کد خبر: ۴۲۶۱۴
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۸۴ - ۲۳:۰۹

پایان اعتصاب غذاي 11 روزه‌ صدام

آفتاب‌‌نیوز : الدليمي افزود كه وي به همراه موكلش جنبه‌هاي مختلف روند محاكمه را مورد بررسي قرار داده است.

صدام در تاريخ 14 فوريه اعلام كرده بود كه به همراه هفت تن از همدستانش به اعتصاب غذا دست زده‌ است. برزان تكريتي، برادر ناتني صدام و از متهمان پرونده‌ي جنايات ديكتاتور سابق عراق نيز اظهار داشته بود كه مدت دو روز در اعتصاب غذا بسر مي‌برده است.

الدليمي كه شركت در جلسات دادگاه صدام را تحريم كرده است، به تازگي از امان به بغداد بازگشته و هنوز مشخص نيست كه در جلسه‌ي استماع قضايي امروز حاضر شود.

وي بيان داشت كه از دادگاه خواسته تا برگزاري اين جلسه را به دلايل امنيتي و ابهامات قضايي به وقت ديگري موكول كند.

الدليمي افزود: ‌ما به دادگاه توضيح داديم كه وكلاي عربي و خارجي در تيم وكلاي دفاعي صدام يادداشت‌ها و مدارك خود را براي شركت در جلسه‌ي محاكمه آماده نكرده‌اند.

اين در حالي است كه دادستان دادگاه جنايي عراق تاكيد كرد كه محاكمه‌ي صدام به تاخير نمي‌افتد و هيچ مانعي براي برگزاري دادگاه وجود ندارد.

جعفر الموسوي دادستان دادگاه جنايي عراق، در يك كنفرانس مطبوعاتي اعلام كرد: سيزدهمين جلسه‌ي محاكمه‌ي صدام و هفت تن از همدستانش فردا برگزار مي‌شود و اسناد رد و بدل شده بين اعضاي تشكيلات امنيتي نظام صدام در خصوص پرونده‌ي دجيل در اين جلسه مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

وي افزود: هيچ مانعي براي برگزاري جلسه‌ي محاكمه‌ي صدام وجود ندارد، زيرا متهمان و هيات دفاعي كه از سوي دادگاه تشكيل شده، در جلسه حضور خواهند داشت.

دفتر اطلاع‌رساني دادگاه جنايي عراق نيز اعلام كرد: هيچ منع و يا تحريمي براي حضور هيات دفاع صدام در جلسه‌ي دادگاه وجود ندارد و خروج آن‌ها از دادگاه به دليل بر هم زدن نظم و عدم رعايت اصول جلسات دادگاه صورت گرفت و خروج آن‌ها موجب شد كه دادگاه وكلاي جديدي را براي دفاع از متهمان تعيين كند.

منابع قضايي عراق نيز از امكان ديدار خليل الدليمي رييس هيات دفاع صدام با موكلش بعد از جلسه‌ي دادگاه خبر دادند.

قضات و وكلاي عراقي نيز معتقدند، تعيين وكلاي جديد از سوي دادگاه براساس قوانين صورت گرفته و به مراتب از هيات دفاع قبلي به رهبري الدليمي كه قصد داشت دادگاه را سياسي كرده و از پرداختن به موارد قانوني خود داري كند، بهتر است.

اين در حالي است كه پيش از اين وكلاي صدام درخواست كرده بودند كه به دليل اوضاع فعلي عراق، اين دادگاه به تاخبر بيفتد.

هم چنين نجيب النعيمي عضو هيات دفاع صدام، در گفت‌وگو با روزنامه‌ي الرياض گفت: تا زماني كه رئوف رشيد عبدالرحمن رييس دادگاه صدام باشد، ما در جلسه‌ي آينده دادگاه حاضر نمي‌شويم.

نجيب النعيمي درباره‌ي علت امتناع هيات دفاع از حضور در جلسات دادگاه صدام تاكيد كرد: قانونا هيات دفاع نبايد از حضور در جلسات دادگاه منع شود؛ اما بعد از اينكه اين مساله در جلسه‌ي نخستي كه با رياست قاضي رئوف عبدالرحمن برگزار شد،‌ ما نيز عليه قاضي اقامه‌ي دعوي كرديم.

نعيمي افزود: وكيل و دادستان مي‌توانند در خصوص رد قاضي دادگاه درخواست ارايه دهند و دادگاه عالي نيز مي‌تواند قرار خود را صادر كند.

نعيمي در ادامه خاطر نشان كرد: قاضي عبدالرحمن از نظر ما قضاوت صحيحي و بي‌طرفانه‌اي ندارد.

وي در سال 1965 به علت فعاليت‌هاي ممنوع شده‌ي سياسي در عراق از سوي دادگاه محكوم به اعدام شده بود و بعد از اينكه حزب بعث قدرت در آغاز دهه‌ي هفتاد به دست گرفت، بار ديگر به علت ادامه‌ي فعاليت‌هاي سياسي‌اش به اعدام محكوم شد؛ اما صدام وي را عفو كرد.

وي تصريح كرد: دادگاه عالي نيز تا اين لحظه هيچ نظري درباره‌ي خواست ما نداده است.

همانطور كه قبلا نيز در خصوص حمايت از وكلاي صدام از جمله خليل الدليمي هيچ اقدامي نكرده بود.

وكيل صدام با بيان اينكه هيات دفاع در در جلسه‌ي آينده حاضر نخواهد شد و همواره به غير قانوني بودن دادگاه تاكيد دارد، گفت: هنوز كميته‌اي به منظور بررسي شكايت‌هاي صدام نسبت به شكنجه‌هايي كه مي‌بينيد تشكيل نشده و اين مساله منجر مي‌شود اين دادگاه كه بي‌طرفانه عمل نمي‌كند نتواند به كارش ادامه دهد.

رغد صدام نيز با خليل الدليمي و صالح العرموطي عضو هيات دفاع صدام ديدار كرد و به بررسي آخرين تحولات دادگاه صدام پرداخت.

العرموطي اظهار داشت: رغد از هيات دفاع خواسته است تا تلاش بيشتري براي دفاع از پدرش بكنند.

العرموطي تصريح كرد: دادگاه نسبت به ملاقات وي با صدام محافظه‌كارانه عمل كرده و نشست او با صدام را رد كرده است.

وي ديدار رغد با هيات دفاع صدام را مهم توصيف كرد و گفت: در اين مرحله‌ي سخت بايد بين گروه‌هاي مربوط به دادگاه صدام و هيات دفاع هماهنگي بيشتري بوجود آيد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین