آسان است دور از ترکیه بنشینید و مقاله بنویسید و هشدار دهید که ای مردم ترکیه بیدار شوید‌! اردوغان یک دیکتاتور است اما همان نویسندگان خوب است به وضعیت کنونی آمریکا نگاه کنند؛ آمریکا نیز همان مسیر را می‌پیماید. فراموش نکنید که مدت زمانی طولانی ترکیه یکی از پیشتازان دموکراسی در خاورمیانه و دفاع از آن بود. تنها ظرف مدت چند سال دموکراسی در آن کشور تضعیف شد. مردم ترکیه امیدوار بودند پس از پشت سر گذاشتن روزهای تاریک پس از کودتای نظامی ۱۹۸۰ میلادی دموکراسی در کشورشان نهادینه و تقویت شود اما این‌گونه نشد». 

این روزنامه می‌افزاید: «دولت ترکیه در حال حاضر مخالفان را بازداشت می‌کند ‌و از روش‌های شکنجه و خشونت علیه آنان استفاده می‌کند. برخی می‌گویند حتی به زندانیان تجاوز هم شده است. تصفیه گسترده هزاران نفر از ادارات دولتی به اتهام ارتباط با مسئولان کودتای نافرجام سال گذشته تنها بخشی از سرکوب‌ها در ترکیه بوده‌اند؛ آن کشور همچنین از بزرگترین زندان‌های روزنامه‌نگاران حهان محسوب می‌شود». 

این روزنامه در  ادامه با انتقاد از نخست‌وزیر بریتانیا «ترزا می» می‌نویسد: «او سکوت کرده است و در جریان دیدار با اردوغان وعده فروش جنگنده‌های ۱۰۰ میلیون پوندی را به دولت ترکیه داده است. او یک پیام مشخص داد: تا زمانی که از رابطه با شما پول در بیاوریم با شما دوست خواهیم بود». 

این روزنامه اشاره می‌کند که ترامپ نیز پیشتر از شیوه مجازات از طریق شکنجه حمایت کرده بود. با این حال، از دید «گاردین» شباهت میان ترامپ و اردوغان به همین جا ختم نمی‌شود و هر دو آنان با استفاده از شعارهای وطن‌پرستانه از ملی‌گرایی حمایت می‌کنند، هر دو مخالف سقط جنین هستند، هر دو نسبت به زنان سوء ظن دارند و دچار سوء‌تفاهم درباره فمینیسم هستند و هر دوی آنان از کمدین‌ها ور روزنامه‌نگاران منتقد متنفر هستند». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
0
2
آقاى ترامپ با هيچ كسى قابل مقايسه نيست، شايد بشه گفت بخشى از روحيات اش شبيه رجب تركه و بخشى شبيه محمود خودمون باشه ولى در كل دونالد آنقدر غير قابل پيش بينى است كه فقط شايد بشه گاهى با شخص خودش مقايسه اش كرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
0
2
عجیبه که با اومدن ترامپ بعضیا شدن سوپر لیبرال و طرفدار آزادی و حقوق بشر.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین