کد خبر: ۴۲۷۱۳
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۷:۴۰

تامین تدابیر امنیتی اسرائیل توسط ناتو

آفتاب‌‌نیوز : انتخاب شیوه برخورد با برنامه هسته ای ایران برای غرب و به خصوص اسرائیل آسان نیست. یک راه حل متوقف کردن برنامه هسته ای ایران با استفاده از حملات موشکی و هوایی است، اما این گزینه از جنبه نظامی با محدودیت هایی روبروست، به علاوه عواقب مصیبت باری نیز به دنبال خواهد داشت. گزینه تغییر رژیم در ایران نیز زمان براست و موفقیت آن در کوتاه مدت بسیار بعید است. اما گزینه ای که کمتر به آن پرداخته شده ناتو است. با توجه به تهدید تسلیحات موشکی ایران برای پایتخت کشورهای اروپایی، ناتو می تواند با بازگشت به ماموریت کلاسیک خود مبنی بر دفاع از اروپا با ایجاد بازدارندگی در مقابل تهدید هسته ای، بحث های موجود در مورد ایجاد سیستم دفاع موشکی منطقه ای را تشدید کند. بر این اساس ناتو سیستم دفاعی خود در مقابل تهدیدهایی که از سوی منطقه خاورمیانه و به ویژه ایران برای اعضایش وجود دارد را تقویت خواهد کرد.
بدون شک کشوری که بیش از همه از سوی ایران تهدید می شود اسراییل است. در این زمینه کافی است به سخنان رئیس جمهور ایران در مورد اسراییل نگاه کنیم. واقعه 11 سپتامبر به ما آموخت که نباید دشمنان خود در خاورمیانه را دست کم بگیریم. از سوی دیگر امریکا نسبت به اسرائیل نوعی تعهد امنیتی دارد و مطمئنا رئیس جمهور آینده امریکا نیز از اسراییل در مقابل ایران دفاع خواهد کرد.
عکس العمل رهبران اروپا از جمله تونی بلر، آنجلا مرکل و حتی ژاک شیراک در مقابل سخنان ضد اسرائیلی ایران نشان داد که آنها نیز از اسراییل در مقابل ایران حمایت می کنند.
بهترین راه تامین تدابیر امنیتی برای اسراییل تقویت روابط آن با نیروی دفاع جمعی غرب یعنی ناتو است. به این ترتیب اسرائیل از تضمین امنیتی کلاسیک و دفاع از مرزهایش برخوردار خواهد شد. البته اجرای این طرح به دیپلماسی و برنامه ریزی دقیق نیاز دارد، اما آنچه که روشن است آمادگی غرب برای مقابله با ستیزه جویی روبه رشد علیه اسرائیل با تعهد به حفظ موجودیت دولت اسراییل می باشد.
اسراییل نیز نسبت به ایجاد چنین رابطه ای علاقه مند است و بحث هایی نیز در این مورد از دو سال پیش آغاز شده است. دبیر کل ناتو نیز اولین سفر خود به اسراییل را انجام داده و مذاکرات در مورد تقویت همکاری ها در حال انجام است.
البته ناتو قصد ندارد به سرعت این مساله را به نتیجه برساند بلکه ترجیح می دهد منتظر پیشرفت در فرایند صلح و تقویت همکاری با سایر کشورهای عرب مدیترانه به موازات برقراری رابطه با اسرائیل بماند. درکنار گسترش روابط با کشورهای عربی باید به تعهد امنیتی غرب به اسراییل و تهدیدی که این متحد غرب با آن روبروست ( از سوی ایران) نیز توجه داشت.
به هر حال با وجود اینکه برخی از رهبران اروپا خواستار پیوستن اسرائیل به ناتو شده اند، تا زمانی که امریکا، متحد اصلی اسرائیل حمایت قوی خود را پشت این طرح قرار ندهد، نمی توان آن را جدی گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین