کد خبر: ۴۳۰
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۸۳ - ۱۵:۱۷
موسویان مطرح کرد :

شرط ایران برای اطمینان به حسن نیت آمریکا

آفتاب‌‌نیوز :

رئيس كميته سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي ايران مي گويد: ايران خواهان ايجاد دولتي در عراق است كه بتواند نمايندگي تمام گروه هاي شيعه و سني عراق را به عهده بگيرد. حسين موسويان در همين حال مي گويد: «ما اميدواريم اين انتخابات در وهله اول، عادلانه باشد، در وهله دوم با استقبال عظيم مردم مواجه شود و در وهله سوم، سهم هر يك از گروه هاي شيعه، سني، تركمن و كرد عراق را به نسبت جمعيت آنها به طور عادلانه تعيين كند.» حدود 60 درصد از جمعيت عراق را شيعيان تشكيل مي دهند اما در همين حال، بسياري از گروه هاي سني، انتخابات عراق را تحريم كرده اند. 
موسويان همچنين مي گويد: ايران از روي كار آمدن دولت هاي سكولار در منطقه هراسي ندارد، همان طور كه دولت تركيه نيز تهديدي براي ايران به شمار نمي آيد. مسأله برگزاري انتخابات آزاد در عراق و تشكيل دولت در اين كشور، از ديگر مواردي است كه از سوي موسويان مورد تأكيد قرار مي گيرد، به طوري كه او كاهش خشونت ها در عراق در زمان پس از برگزاري انتخابات را پيش بيني مي كند و در عين حال معتقد است سازمان ملل متحد بايد مسئوليت تأمين امنيت در عراق را به عهده بگيرد و نيروهاي خارجي نيز از اين كشور خارج شوند. 
موسويان ضمن اشاره به احتمال همكاري ايران و آمريكا در عراق، نگراني هاي منطقه اي را اين گونه مورد تأكيد قرار مي دهد: «اگر آمريكا خواهان برگرداندن سريع صلح و امنيت به عراق باشد، اين مسأله با استراتژي امنيت ملي ما هم هماهنگ خواهد بود زيرا بي ثباتي و ناامني در عراق، تأثير مستقيمي بر امنيت ما خواهد داشت.» .
در عين حال، موسويان احتمال از سرگيري روابط ديپلماتيك با آمريكا را رد مي كند و مي گويد: آمريكا اول بايد به تحريم هاي ايران خاتمه دهد و سياست و تبليغات خصمانه خود عليه ايران را نيز كنار بگذارد. اگر در عرض يك سال، اين انتظارات برآورده شود، افكار عمومي ايران به تدريج تغيير خواهد يافت و مقامات ايراني نيز قادر خواهند بود بر حسن نيت آمريكا حساب كنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین