آفتابنیوز : در ابتدای این نشست علی نوری اسکویی خطاب به خبرنگاران گفت: شرمندهام از اینکه مجبور شدید از خوابتان بزنید و تا این وقت شب به خاطر برنامهریزی بد جشنواره فیلم فجر در اینجا بمانید.
او ادامه داد: این حضور شما در اینجا برایم قابل احترام بود از همین رو در این نشست حاضر شدم.
او سپس درباره روند ساخت این انیمیشن توضیح داد: پرداختن به داستان زندگی چمران در یک انیمیشن، راه رفتن روی لبه تیغ بود. از آنجا که مخاطبان ایرانی هنوز با یکسری از انیمیشنها در دنیا آشنا نیستند، فکر کردم میشود دریچهای را برای گشودن روایتهای جدیتر از طریق این انیمیشن در ایران باز کرد چراکه سینمای انیمیشن ایران اولین قدمهایش است و در این میان بارقهای به وجود آمده تا صنعت انیمیشن ما بتواند بیش از پیش رشد کند.
این کارگردان با بیان اینکه ما جزء معدود کشورهایی در دنیا هستیم که هر سال چند فیلم انیمیشن بلند را به سینما وارد میکند؛ گفت: همانطور که میدانید تولید انیمیشن بلند کار سنگینی است که همه کشورها قادر به تامین زیرساختهای آن نیستند. «رهایی از بهشت» یک پله از هزاران پلهای است که سینمای انیمیشن باید طی کند تا به جایگاهی که سینمای بلند ما اکنون در دنیا دارد، برسد.
او با اشاره به مخاطبان اصلی این انیمیشن تصریح کرد: مخاطب هدف «رهایی از بهشت» نوجوان و بزرگسال است و مخاطب کودک آن را متوجه نخواهند شد، گرچه ممکن است از تصاویر آن لذت ببرد. یکی از بزرگترین چالشهای این فیلم که به واسطه آن توسط بزرگان دنیا تحسین شده است، استفاده از عنصر روایت ترکیبی از تکنیک دوبعدی و سهبعدی همزمان در این انیمیشن است که غیر از کارهای اکسپریمنتال تا به حال کسی در دنیا به سراغ چنین تجربهای نرفته بود.
به گزارش ایلنا، سپس سیدوحید اولیایی (تهیهکننده) با بیان اینکه قسم خورده بودم به جشنواره نیایم؛ گفت: این اولین بار است که جشنوارهای در ساعت یک بامداد کنفرانس خبری برگزار میکند. صحبتهایم فقط شرح پریشانی است.
او به گوشی موبایلی که در دستش بود اشاره کرد و گفت: این گوشی را از شخصی گرفتم که در هنگام پخش انیمیشن از روی پرده ضبط میکرد. مسئولان جشنواره کجا هستند تا پاسخگوی چنین مسائلی باشند یا نباید برخوردی صورت بگیرد. من به حراست مراجعه کردم تا گوشی را به آنها تحویل بدهم اما همه رفته بودند. چرا باید این اتفاق بیفتد و من فردا فیلمام را باقیمت هزار تومان در خیابان ببینم که به فروش میرسد؟!
سپس پانتهآ رهنمون با اشاره به اینکه شانزده سال است در حوزه انیمیشن و سینما بهطور تخصصی، فعالیت میکند، اظهار کرد: متاسفانه به انیمیشنی که اولین بار در دنیا از دو سیستم ساخت در کنار هم برای یک کار سینمایی بلند استفاده کرده و برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران وارد بخش مسابقه جشنواره شده است، توجه نمیشود درحالیکه باید با دقت بیشتری مورد توجه قرار میگرفت و کاش قدر هنرمندانی را که چهار سال از زندگیشان را پای آن گذاشتهاند، میدانستند.
او ادامه داد: معتقدم این انیمیشن سرشار از دقت و ظرافت است، موسیقی متن آن با احساس آدمی بازی میکند و تصاویر آن گویا است.
در ادامه کتایون اعظمی نیز گفت: گلهام از این است که اگر فیلمی از اساس درخور نبوده است، چرا به بخش مسابقه راه پیدا کرده و بعد رفتاری اینچنین با آن میشود. یک انیمیشن برای اولین بار به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر امسال راه پیدا کرده است، اما آن را نادیده میگیرند. «رهایی از بهشت» در ایران یک اتفاق کم نظیری است.
او افزود: این انیمیشن برای بزرگسال است، و تمام مدت برایش صدا درست شده و صداگذاری محض داشته است. اما مهجور واقع شد و برای آن متاسفم. مگر میشود کار منحصربفردی که شصت دقیقه موسیقی متن برای آن ساخته شده، شنیده نشود.
اولیایی نیز درباره برنامه اکران این انیمیشن در عرصه بینالمللی گفت: خدا را شکر بحث فروش «رهایی از بهشت» در اروپا و امریکا به خوبی پیش رفته و در چین هم با وجود سختیهایش خوب بوده است و به زودی اکران خواهد شد.
در این نشست علی نوریاسکویی تهیهکننده و کارگردان، سیدوحید اولیایی تهیهکننده، مسعود حمزهای مدیر تولید، آرش قاسمی صداگذار، پانتهآ رهنمون و کتایون اعظمی صدا بازیگران انیمیشن حضور داشتند.
او با بیان اینکه برای همه فیلمها جلسه نقد و بررسی برگزار شده؛ گفت: خوشبختانه امسال پس از سالها، برای هر ٤٤ فیلم جشنواره نشست پرسش و پاسخ برگزار شد، حتی در نشست «فصل نرگس» هم تهیهکننده آن حضور پیدا کرد و بعد اعلام کرد که عوامل فیلم در نشست شرکت نخواهند کرد. به هر حال از تمامی کم و کاستیهای این روزها عذرخواهی میکنم و امیدوارم اگر نقصی از سمت روابط عمومی جشنواره بوده است، ببخشید و اگر هم بیاحترامی به کسی شده است، به سهم خودم معذرتخواهی میکنم.