کد خبر: ۴۲۸۵۴۷
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱

ابتکار: توسعه انرژی‌های نو گامی در جهت تحقق تعهد پاریس است

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست، توسعه انرژی‌های نو را گامی در راستای تحقق تعهد پاریس دانست.
آفتاب‌‌نیوز :
معصومه ابتکار عصر دوشنبه در شورای اداری استان همدان با بیان اینکه همدان در تحقق شاخص‌های زیست‌محیطی و همگام‌شدن با دولت یازدهم در تحقق این امر عملکرد خوبی داشته است، اظهار کرد: امروز با حضور در همدان و بازدید از نیروگاه خورشیدی، نشست ارزشمند شهر سبز پایدار و  جلسات خوبی که در حوزه محیط زیست برگزار شد و با توجه به سابقه تاریخی همدان و رویکرد آن در بحث محیط زیست و حفظ آن، گام‌های مهمی در استان برداشته شده است.

ابتکار با بیان اینکه شورای اداری در کنار شورای برنامه‌ریزی، عالی‌ترین جایگاه سیاستگذاری را بر عهده دارد، عنوان کرد: از ارائه گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی در حوزه زیست‌محیطی تشکر می‌کنم چرا که همگی اقدامات در راستای برنامه دولت یازدهم در حال انجام است.

وی به در اولویت قرار دادن معضلات زیست‌محیطی در آغاز به کار دولت یازدهم اشاره و عنوان کرد: در صورت عدم توجه به معضلات زیست‌محیطی، به بحرانی ملی تبدیل می‌شود و بر خلاف دولت قبلی، در شرایطی که کشور از نظر اقتصادی در وضعیت بدی بود و وضعیت عمومی اجتماعی و سیاسی کشور هم مطلوب نبود، اولویت قرار دادن مساله محیط زیست به درستی تشخیص داده شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست به تشکیل نخستین جلسه دولت یازدهم با محوریت احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و با تاکید بر همکاری همه بخش‌های کشور در بحث محیط زیست برای جبران فرصت‌های از دست‌رفته و کنترل روند سقوط آزاد معضل‌های زیست محیطی، افزود: باید به سمتی برویم که رشد اقتصادی 8 درصدی داشته باشیم و بدون تخریب عرصه زیست‌محیطی، فرسایش خاک، آلودگی منابع آب و خاک که سبب ایجاد خسارت‌های جبران‌ناپذیر به محیط زیست کشور شده، اقتصاد سبز را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: دیگر کشورها متوجه معضلات زیست‌محیطی شده و به دنبال ایجاد رشد اقتصادی بدون تخریب هستند و ما برای داشتن اشتغال، کشاورزی، دامداری، صنعت و ... باید اقتصاد سبز را پیگیری کنیم.

وی از حرکت دولت یازدهم به سمت ارتقای کیفیت زندگی برای شهروندان سخن گفت و تاکید کرد: ابلاغ سیاست‌های کلی زیست‌محیطی توسط مقام معظم رهبری در سال گذشته اقدام مهمی بود که دلگرمی و پشتگرمی خوبی برای دولت ایجاد کرد و دیگر قوا، نیروهای نظامی و از همه مهم‌تر مردم در کنار دولت برای حفظ محیط زیست باید به صحنه بیایند.

وی در ادامه از توجه ویژه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، مجاهد صدیق و همراه امام (ره)، رهبری و مردم به سیاست‌های محیط زیست یاد کرد و افزود: باید با تصویب سیاست‌های کلی محیط زیست در مجمع تشخیص آن را به‌موقع به برنامه ششم توسعه رسانده و توجه جدی به محیط زیست و شاخص‌های زیست‌محیطی داشته باشیم.

ابتکار با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، بخشی به محیط زیست اختصاص دارد، اظهار کرد: در دستور کار 2030 برنامه جهانی توسعه پایدار، 17 محور حوزه رشد اقتصادی، رشد توسعه شاخص‌های انسانی در کنار زیست‌محیطی مورد توجه قرار داده شده است.

معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: خوشبختانه سیاست‌های کلی محیط زیست و رویکرد زیست‌محیطی ایران با این برنامه همخوانی داشته و فرصتی استثنایی فراهم شده تا با همدلی و همگرایی ملی با جامعه جهانی که خود درگیر این معضلات زیست‌محیطی هستند، باشیم.

ابتکار با ابراز رضایت از گزارش‌های ارائه‌شده دستگاه‌های اجرایی در همدان ادامه داد: خوشبختانه در همدان گام‌های خوبی برداشته شده البته با هدف‌گذاری مطلوب فاصله داریم چرا که هدف غایی شهر سبز پایدار و رشد اقتصادی سبز است که با وجود تمامی محدودیت‌ها همدان حرکت‌های خوبی داشته است.

ابتکار به بازدید از نیروگاه خورشیدی همدان نیز اشاره و گفت: با امضای قرارداد احداث 3 نیروگاه دیگر با ظرفیت 21 مگاوات، استان همدان در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور پیشگام بوده و این شاخصی مهم و ارزشمند است.

وی با بیان اینکه همدان در بحث کشاورزی و آبیاری تحت فشار و اصلاح الگوی کشت نیز دارای رتبه خوبی در کشور است، افزود: در مهار چاه‌های غیرمجاز، کنترل برداشت از سفره‌های زیرزمینی نیز در بلندمدت اقدامات خوبی حاصل شده و اگر به سرعت این مسائل را حل نکنیم به نتایج هدف‌گذاری نمی‌رسیم.

به گزارش ایسنا، ابتکار از احیای تالاب آق‌گل ابراز خرسندی کرد و آن را از گام‌های ارزشمند استان برشمرد و با اشاره به ابعاد زیاد عقب‌ماندگی‌ها در رسیدن به شاخص‌های زیست‌محیطی، تصریح کرد: افزایش و توسعه انرژی‌های نو گامی در راستای تحقق تعهد پاریس است و استان همدان در این زمینه نیز رتبه خوبی به خود اختصاص داده و در راستای سیاست کم‌کربن تدوین شده در دولت حرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه انتخاب همدان به عنوان شهر سبز پایدار در ارتقای جایگاه همدان در سطح جهانی اثرگذار است، ادامه داد: باید در کنار میراث فرهنگی، میراث طبیعی را به عنوان مایه حیات و شریان حیات شهری حفظ کنیم.

ابتکار با اشاره و تاکید به بحث HSE  (بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی) گفت: بسیاری از حوادث با این نظام قابل پیشگیری است و باید پیمانکاران از جزء تا درجه یک این طرح مدیریت را آموزش ببینند.

معاون رئیس‌جمهور به بحث کارنامه شاخص‌های عملکرد زیست‌محیطی دستگاه‌ها اشاره و عنوان کرد: در سال گذشته کارنامه 2 ساله زیست محیطی دولت تدبیر و امید را منتشر کردیم و کارنامه دوم را نیز در پایان کار دولت انتشار خواهیم داد.

وی تاکید کرد: در این کارنامه، تک‌تک دستگاه‌ها با کارنامه و برش استانی برای دولت منعکس خواهد شد و تمامی دستگاه‌ها در راستای تحقق سیاست‌های کلی زیست‌محیطی ابلاغی مقام معظم رهبری و دولت کارنامه خود را ارائه خواهند داد و استان همدان نیز با عملکرد خوبی که در این حوزه داشته، برش استانی خود را ارسال کند تا دستور کار خوبی برای استان باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین