کد خبر: ۴۲۹۶۱۹
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱

پرنده‌فروشی‌ها نقطه خطر در انتشار آنفلوآنزا

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: مغازه‌های فروش پرندگان زنده یک مخزن مهم عفونت است و با توجه به اینکه بندرت شاهد ضدعفونی کردن این اماکن هستیم، چنین مکان‌هایی از نقاط کلیدی در شیوع آنفلوآنزای طیور محسوب می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایسنا، جزایری، امروز شنبه هفتم اسفند در جمع خبرنگاران گفت:  تاکنون هیچ موردی از آنفلوآنزای مرغی در واحدهای مرغداری تحت نظارت این سازمان در سراسر فارس مشاهده نشده است.

وی افزود: در استان فارس 1500 واحد مرغداری وجود دارد که در زمینه تولید انواع طیور گوشتی، تخم‌گذار و مادر فعالند.

او با بیان اینکه استان فارس سومین تولیدکننده گوشت مرغ و هفتمین تولید کننده تخم مرغ در کشور است، یادآور شد: در واحدهای مرغداری استان فارس تولیداتی شامل مرغ، شترمرغ، کبک، بوقلمون و ... سایر طیور وجود دارد.

جزایری با یادآوری اینکه بیماری آنفلوآنزای مرغی یکی از مخاطراتی است که تولید این محصول را با مشکل مواجه می‌کند، گفت: همکاری همه اداره‌ها و بخش خصوصی باعث شده که موردی از این بیماری در واحدهای مرغداری استان فارس مشاهده و گزارش نشود.

او گفت: نکته مهم در خصوص انتشار بیماری آنفلوآنزای طیور، مرغ‌های وحشی و اهلی است؛ این نوع از پرندگان جزء اولین مخازن ویروس آنفلونزا دسته‌بندی می‌شوند و در این بین مرغابی وحشی که معمولا علائم کلینیکی را بروز نمی‌دهد و تا مدت‌های طولانی حامل سالم ویروس است، به‌عنوان یک عامل مخاطره آمیز اشاره کرد.

جزایری گفت: مرغابی وحشی می‌تواند ویروس آنفلوآنزا را به آب و مواد معدنی، آلی، دریاچه‌ها و استخرها انتقال دهد و به همین دلیل از فاکتورهای اصلی بروز همه‌گیری محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: ویروس آنفلوآنزای مرغی می‌تواند برای مدت‌های طولانی در دماهای معتدل و در دمای زیر صفر و مواد فریز شده نیز برای مدت نامحدود زنده بماند و به همین دلیل امکان انتقال از طریق اجساد پرندگان و کود یا محصولات دیگر، وجود دارد.

جزایری یادآور شد: این بیماری می‌تواند به راحتی توسط مرغداران و وسایل آلوده به ویروس مانند کفش، لباس و سایر تجهیزات انتقال پیدا کند؛ بر این اساس باید مزارع پرورش طیور آلوده به ویروس باید به شکل کامل ضدعفونی و از وجود ویروس پاک شود.

معاون جهاد کشاورزی فارس گفت: ویروس آنفلوآنزای مرغی به کرات از پرندگان وارداتی سالم جدا شده است؛ این پرندگان خطری بالقوه برای پرندگان قفسی، وحشی و گله‌های طیور پرورشی محسوب می‌شوند.

وی در ادامه به الزامات ضروری که مرغداران باید مد نظر قرار دهند اشاره و خاطرنشان کرد: صاحبان مرغداری خود اولین خط دفاعی برای شناسایی شیوع آنفلوآنزای مرغی هستند و اگر پرندگان در نشان دادن علایم آنفلوآنزای مرغی پیشرفت کردند باید بلافاصله گزارش کاملی در این خصوص به اداره‌های ذیربط ارسال شود.

معاون جهاد کشاورزی فارس تصریح کرد: هیچ نوع مقررات یا قرنطینه‌ای نمی‌تواند از ورود ویروس آنفلوآنزا توسط پرندگان وحشی به کشور یا مناطق مختلف ممانعت کند.

جزایری گفت: پیشگیری از ورود ویروس‌های آنفلوآنزا توسط پرندگان وحشی باید در سطح مزرعه یا گله انجام شود و در مناطق پرخطر از قبیل مسیرهای مهاجرت پرندگان آبزی، نباید اجازه پرورش طیور اهلی داده شود.

این کارشناس تاکید دارد که پیشگیری از انتشار ثانویه ویروس‌های آنفلوآنزا ضروری است و قبل از ریشه کنی هر نوع بیماری آنفلوآنزا از گسترش آن به مرغداری‌های مجاور و حتی به بقیه سالن‌ها، باید توسط مرغدار کنترل و باید نسبت به حذف عوامل جلب کننده پرندگان وحشی و مهاجر در مزارع، استخر آب و وجود دان در محوطه مرغداری، اقدام لازم انجام شود.

جزایری همچنین گفت: ایزوله کردن سالن‌های آلوده با هدف ممانعت از گسترش بیماری به سایر سالن‌ها، پاک سازی و ضدعفونی کردن ساختمان‌ها بعد از تخلیه، کنترل جابجایی افراد و به‌کارگیری دستور العمل‌های شدید امنیت زیستی و پیشگیری از دسترسی پرندگان وحشی به گله‌های طیور باید حتما مد نظر مرغداران قرار گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین