کد خبر: ۴۲۹۰۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵
سرپرست سازمان حج و زیارت اعلام کرد: ‌

احتمال افزایش زائران حج تمتع به 80 هزار نفر/ پیگیری حذف ویزا برای سفر به عراق

سرپرست سازمان حج و زیارت از اعزام تیم مذاکره کننده ایران به عربستان و همچنین احتمال افزایش زائران حج تمتع آینده به 80 هزار نفر خبرداد و گفت: خواسته ایران از عربستان برای اعزام زائران به حج 96، امنیت و احترام زائران است که موضوع جدیدی نیست.
آفتاب‌‌نیوز : حمید محمدی روز چهارشنبه در آستانه عزیمت تیم مذاکره کننده ایران به عربستان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار حوزه حج ایرنا اظهار داشت: تیم مذاکره کننده و تخصصی ایران با حضور مسئولان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری شب گذشته به عربستان اعزام شد. وی تاکید کرد: این سفر به دعوت رسمی وزیر حج عربستان انجام شد.

محمدی گفت: در صورت انجام توافق اولیه با مسئولان حج عربستان برای اعزام زائران ایرانی به حج 96 تیم دیگری متشکل از مسئولان هواپیمایی، رئیس مرکز پزشکی حج هلال احمر،‌ مسئول حوزه آی تی سازمان حج و زیارت، مسئولان اجرایی حوزه مسکن و تغذیه برای مذاکرات اجرایی به عربستان اعزام می‌شوند.

محمدی با تاکید بر اینکه مواضع جمهوری اسلامی ایران، مواردی منطقی است و در مذاکرات امسال نیز همان موارد مورد بحث و گفت و گو قرار خواهد گرفت، گفت: تمام موارد و خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران طی نامه‌ای در 26 دی امسال برای وزیر حج عربستان ارسال شده است .

** افزایش سهمیه اعزام به حج
سرپرست سازمان حج و زیارت با بیان اینکه طرح توسعه مسجد الحرام پایان یافته و این امر منجر به افزایش سهمیه اعزام زائران کشورها خواهد شد، گفت: در آغاز عملیات این طرح در حدود چهار سال پیش در این مکان مقدس و به دلیل کاهش فضا برای زائران 20 درصد از سهمیه اعزام زائران کشورهای مسلمان به حج کاهش یافت که مجددا امسال به جای اولیه خود باز خواهد گشت.
وی با تاکید بر مصوبه کنفرانس همکاری کشورهای اسلامی در طائف مبنی بر اینکه اعزام ها به حج بر اساس یکهزارم جمعیت هر کشور به انجام خواهد رسید، گفت:‌ در صورت موافقت عربستان با خواسته‌های بحق کشورمان و بر اساس جمعیت فعلی ایران حدود 80 هزار نفر از زائران هموطن به حج 96 اعزام خواهند شد.
در آخرین حج تمتع بیش از 60 هزار نفر از زائران ایرانی به سرزمین وحی مشرف شدند.

** خواسته ایران، احترام به زائران
سرپرست سازمان حج و زیارت با بیان اینکه احترام به زائران ایرانی از زمان ورود به عربستان و خروج از این کشور از خواسته های به حق کشورمان است، گفت:‌ وزارت حج عربستان بارها در گذشته (تا پیش از قطع روابط) عنوان کرده بود که زائران ایرانی و عوامل اجرایی آن به دلیل برنامه ریزی صحیح، ‌نظم و انضباط و احترام به قوانین جزو بهترین زائران جهان اسلام هستند.
محمدی، پیگیری وضعیت شهدای فاجعه منا و پرداخت دیه بر اساس احکام شرعی اسلام به خانواده های بازمانده این شهدا را از دیگر موارد مذاکره با مقام های سعودی عنوان کرد و افزود: مطالبه حقوق خانواده شهدای منا بحق بوده و ما با جد به دنبال احقاق آن هستیم.

** انتظار 20 ساله برای حج/ ثبت نام جدید نداریم
وی در مورد متقاضیان پشت نوبت برای اعزام به حج، گفت: یک میلیون و ششصد هزار نفر برای اعزام به عربستان از سال 84 تا 86 ثبت نام کرده اند و منتظر اعزام هستند.
محمدی افزود: در حالت خوشبینانه و به طور میانگین با سهمیه 80 هزار نفری، 20 سال طول می‌کشد تا این جمعیت به حج اعزام شوند بنابراین هیچ برنامه ای برای ثبت نام جدید حج نداریم زیرا نخست باید پاسخگوی تعهدات قبلی باشیم. سیاست سازمان، ایجاد تعهد جدید نیست زیرا به دنبال ایجاد توقع و انتظار مردم نیستیم.
محمدی درباره تیم حقوقی توضیح داد: تیمی متشکل از نمایندگان حقوقی قوه قضاییه،‌ وزارت امور خارجه، سازمان حج، بنیاد شهید موارد حقوقی را پیگیری می کنند.
سرپرست سازمان حج و زیارت ادامه داد:‌ در خصوص حادثه مسجد الحرام که پرونده آن در دادگاه مطرح است تیم مذکور امور مربوطه را از طریق وکیل قانونی در حال پیگیری است.

**شهدای منا
محمدی در پاسخ به این پرسش که‌ یکی از مسائل در مذاکرات با عربستان بحث حقوق شهدا است، گفت: عربستان قبل از برگزاری حج امسال عنوان کرده بود که پس از برگزاری حج در خصوص فاجعه منا بررسی، رسیدگی و اعلام نظر خواهد کرد آیا این اقدام انجام گرفت، توضیح داد،‌ تاکنون عربستان در خصوص فاجعه منا هیچ موضوعی را مطرح نکرده است و در مذاکرات قبلی که داشتیم موکدا این مهم را از عربستان پیگیری کردیم.
وی ادامه داد: تنها پاسخ روشنی که عربستان در این رابطه به ما داد این بود که کمیته‌ای را تشکیل داده‌اند تا موضوع را بررسی و اعلام نظر کنند اما تاکنون خبری نشده است.
محمدی گفت: یکی از سوالات اساسی ما در خصوص همین مسئله فاجعه منا است.

شهدای سقوط جرثقیل در مسجد الحرام
وی درباره شهدای حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام گفت: این موضوع دارای دو جنبه است، یکی تعهد عربستان به عنوان «هدیه ملک» که به خانواده شهدا و مصدومان آن حادثه خسارت پرداخت کنند و یکی شرکت بن لادن است که دادگاه برای بررسی مقصران و مسببان آن حادثه تشکیل شد و مسائل مربوط به آن شرکت پیمانکاری است که پرونده طولانی شده اما پرونده بسته نشده است.
محمدی اضافه کرد: تیم حقوقی به دنبال مطالبه دیه از شرکت پیمانکار است. پیگیری هدیه ملک نیز از مواردی است که در مذاکرات دنبال خواهیم کرد.
وی گفت: مسئولان عربستان بارها اعلام کردند که برای دو پلیس خاطی حکم صادر کرده و محکوم شده‌اند اما انتظار داشتیم این موضوع به ما ابلاغ شود، پیگیری موضوع نتیجه محاکمه دو پلیس خاطی جده نیز از دیگر مواردی است که در گفت وگو با عربستان دنبال خواهیم کرد.
سرپرست سازمان حج و زیارت ادامه داد:مذاکرات به طور معمول در جده برگزار خواهد شد اما اگر به طول ه انجامد در مکه انجام خواهد گرفت.
وی گفت: مدت زمان برگزاری جلسات به طور معمول برای تمام کشورها یک روز است اما به احتمال زیاد با توجه به موارد دو کشور این مذاکرات از یک روز فراتر رود.

** زائران عتبات عالیات
محمدی درباره زائران عتبات عالیات نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تعداد زائران ایرانی به جز اربعین حدود 800 هزار نفر هستند که در قالب شاخص های این سازمان به عتبات اعزام می شوند.
وی افزود: برنامه ریزی کرده ایم این تعداد در سال جدید افزایش پیدا کند،حدود دو هزار و 410 دفتر زیارتی د سراسر کشور داریم که همه آنها مراحل قانونی را طی کرده و دارای ضوابط، ساختارها و شاخص های مورد نظر سازمان حج و زیارت و دارای مجوز برای فعالیت در این عرصه هستند.
وی ادامه داد:‌ متاسفانه برخی مجموعه های غیر مجاز بدون داشتن مجوز در عرصه اعزام زائر فعالیت می‌کنند در حالی که باید از این دو هزار و 410 دفتر زیارتی حمایت کنیم.
سرپرست سازمان حج و زیارت همچنین از طرحهای اعزامی استانی خبر داد و گفت: این روند چند ویژگی دارد. در اجرای طرح اعزام های استانی برنامه ریزی ها بر اساس سلیقه مردم استان انجام خواهد گرفت و به این منظور است که مثلا شاید برخی بخواهند در کربلا یا دیگر مکان‌ها بیشتر بمانند یا نوع غذای خاصی سفارش دهند. البته هزینه ها نیز متفاوت خواهد بود که در نهایت باعث ایجاد جاذبه برای مردم خواهد شد.
محمدی گفت: طرح اعزام‌های استانی به طور آزمایشی از حدود پنج ماه پیش شروع شده اما به صورت عملیاتی از حدود یک ماه پیش آغاز شده است.

**پیگیری حذف ویزا برای سفر به عتبات در عراق
وی در مورد حذف ویزا برای سفر به عتبات در عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران به شدت به دنبال حذف ویزا است به دلیل اینکه تعداد زیادی از مردم ایران مشرف می‌شوند و موضوع روادید فرایند اعزام به عتبات را کند و طولانی می سازد.
محمدی ادامه داد:‌ برای حذف ویزا در واقع دولت عراق باید متقاعد شود که این موضوع انجام گیرد که در نهایت مردم دو کشور از این اقدام سود خواهند کرد.
وی گفت: درحالی که سالانه بیش از 800 هزار زائر ایرانی از طریق سازمان حج برای زیارت عتبات وارد عراق می‌شود و در مقابل بیش از 5/1 میلیون نفر وارد ایران می شود، حذف ویزا به سود زائران و دو کشور ایران و عراق است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
0
0
وقتی ترامپ که این فحشش میدیم فرمان میده که ویزای سفر ایرانیان به آمریکا حذف بشه، چرا کشور دوست و برادر عراق اینکار رو نمی کنه؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین