کد خبر: ۴۲۹۱۳۹
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰

بیانیه پایانی ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین

در دومین روز از ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین بیانیه پایانی این اجلاس قرائت شد.
آفتاب‌‌نیوز :
بیانیه پایانی ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در مراسم اختتامیه و پایان این اجلاس دو روزه توسط کاظم جلالی سخنگوی این کنفرانس  قرائت شد که متن آن به شرح زیر است:

«بسم‌الله الرحمان‌الرحیم

ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین با عنوان (همه با هم در حمایت از فلسطین) (معا لدعم فلسطین) با هدف اولویت بخشی به مسئله فلسطین در منطقه و جهان و اجماع سازی پیرامون این موضوع به عنوان عنصر وحدت بخش میان مسلمانان و آزادیخواهان و ملت‌های حق‌جو عدالت طلب جهان در روزهای ۳ و ۴ اسفند ماه ۱۳۹۵ هجری شمسی برابر با ۲۳ و ۲۴ جمادی‌الثانی ۱۴۳۸ هجری قمری (۲۱ و ۲۲ فوریه ۲۰۱۷ میلادی) در تهران پایتخت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در این کنفرانس دو روزه که بنا به دعوت مجلس شورای اسلامی برگزار شد، روسای مجالس، هیئت‌های پارلمانی، رهبران مقاومت، اندیشمندان،  شخصیت‌ها و فعالان عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، رسانه‌ای و احزاب و تشکل‌های غیردولتی از کشورهای مختلف جهان با هدف حمایت از پشتیبانی همه جانبه از مبارزات سلحشورانه ملت شجاع و مظلوم فلسطین و مقاومت مقدس این ملت در برابر رژیم صهیونیستی گرد هم آمدند.

پس از تلاوت آیاتی از قرآن مجید و نواختن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، فعالیت‌های کنفرانس با بیانات و رهنمودهای روشنگرانه حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون محوریت مسئله فلسطین برای جهان اسلام و اهمیت پشتیبانی از مقاومت در همه اشکال آن برای تحقق حقوق مشروع و انکار ناپذیر ملت مبارز فلسطین، آغاز به کار کرد. آنگاه روسای مجالس و روسای هیئت‌های پارلمانی و هیئت‌های شرکت کننده در اجلاس نقطه نظرات خود را مورد نحوه حمایت از مساله فلسطین ارائه کردند. در این سخنرانی‌ها از برگزاری کنفرانس در این شرایط ستایش شده و بر اهمیت ادامه اعمال آن برای برافراشته نگه داشتن پرچم فلسطین تاکید گردید.

شرکت کنندگان همچنین در کمیسیون‌های پنج‌گانه به شرح ذیل حضور یافتند:

۱) پارلمان‌ها و مجالس شورا

۲) جنبش‌های فلسطینی و حامی مقاومت

۳) جوانان

۴) سازمان‌های مردم‌نهاد حامی فلسطین

۵) سیاسی و نگارش بیانیه پایانی و اسناد کنفرانس

که گزارش و سند نهایی خود را به جلسه عمومی ارائه کردند.

کمیته‌های مذکور جلسات خود را در دومین روز کنفرانس برگزار کردند و مجموعه‌ای از پیشنهادات و توصیه‌ها را ارائه نمودند.

شرکت کنندگان در این کنفرانس با ادای احترام به روح بلند حضرت امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که برانگیزنده روح وحدت، مقاومت و ایستادگی است، با تجلیل از شهدا و مبارزان راه آزادی فلسطین، با ستایش از سخنرانی تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی که آنرا صرفا به مساله فلسطین اختصاص داد و طی آن برنامه کاری امت اسلامی برای آزادی حتمی همه فلسطین ارائه فرمود، آن ‌را بعنوان سند اصلی کنفرانس به شما آوردند.

شرکت کنندگان در کنفرانس با تقدیم سپاس فراوان به پیشگاه مقام معظم رهبری، مجلس، دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی و تلاش‌هایی که برای موفقیت آن انجام داده است بر اصول ذیل تاکید نمودند:

الف- ضرورت حفظ مسئله فلسطین به عنوان اولویت نخست جهان اسلام و کشورهای عربی و مرکز توجه افکار عمومی جهانی و نیروهای متحد و دوست، در جهت محقق ساختن حقوق حقه‌ی مردم فلسطین برای ازادی کل سرزمین فلسطین.

ب- تاکید بر ضرورت اتحاد ملت فلسطین و پذیرش گزینه مقاومت به عنوان تنها راه محقق ساختن حقوق مشروع این ملت که موفقیت خود را در آزادی جنوب لبنان و نوار غزه و قدرت بازدارندگی در برابر اطماع دشمن ثابت کرده است و همچنین بر ضرورت یکپارچه کردن صفوف امت اسلامی و ملت‌های آزادیخواه برای یاری رساندن به ملت مظلوم فلسطین.

ج- تجلیل از انتفاضه و مقاومت ملت مظلوم فلسطین بویژه قیام کنونی به عنوان تنها راه ثمربخش مقابله با اشغالگری رژیم صهیونیستی و استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای حمایت و تقویت مبارزات مشروع و رهایی بخش این ملت در بازپسگیری حقوق حقه‌ی خود،

اعلام می دارند:

۱) بسیج تمامی ظرفیت‌ها برای دفاع از حقوق حقه مردم فلسطین و ایجاد زمینه‌های لازم برای محکوم کردن جرائم غیرانسانی و ناشروع رژیم صهیونیستی.

۲) استمرار تلاش‌ها برای پایان دادن به هفت دهه اشغالگری رژیم صهیونیستی، حفظ وحدت سرزمینی "فلسطین تاریخی" از بحر تا نهر و تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس.

۳) هم‌افزایش تلاش‌های جمعی امت اسلامی برای حل بحران‌ها و درگیری‌ها در منطقه و جهان اسلام که باعث فرسایش ظرفیت کشورهای اسلامی شده و تمام بهره آن را رژیم صهیونیستی می ‌برد، ایجاد راه حل‌های سیاسی برای این بحران‌ها و درگیری‌ها و سرکوبی تروریسم.

۴) درخواست از جامعه جهانی به تحمل مسئولیت و اعمال فشار موثر بر رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به رفتار غیرانسانی آن، ضمن هم صدای با افکار عمومی جهان به قصد ابراز انزجار از اقدامات غیرقانونی صهیونیست‌ها در نابوی اقتصاد فلسطین و محاصره ظالمانه این ملت به ویژه در غزه.

۵) محکومیت استمرار اقدامات رژیم صهیونیستی، در راستای یهودی‌سازی قدس و تغییر نمادها و هویت این شهر و تاکید بر پشتیبانی از قطع‌نامه یونسکو مبنی بر نفی هرگونه حق تاریخی برای یهودیان در قدس.

۶) اقدامات رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی؛ قتل عام کودکان؛ کوچاندن اجباری فلسطینیان، ترورهای هدفمند و اعدام‌های میدانی مصادیق بارز جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت تلفی می‌شود و مسببان و مباشران این رفتارهای غیرانسانی می‌بایست تحت تعقیب مراجع حقوقی و قضایی بین‌المللی قرار گیرند. از تمامی دولت‌ها؛ پارلمان‌ها و نهادهای مسئول بین‌المللی درخواست می‌شود که در راستای اجرای مسئولیت حقوقی و بین‌المللی خود؛ اقدامات لازم برای رسیدگی به این جرایم و جنایات، از جمله ایجاد سازوکار قانونی برای محاکمه آن‌ها در مراجع ملی و بین‌المللی به عمل آورند.

۷) تاکید بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین آباء و اجدادی و املاک خود به عنوان حق طبیعی و غیرقابل مامله و اجرای همه‌پرسی میان ساکنان اصلی سرزمین تاریخی فلسطین برای تعیین سرنوشت خود در جهت آزادی همه سرزمین‌های تاریخی فلسطین از اشغال صهیونیست‌ها که با توجه به شکست همه تلاش‌های سازش در دهه‌های اخیر، تنها راه حل آزادی فلسطین است.

۸) درخواست اقدامات آنی جامعه جهانی برای جلوگیری از تغییر ماهیت و هویت تاریخی شهر قدس، با این ملاحظه که قطعنامه اخیر یونسکو در اعلام تعلق اماکن و مقدسات اسلامی قدس به مسلمانان، نماد خواست جهانی و گامی در جهت حفظ هویت این شهر به شمار می‌آید.

۹) محکومیت شدید حمایت‌های دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی، از جمله اظهارات اخیر مقامات این کشور در خصوص انتقال سفارت‌خانه خود به قدس و در این مورد از کلیه کشورهای عربی و اسلامی درخواست می‌کند که در صورت انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس، سفارتخانه‌های خود را در آمریکا تعطیل کنند.

۱۰) اعلان حمایت همه جانبه از مجاهدان فلسطینی و جریان‌های مقاومت در فلسطین و تجلیل از مبارزات رهایی بخش این گروه‌ها و همچنین تلاش‌های صورت گرفته برای دستیابی به وحدت و پایان انقسام فلسطینی و تاکید بر اینکه اتحاد ملی و دستیابی به توافق میان جریان‌های فلسطینی بر محور مقاومت و انتفاضه، به عنوان رمز پیروزی به حساب می آید.

۱۱) استقبال از محکومیت اخیر شهرک سازی از سوی مجامع بین‌المللی و تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی همواره ناقض مقررات و حقوق بین‌المللی بوده است، خواستاری پایان دادن فوری به شهرک سازی و اشغالگری و اعلام اینکه اقدام اخیر کنست رژیم صهیونیستی در قانونی قلمداد کردن شهرک سازی در سرزمین‌های اشغالی و غصب اراضی شخصی فلسطینیان، مغایر با مقررات آمره بین‌المللی بوده و اقدامی تحریک آمیز در جهت شعله ور کردن آتش بحرانی جدید در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است.

۱۲) هرگونه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی کمک به نقض نهادینه حقوق ملت فلسطین تلقی می‌شود و با استقبال از تلاش‌های بین‌المللی از جمله اقدامات نهادهای مدنی در تحریم این رژیم، از عموم کشورها درخواست می‌شود با قطع رابطه با این رژیم و استفاده از همه ابزارها از همکاری با آن خودداری کنند.

۱۳) تاکید بر ضرورت اعطای کمک‌های همه جانبه به ملت مظلوم فلسطین و حمایت از مقاومت از درصدد است تا در جغرافیای فلسطین به کلیه ابزارهای ضروری مبارزه مجهز شود و در خواست از کلیه دولت‌ها و ملت‌ها که فوری ترین اقدامات را در چارچوب پایداری و توانمند سازی ملت و مقاومت فلسطین از جمله کرانه باختری به عمل آورند.

۱۴) تجدید محکومیت سکوت بین‌المللی در برابر استمرار جنایت بازداشت هزاران فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی از جمله نمایندگان پارلمانی فلسطین و دعوت به تشکیل کمیته‌های پارلمانی برای طرح این مساله در محافل بین‌المللی .

۱۵) تاکید بر اینکه منازعات فرقه‌ای و طائفه‌ای در منطقه، ‌توطئه‌ای است که به دور شدن از موضوع فلسطین، تغییر اولویت‌ها و تثبیت موجودیت رژیم صهیونیستی کمک می‌کند. بر این اساس از تمامی حامیان ملت فلسطین درخواست می‌شود ضمن معطوف داشتن توجهات جهانی و امت اسلامی به قضیه فلسطین با هوشیاری تمام نسبت به مقابله با فرقه گرایی اقدام نمایند.

۱۶) دعوت پارلمان‌های جهان به وضع قوانین لازم برای تاکید حق فلسطینی‌ها در مقاومت در برابر اشغالگری و مشروع دانستن مقاومت،‌ همچنین دعوت به تشکیل کمیته ویژه فلسطین در هر یک از پارلمانها با مامور نمودن این کمیته به ارائه انواع پشتیبانی از مساله فلسطین

۱۷) تاکید مجدد بر خطر رو به گسترش سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی و درخواست از مجامع بین‌المللی در راستای حفظ صلح و امنیت جهانی به وظیفه خود در خلع سلاح این رژیم.

۱۸) تقدیر از مقاومت قهرمانانه لبنان و دستاوردهای آن در همه زمینه‌ها علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی و تاکید بر قرار گرفتن در کنار مقاومت برای آزادی سایر مناطق از خاک این کشور. همچنین تلاش برای آزادسازی همه سرزمین‌های اشغالی توسط رژیم صهیونیستی از جمله بلندی‌های جولان که ضروری به شمار می آید.

۱۹) گرامیداشت یادگار گرانبهای امام خمینی (ره) در اعلام جمعه آخر ماه مبارک رمضان هر سال به عنوان روز جهانی قدس و ضرورت برگزاری هر چه باشکوه تر این حرکت مردمی.

۲۰) دعوت از پارلمان‌های کشورهای جهان برای تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی به خصوص کالاهای تولید شده در شهرک‌ها و درخواست از پارلمانهای جهان برای وضع قوانینی که در راستای این هدف قرار دارد.

۲۱) درخواست از پارلمان‌های اسلامی و عربی برای وضع قوانینی برای ممانعت از برقراری هرگونه رابطه سیاسی، امنیتی، اقتصادی، بازرگانی و فرهنگی با رژیم صهیونیستی

۲۲) تاکید بر همین نقش سازمان‌های مردم نهاد در دفاع از قضیه عادلانه فلسطین و خواستاری مزید تلاش جهت افشای جنایات رژیم صهیونیستی برای افکار عمومی جهان.

۲۳) دبیرخانه کنفرانس موظف است با ایجاد سازکار نسبت به پیگیری مصوبات کنفرانس اقدام نماید.

۲۴) با ارج نهادن به ایستادگی ملت بزرگ ایران و  نمایندگان آنان در حمایت از آرمان فلسطین و همچنین با تقدیم خالصانه ترین سلام‌ها به ارواح شهدای مقاومت و کسانی که در راه آرمان فلسطین فداکاری نموده اند از جمله مرحوم آیت‌الله هاشمی از پیشگامان حمایت از این آرمان و همچنین ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات و مواضع جناب آقای دکتر روحانی رئیس‌جمهور محترم، از دعوت جناب آقای دکتر علی لاریجانی رئیس محترم مجلس شورای اسلامی و میهمان نوازی سخاوتمندانه ملت، ‌دولت و پارلمان جمهوری اسلامی ایران و تلاش‌های دبیر کل محترم و دیگر دست اندر کاران برگزاری اجلاس تقدیر و تشکر می کنیم.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین