کد خبر: ۴۲۶۶۶
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۶:۲۶
بوش پیش از سفر به هند اعلام کرد:

بزرگترین دموکراسی دنیا، شریک استراتژیک امریکا

آفتاب‌‌نیوز : جرج بوش، رئیس جمهور امریکا در اظهار نظری پیش از سفر خود به هند بزرگترین دمکراسی دنیا را « شریک استراتژیک» امریکا نامیده است. در این راستا امریکا سعی دارد با همکاری در زمینه های اقتصادی، انرژی، سیاسی و فرهنگی به رشد هند به عنوان یک قدرت جهانی کمک کند.
اما برخی از کارشناسان معتقدند امریکا نباید چین توقعات بالایی از هند داشته باشد. دان بلومنتهال، عضو سابق پنتاگون در گفت و گو با رویترز گفته است که روباط هند امریکا نمی تواند بار دیپلماتیکی را که واشنگتن بر آن اعمال کرده را تحمل کند. وی ابراز نگرانی کرده است که این رابطه بیش از حد بزرگ شده است و می افزاید: این خطر وجود دارد که هند نتواند یا نخواهد چیزهایی را که ما از آن انتظار داریم انجام دهد.
آلان رامبرگ از مقامات سابق دولت وعضو مرکز هندی استیمسون نیز می گوید که مشارکت هند ـ امریکا بسیار خوب است، اگر ما توقع بیش از حد از آن نداشته باشیم.
روابط هند و امریکا از زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون رو به پیشرفت بوده است اما در دوره بوش با گسترش روابط تجاری دو کشور بیش از گذشته تقویت شده است. سیاست کاخ سفید پس از یازده سپتامبر برای ساخت نظم نوین جهانی با حضور کشورهایی که به ارزش های امریکا معتقد هستند، از عوامل دیگر گسترش روابط هند و امرکیا در دوران ریاست جمهوری بوش بوده است.
هند در نشست 4 فوریه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای با حمایت از خواسته امریکا به قطعنامه های گزارش ایران به شورای امنیت رای مثبت داد.
این در حالی است که هند هنوز روابط خود در در زمینه انرژی را با ایران حفظ کرده است.
رقابت امریکا با چین از جمله دلایلی است که دولت بوش را به گسترش روابط با هند و سوق می دهد. 30 سال پیش، زمانی که امریکا روابط خود با چین را آغاز کرد به دنبال « شریک استراتژیک» برای خود بود اما امروز کارشناسان پنتاگون احتمال تبدیل شدن چین به رقیب نظامی برای امریکا را مطرح کرده اند و هند نیز به عنوان مانعی در مقابل چین دیده می شود.
در عین حال کارشناسان امریکایی احتمال اینکه هند نیز به رقیب نظامی امریکا تبدیل شود را بسیار کم می دانند. آنها معتقدند که هند در آرزوی چین برای جانشینی امریکا سهیم نخواهد شد. رامبرگ در مورد تمایل هند به ایفای نقش وزنه تعادل برای چین یا در سوی دیگر برای امریکا در صورت بروز اختلاف با چین در مورد تایوان تردید دارد.
از سوی دیگر هند روابط طولانی با روسیه دارد و روابطش با چین نیز در حال بهبود است. این مساله احتمال اینکه هند بتواند با کشورهای دیگر بر علیه امریکا اقدامی را انجام دهد افزایش می دهد.
استیفن کوهن از موسسه بروک معتقد است که هیچ یک از این کشورها ( روسیه، چین و هند) نمی خواهند روابط خود با واشنگتن را از دست بدهند وی می گوید: آنها می توانند در مورد اقدامی بر علیه ما ( امریکا) صحبت کنند یا مواضعشان در مورد امریکا را یکسان کنند، اما در تحلیل نهایی آنها با ما کار خواهند کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین