کد خبر: ۴۲۸۳۷
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۷:۵۸

گفتگوی هسته ای ایران وآمریکا

آفتاب‌‌نیوز : الحیات درادامه گزارش خود که از تهران ، آنکارا  وپاریس بود افزود : یک هیئت بلند پایه ایرانی سه شنبه وارد مسکو شد تا به مذاکراتی که  در رابطه با قرار داد غنی سازی اورانیوم در مسکو انجام می پذیرد شتاب دهد. 

در مقابل منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران هر نوع توافق با روسیه را منوط به برسمیت شناختن حق ایران برای غنی سازی اورانیوم در چارچوب تحقیقاتی آن اعلام کرد. 

در این حال ترکیه نیز از ایران خواست تا با شفافیت بیشتری با پرونده خود برخورد کرده وزمینه را برای آرام سازی اوضاع واعتماد سازی جامعه جهانی نسبت به برنامه های هسته ای اش فراهم سازد. 

جمیل چیچک وزیر دادگستری ترکیه در پایان جلسه هیئت دولت ترکیه به خبرنگاران گفت : آنچه که ما از ایران بعنوان یک دولت همسایه ودوست انتظار داریم این است که موضعی بازتر را اتخاذ کرده ونگرانی های جامعه جهانی را زدوده وپایبندی خود را به وظایف بین المللی اش نشان دهد. 

این وزیر افزود : امیدواریم که منطقه ما به صحنه ای برای تحولاتی که تاثیر گذاری آن بیش از همه برما خواهد بود تبدیل نشود.در پاریس هم ژاک شیراک بر حق ایران در دستیابی به فن آوری هسته ای تاکید کرد اما این حق را در چارچوب احترام به نیازها وضرورت های مورد نیاز منع انتشار تسلیحات هسته ای دانست. 

شیراک این سخنان را در حاشیه دیدارش با کوفی انان دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد. 

ژیروم بونافون سخنگوی ریاست جمهوری فرانسه هم اعلام کرد پاریس آخرین گزارش محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی را در مورد پرونده اتمی ایران ملاک مواضع خود قرار خواهد داد. 

به گفته این سخنگو پاریس توافق بین المللی در این مورد را بعنوان چارچوب فعالیت خود قرار داده  بخصوص که جو عمومی اکنون به سوی فعالیت جهت ایجاد خاورمیانه ای عاری از تسلیحات هسته ای سوق داده می شود. 

از سوی دیگر حسین انتظامی سخنگوی شورای امنیت ملی ایران هم امکان انجام گفتگوی مستقیم بین تهران وواشینگتن را دور از ذهن ندانست. 

به گفته انتظامی انجام گفتگو با آمریکا هیچگاه یک خط قرمز برای ایران محسوب نمی شده است. اما در مقابل واشینگتن هم باید از بحران آفرینی وایجاد مشکلات وتهدیدهای خود دست بردارد. 

سخنگوی شورای امنیت ملی ایران  حمله نظامی آمریکا علیه ایران را بعید دانست زیرا به اعتقاد انتظامی آمریکا از توانمندی های دفاعی ایران آگاه است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین