کد خبر: ۴۲۹۰۵
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۳:۱۹

مذاکرات ایران در وین؛ تلاش ها در آخرین لحظه ها

آفتاب‌‌نیوز : "علي لاريجاني" كه روز پنجشنبه در يك مصاحبه مطبوعاتي در سفارت ايران در مسكو شركت كرده بود، گفت: ما براي احقاق حق خود در چارچوب قوانين بين‌المللي و پيمان "ان.پي.تي" حاضر به مذاكرات با كشورهاي اروپايي هستيم.

رسانه‌هاي وابسته به غرب به ويژه آمريكا كه سعي در ناكام جلوه دادن رايزني‌هاي ديپلماتيك ايران دارند در تازه‌ترين حربه خبري خود سفر لاريجاني را به وين چرخش از مسكو به طرف اروپا عنوان مي‌كنند.

راديو بي‌بي‌سي بامداد جمعه گفت: ايران به سمت اروپا گردش مي‌كند به همين خاطر اين كشور روز جمعه مذاكراتي در سطح عالي با بريتانيا، فرانسه و آلمان انجام خواهد داد.

"علي لاريجاني" دبير شوراي عالي امنيت ملي و سرپرست مذاكرات هسته‌اي ايران ، با وزراي خارجه فرانسه و آلمان و يك مقام بلندپايه بريتانيايي ديدار خواهد كرد.

"جك استرا"، وزير خارجه بريتانيا، به علت بيماري احتمالا در اين نشست شركت نمي‌كند.

نامه‌اي از سوي سه كشور اروپايي به علي لاريجاني، كه بي‌بي‌سي و خبرگزاري فرانسه به يك نسخه از آن دست يافته تاكيد كرده هرگونه پيشرفتي در مذاكرات، به متوقف شدن فعاليت‌هاي غني‌سازي اورانيوم توسط ايران و افزايش همكاري با بازرسان سازمان ملل مشروط خواهد بود.

خبرگزاري فرانسه در خبر ديگري از مبدا واشنگتن گزارش داد: آمريكا با بي‌ميلي از ديدار روز جمعه بين اتحاديه اروپا و ايران پيش از نشست شوراي امنيت سازمان ملل متحد درباره پرونده هسته‌اي اين كشور حمايت كرد.

"آدام ارلي"، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا درباره ديدار وزيران خارجه آلمان، فرانسه و انگليس با علي لاريجاني افزود: ما انتظار داريم اين مسئله پس از شش مارس در شوراي امنيت مطرح شود.

خبرگزاري فرانسه همچنين در خبري از پاريس گزارش داد، "سيد علي موجاني" كاردار ايران در پاريس گفته است ايران روز جمعه در وين، در مذاكرات درباره برنامه‌هاي هسته‌اي، در انتظار پاسخ اروپاييان است.

موجاني در جمع خبرنگاران اظهار داشت: روز جمعه، اين اروپاييان هستند كه بايد براي ما پاسخ بياورند. آنها بايد به ما بگويند كه آيا موافق هستند يا نه و آنان در چه سطحي حاضرند با ما راه بيايند.

وي در ادامه تاكيد كرد كه ايران قصد دستيابي به سلاح اتمي را ندارد، زيرا تاريخ نشان مي‌دهد اين سلاح اتمي نيست كه امنيت را براي يك كشور به همراه مي‌آورد.

كاردار ايران در پاريس، به شركت‌هاي فرانسوي و آلماني "فراماتوم" و "زيمنس" كه قراردادهاي منعقد شده خود پيش از انقلاب اسلامي ‪ ۱۹۷۹‬ميلادي با ايران را لغو كردند، اشاره كرد و افزود: اين اروپاييان هستند كه به تمامي قرادادهاي گذشته با ايران در زمينه هسته‌اي پايان دادند.

موجاني گفت: ما نيز فكر كرديم كه بايد به نوبه خود واكنش نشان دهيم و اين شد كه چنين سوء‌تفاهمي به وجود آمد.

وي اظهار داشت كه ايران هيچ دليلي براي صدور مجازات ازسوي شوراي امنيت سازمان ملل متحد عليه خود مشاهده نمي‌كند.

كاردار ايران افزود: اگر مجازات‌ها عليه ايران اعمال شود، مجلس ايران پروتكل الحاقي "ان.پي.تي" كه اجازه كنترل‌هاي اضافي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را مي‌دهد، تصويب نخواهد كرد.

تهران از اوائل ماه فوريه اجراي اين پروتكل را كه در ‪ ۱۸‬دسامبر سال ‪ ۲۰۰۳‬ميلادي امضا كرد، به صورت تعليق درآورده است.

آخرين تحولات در مورد موضوع هسته‌اي ايران در حاليست كه دبير شورايعالي امنيت ملي ايران و هيات همراه پنجشنبه شب پس از دو روز اقامت در روسيه و گفتگو با "ايگور ايوانف" دبير شوراي امنيت اين كشور، مذاكرات با مقامهاي روس را سازنده خواند.

وي ابراز اميدواري كرد طرح پيشنهادي روسيه با رفع ابهامات و قرار گرفتن در يك مجموعه ،در حل مساله هسته‌اي ايران موثر باشد.

ايران و روسيه در گفتگوهاي اخير تهران و مسكو در مورد كليات طرح پيشنهادي مسكو به توافق اصولي دست يافته بودند و قرار است در اين خصوص به رايزني‌هاي خود ادامه دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین