کد خبر: ۴۲۷۹۰۳
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱
تلاش برای یافتن کلید معمای حیات در سیاره سرخ

سه نقطه برای ماموریت «مریخ ۲۰۲۰»+تصاویر

ناسا سه محل را برای پیدا کردن کلید معمای حیات در سیاره سرخ انتخاب کرده است و در مکان‌های مذکور قرار است ربات مریخ‌نورد خودکار فرود آمده و به تهیه عکس‌های دقیق و جمع‌آوری نمونه‌های سنگی و اسکن‌کردن آن‌ها به زمین بپردازد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس علم و فناوری- یک دریاچه قدیمی، یک آتشفشان و یک محل از رسوبات سنگ‌های سیسلی؛ این‌ها نقاط تعیین شده ناسا برای آنجام عملیات علمی و اکتشافی در پروژه ۲۰۲۰ مریخ خواهند بود. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ قرار است در این پروژه تصاویر دقیقی از سطح مریخ گرفته شود و نمونه‌های سنگی در آن‌جا جمع‌آوری شوند. ناسا امیدوار است که با این ماموریت مشخص شود که نشانه‌های حیات در مریخ تا به حال وجود داشته است یا خیر. 

در این راستا ناسا سه محل را برای پیدا کردن کلید معمای حیات در سیاره سرخ انتخاب کرده است و در مکان‌های مذکور قرار است ربات مریخ‌نورد خودکار فرود آمده و به تهیه عکس‌های دقیق و جمع‌آوری نمونه‌های سنگی و اسکن‌کردن آن‌ها به زمین بپردازد.

آژانس فضانوردی امریکا در یک کارگاه علمی با حضور دانشمندان علوم فضایی در کالیفرنیا در تاریخ ۱۰ فوریه‌ سه محل تعیین شده را انتخاب کرده است. دانشمندان امیدوارند بتوانند با وجود شواهدی از وجود یک رودخانه که اکنون خشک شده، بقایای فسیل‌هایی را پیدا کنند که حیات میکروبی را در مریخ نشان می‌دهد. 

دهانه جزرو (Jezero) که بیشترین آرا را کسب کرد، در گذشته یک دریاچه باستانی بزرگ بوده است که به یک رود بزرگ متصل می‌شد و آب و مواد معدنی‌اش را از آن تامین می‌کرد. از این‌رو دانشمندان، آن را به عنوان محلی ایده‌آل برای جستجوهای کاوشگر جدید به دنیال نشانه‌های حیات می‌دانند.

منطقه شمال شرق سیرتیس (Northeast Syrtis) که جایگاه دوم بیشترین رای‌ها را گرفته، در گذشته دارای آب‌های گرمی بوده که در زیر پوسته آن گردش می‌کرده است. نقطه انتخابی سوم، ‌تپه‌های کلمبیا نام دارند که کاوشگر "اسپیریت" ناسا قبلا در آن به گردش پرداخته بود. مریخ‌نورد اسپریت در این منطقه موفق به کشف سنگهای سیلیکا شد که شبیه رسوبات معدنی گرمابی در زمین بودند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین