کد خبر: ۴۲۸۸۳
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۴:۳۴

اختلاف نظر بر سر ایران درباره اقدام شورای امنیت

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش رویترز،  ولی «امیر جونز پری» سفیر انگلیس که به نظر می‌رسید از موضع ملایم‌تری صحبت می‌کند گفت: نقش شورای امنیت را حمایت از درخواست‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست وین، مبنی بر اطمینان یافتن از دست نیافتن ایران به سلاح هسته‌ای می‌داند.

نمایندگان این دو متحد دیرینه - که درباره موضوع هسته‌ای ایران همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند - در سازمان ملل، در حالی این مطالب را عنوان کردند که چند روزی بیشتر به نشست 6 مارس شورای حکام که گزارش نهایی آن درباره برنامه هسته‌ای ایران به شورای امنیت فرستاده خواهد شد، نمانده است.

در گزارش البرادعی آمده است که بازرسان نمی‌توانند به طور قطعی بگویند که تهران فعالیت هسته‌ای مخفیانه ندارد و برای این کار نیاز به مدارک محکم‌تری است. وی همچنین از ایران خواست به طور کامل با آژانس همکاری کند.

بولتون و پری بر سر قدرت شورای امنیت برای اعمال تدابیر تنبیهی مانند تحریم  اعضای سازمان ملل که آژانس قادر به انجام این کار نیست، اختلاف نظر دارند.

ایران تاکنون بر غنی‌سازی اورانیوم در خاک خود پافشاری کرده و تهدید کرده که تمامی همکاری‌های خود با جامعه بین‌المللی را قطع و در صورت اعمال تحریم، از ان.پی.تی خارج می‌شود.

جونز پری گفت: به نظر وی آژانس پرونده هسته‌ای ایران را در 6 مارس به شورای امنیت خواهد فرستاد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه به نظر او شورای امنیت پس از ارجاع پرونده، چه واکنشی نشان خواهد داد، گفت که می‌خواهد پیام روشنی به ایران بدهد و آن این است که این کشور باید تمام خواسته‌های آژانس را برآورده کند.

پری گفت: ما می‌گوییم پرونده ایران به حق در وین است اما این مسئله هم درست است که شورای امنیت باید شرایط را بررسی کرده و مشخص سازد که از خواسته آژانس حمایت می‌کند.

به نظر بولتون، پرسش مقابل  شورای امنیت آن ا ست که برای متوقف ساختن فعالیت‌های هسته‌ای ایران چه باید بکند؟

وی گفت: روسیه، چین، انگلیس و فرانسه و امریکا پنج عضو دایمی شورای امنیت، ماه گذشته به طور داوطلبانه توافق کردند که پیش از نشست 6 مارس آژانس اقدامی نکنند و پس از آن پرونده آماده برای اقدام است.

بولتون گفت: هر پنج عضو دایمی شورای امنیت معتقدند ایران نباید توانایی غنی‌سازی اورانیوم در خاک خود را داشته باشد.

وی گفت: در صورتی که بپذیریم هسته‌ای شدن ایران قابل قبول نیست و ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت کار درستی است و تمام پنج عضو دایمی شورای امنیت بر این مسئله توافق دارند، آنگاه این پرسش مطرح می‌شود که شورای امنیت در این باره چه کاری می‌خواهد انجام دهد.




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین