کد خبر: ۴۳۰۱۶۶
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۵

نامه سرگشاده اهالی اکباتان به قالیباف

همزمان با چهلمین روز از وقوع فاجعه پلاسکو، اهالی و مدیران بلوک‌های شهرک‌ اکباتان و هیأت مدیره مرکزی این شهرک ضمن انتقاد از ساخت سازه‌ای غیرقانونی در این منطقه با مجوز شهرداری، در نامه‌ای سرگشاده به محمدباقر قالیباف شهردار تهران، با یادآوری حادثه ناگوار پلاسکو، نسبت به تکرار چنین اتفاقاتی هشدار دادند.
آفتاب‌‌نیوز :
در بخشی از این نامه سرگشاده آمده است:‌ ما اهالی شهرک اکباتان صراحتاَ اعلام می کنیم که شهرداری تهران مسئول هر گونه حادثه و خسارات جانی و مالی جبران ناپذیر ناشی از عدم اجرای حکم مراجع قانونی است و قاطعانه تقاضای جلوگیری از بهره برداری از سازه و رفع تصرف از زمین مشاع ملكي مالكين اپارتمانها و اعاده ان به فضای سبز اولیه را طی دستورات مقتضی جنابعالی به عنوان شهردار محترم تهران داریم. باشد که پس از فاجعۀ پلاسکو، مدیران شهری با هوشیاری و مسئولیت پذیری افزون تر به پیشگیری از بحران ها، قبل از وقوع بیندیشند.

به گزارش خبرآنلاین؛ متن این نامه سرگشاده به شرح زیر است:

جناب آقای قالیباف!

شهردار محترم شهر تهران،
سلام ؛

عمق فاجعه پلاسکو در پایتخت ، ایران را به سوگ نشاند. مردم و مسئولان به فکر پیشگیری پیش از وقوع رخدادهای مشابه افتادند. در اکباتان اما نزدیک به دو سال است که اهالی برای پیشگیری از چنین حادثه ناگواری به هر دری زده اند. اما دریغ از هر گونه همکاری از سوی شهرداری.

در پی تخریب فضای سبز مشاعی ضلع جنوب شرقی فاز دو شهرک اکباتان در مرداد ماه 93 ، ساختمانی دو طبقه موسوم به دارالقرآن، بدون مجوز کمیسیون ماده 5 برای تغییر کاربری ساخته شد که مصداق آشکار نقض فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر جایز نبودن ساخت و ساز ولو حوزه علمیه در فضای سبز است (17/12/93). صرف نظر ازتعلّق فضاي متصرفي به مردم و عدم جواز شرعي و قانوني، این بنا در حریم ممنوعه تاسیسات شهری از جمله کابل برق فشار قوی 63 کیلو ولت و شبکه لوله های اصلی آبرسانی و کانال های فاضلاب احداث شد که در حین عملیات ساخت، یک کارگر بر اثر ریزش دیواره چاه به درون آن سقوط کرد (ایلنا8/3/94) و امداد رسانی به او ساعت ها به طول انجامید. همچنین ساختمان فاقد مجوز پلیس راهور، فاقد مجوز سازمان حفاظت محیط زیست، و فاقد تابلوی مشخصات ساختمان است.

از زمان ساخت غیرقانونی این سازه تا کنون اهالی شهرک مخالفت های خود را به هر ترتیب ممکن ابراز کرده اند، از جمله تهیه طومار اعتراضی با حدود 25000 امضا و طرح دعاوی حقوقی و کیفری. طی این پیگیری ها، دیوان عدالت اداری در تاریخ 95/2/29 حکم بدوی مبنی بر ابطال صورتجلسه واگذاری فضای سبز مزبور توسط شهرداری منطقۀ 5 به هیات مذهبی عشاق المهدی را صادر کرده است. به علاوه، شرکت مهندسی تعمیرات انتقال نیروی تهران (متانير) طی نامه شماره 24/93/71890 مورخ 93/10/6 ارتکاب تخلف بدلیل ساخت و ساز در حریم کابل های قدرت را تائید کرده و نسبت به احتمال بروز حادثه هشدار داده است.

آنچه مسلم است شهرداری تهران و سازندگان بنا، با توجه به هشدارهای صورت گرفته و تمکین به احکام و دستورات دیوان عدالت اداری و نیز دادسراي ناحيه 7 تهران مبنی بر توقف تصرف محل، می توانند از وقوع هرگونه حادثۀ ناگوار محتمل در شهرک پیشگیری کنند، اما تا این لحظه هيچ گونه اقدامي از سوی این اشخاص به انجام نرسیده و آنان بر تمرد از حکم دیوان عدالت اداری پافشاری می ورزند.

از این رو ما اهالی شهرک اکباتان صراحتاَ اعلام می کنیم که شهرداری تهران مسئول هر گونه حادثه و خسارات جانی و مالی جبران ناپذیر ناشی از عدم اجرای حکم مراجع قانونی است و قاطعانه تقاضای جلوگیری از بهره برداری از سازه و رفع تصرف از زمین مشاع ملكي مالكين اپارتمانها و اعاده ان به فضای سبز اولیه را طی دستورات مقتضی جنابعالی به عنوان شهردار محترم تهران داریم. باشد که پس از فاجعۀ پلاسکو، مدیران شهری با هوشیاری و مسئولیت پذیری افزون تر به پیشگیری از بحران ها، قبل از وقوع بیندیشند. انشاا...

رو نوشت:

1. جناب آقای قاضی ناصر سراج، رياست محترم سازمان بازرسی کل کشور جهت استحضار و انجام اقدامات مقتضی .

2. حضرت حجه الاسلام بهرامي، رياست محترم دیوان عدالت اداری پیرو دادنامه شماره 521 صادره از سوي شعبه محترم ٣١ ديوان عدالت اداري جهت استحضار

3. رياست محترم شعبه 7 تجدید نظر دیوان عدالت اداری پیرو پرونده كلاسه هاي ٩٥٢٢٣٧و٩٥٢٢٤٠جهت استحضار .

4. جناب آقاي داود محمدي، رييس كميسيون اصل ٩٠ مجلس شوراي اسلامي جهت استحضار و انجام اقدامات مقتضی .

5. جناب آقای دکتر پیروز حناچی، دبیر محترم شورای عالی معماری و شهرسازی جهت استحضار و انجام اقدامات مقتضی.

6. سرکار خانم دکتر معصومه ابتکار، رئیس محترم سازمان حفاظت محیط زیست جهت استحضار و انجام اقدامات مقتضی.

7. جناب آقای مهندس مهدی چمران، رئیس محترم شورای اسلامی شهرتهران، جهت استحضار و انجام اقدامات مقتضی

8. بازپرس محترم شعبه 4 دادسراي رسيدگي به جرائم شهرداري ها موضوع پرونده كلاسه ٩٣٠٧٥٩ جهت استحضار .

9. جناب آقای دکتر هیربد معصومی، معاون محترم شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور جهت استحضار و انجام اقدامات مقتضی .

10. جناب آقای مهندس اسماعیل نجار، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران جهت استحضار و انجام اقدامات مقتضی .

11. جناب آقای مهندس سعید شریف زاده، مديرعامل محترم سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران جهت استحضار و انجام اقدامات مقتضی .

12. جناب آقای دکتر احمد توکّلی، مديرعامل ديدبان شفافيت و عدالت جهت استحضار و اقدامات مقتضی .

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین