کد خبر: ۴۲۸۹۰
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۵:۲۲

آژانس مدرکی علیه ایران نیافت

آفتاب‌‌نیوز : خبرگزاری فرانسه نوشت: در گزارش آژانس که بین 35 کشور عضو شورای حکام پخش شد، آمده است که نتیجه سه سال تحقیقات نشان می‌دهد که «هیچگونه چرخشی در تبدیل مواد هسته‌ای به سلاح اتمی یا دیگر ابزار هسته‌ای انفجاری یافت نشده است».

با وجودی که آژانس نتوانسته «نتیجه‌گیری کند که مواد هسته‌ای کشف نشده یا فعالیت‌های دیگر در ایران وجود دارد»ولی  از ایران خواسته که به همکاری نزدیک خود با بازرسان آژانس ادامه دهد.

با همکاری بیشتر ایران، آژانس قادر خواهد بود تایید کند که برخی فعالیت‌های هسته‌ای مخفیانه گذشته ایران ارتباطی با ساخت سلاح نداشته است. منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران در دیدار از ژاپن گفت: آنها نتوانستند مدرکی بیابند که نشان دهد فعالیت‌های هسته‌ای ایران در راستای مقاصد صلح‌آمیز نبوده است.

در 4 فوریه سران شورای حکام آژانس تصمیم گرفتند موضوع ایران را به شورای امنیت گزارش دهند. شورا می‌تواند علیه ایران اقدام کند.از جمله اقداماتی که می‌تواند انجام دهد اعمال تحریم اقتصادی است.

در همین راستا، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران برای برگزاری دور دیگری از گفت‌وگوها با روسیه به این کشور سفر کرده است. یک هیئت روسی نیز پیش‌تر به سرپرستی «سرگئی کرینکو» در ایران گفت‌وگوهایی را انجام داد. محور این مذاکرات تاسیس یک شرکت سهامی برای غنی‌سازی اورانیوم به منظور تولید انرژی بود .
به هر حال درباره اقدام بعدی اختلاف‌نظرهایی به وجود آمده است که از جمله آنها این است که آیا ایران مجاز به انجام غنی‌سازی در مقیاس کوچک برای اهداف تحقیقاتی است یا نه؟
در گزارش آژانس آمده است که ایران غنی‌سازی اورانیوم را با استفاده از 10 سانتریفیوژ آغاز کرده که با آن تنها مقدار اندکی اورانیوم غنی‌شده می‌توان تولید کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین