آفتابنیوز : به گزارش ایرنا از وزارت علوم، محمد فرهادی در اجلاس سراسری روسای دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشگاه های کشور که در پژوهشگاه شیمی و مهندسی ایران برگزار شد، به دستاوردهای وزارت علوم در ذیل دستاوردهای کلی دولت تدبیر و امید اشاره کرد.
وی افزود: اصول اولیه در دولت یازدهم، همکاری و تعامل هر چه بیشتر بین قوای سه گانه، کاهش تصدیگری دولت در امور، حضور همه گرایشها و سلیقهها در مدیریت کشور، پذیرش نقدهای منصفانه و به دور از حب و بغض، گسترش روابط با کشورهای همسایه در جهت منافع ملی، ایجاد ثبات در منطقه، عزم جدی برای ایجاد آرامش و ثبات سیاسی در داخل و تعامل سازنده با جهان است.
فرهادی ادامه داد: به عنوان مثال توافق هسته ای که در تیر سال 1394 بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای موسوم به 1+5 به دست آمد، دستاورهای غیر قابل انکاری در حوزه های مختلف و به خصوص در وزارت علوم داشته که افزایش دیپلماسی علم و فناوری از مهمترین محورهای آن است.
وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در زمینه های ایجاد امنیت، توسعه اقتصادی و اجتماعی، به عملکرد دولت در امور فرهنگی اشاره کرد و گفت: در حوزه فرهنگی نیز از آنجا که کشور ما برخوردار از تمدن غنی ایرانی - اسلامی است، دولت تلاش کرده با تکیه بر همین میراث ارزشمند، روابط فرهنگی خود را با کشورهای مختلف جهان گسترش دهد و در داخل نیز تدوین سند منشور حقوق شهروندی در زمره اقدامات مهم بوده است.
فرهادی اظهار داشت: در سه سال گذشته 374 پروژه در دانشگاه ها و 116 پروژه در پژوهشگاه های ما با دانشگاه ها و مراکز علمی خارج از کشور در سطح استادان تعریف شده و در حال اجراست.
وی با بیان اینکه فقط در سال 95 - 94، 13 هزار و 130 مقاله مشترک بین استادان دانشگاه های داخل و خارج کشور تدوین شده، گفت: اکنون 51 هزار و 410 دانشجوی خارجی در ایران و یا در شعبات دانشگاه ها، مشغول به تحصیل هستند در حالیکه روند اعزام دانشجو به خارج تقریباً به صفر نزدیک شده است.
وزیر علوم در خصوص ارتقای چشمگیر شاخص های رشد علمی و توسعه فناوری در حوزه پژوهش در دولت یازدهم، به مواردی از قبیل کسب رتبه سوم شتاب علمی دنیا از 25 به 3، حدود سه برابر شدن درصد تولید مقالات علمی از 8/0 به 2/2 در صد، رشد حدود 40 درصدی دانشمندان ایرانی از 173 به 200 نفر، رشد 20 درصدی تعداد مقالات منتشر شده درکیفی ترین مجلات دنیا (چارک اول) از 6500 به 7800، رشد 36 درصدی تعداد مقالات منتشر شده در مجلات «آی اس آی» - ISI - از 40 هزار و 700 به 48 هزار و 700، افزایش 37/0 درصدی سهم ایران در تولید علم جهانی در پایگاه «آی اس آی» از 37/1 به 74/1، ارتقای سه پله ای رتبه علمی ایران در جهان از 20 به 17، افزایش تعداد دانشگاه های برترایران در رتبه بندی تایمزاز 1 به 13 و افزایش تعداد دانشگاه های برتر ایران در رتبه بندی لایدن از صفر به 14 اشاره کرد.
فرهادی در بخش دیگری از سخنان خود، در خصوص پیشرفت در حوزه فناوری وارتباط صنعت با دانشگاه اظهار داشت: انعقاد 17 تفاهمنامه با وزارتخانهها و دستگاه های اجرایی مانند واگذاری امور پژوهشی 20 میدان بزرگ نفتی برای اولین بار به 9 دانشگاه و پژوهشگاه، شمّهای از دستاوردهای وزارت علوم در حوزه فناوری بوده است.
وی با تاکید بر واگذاری برنامه ریزی واحدهای درسی به دانشگاه ها، ایجاد رشته های بین رشته ای و عدم ایجاد رشته های تکراری و قدیمی گفت: در حوزه آموزشی نیزمواردی از قبیل بازنگری آیین نامه های آموزشی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، بازنگری حدود 600 برنامه درسی در رشتههای تحصیلی با رویکرد تربیت نیروی کارآفرین و آماده برای ورود به بازار کار از طریق منظور کردن واحدهای عملی و کارورزی و کارآموزی در بخشهای صنعت در طول دوره تحصیلی، مطالعه و تعیین شاخصهای توسعه رشتهها و مؤسسات آموزش عالی با توجه به انتظارات و اهداف طرح آمایش آموزش عالی به منظور ارتقای کیفی در دو بخش دولتی و غیردولتی را از اهم موارد عملکرد وزارت علوم در بخش آموزشی ذکر کرد.
مطالعه و سطحبندی مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی با هدف ایجاد انگیزه و تلاش برای ورود به عرصههای رقابتهای ملی و بینالمللی به منظور ساماندهی مؤسسات در اجرای طرح آمایش آموزش عالی، یکپارچهسازی ضوابط اعطای رشته و ظرفیت پذیرش در مراکز دولتی اعم از آزاد و غیر انتفاعی، تلاش برای حذف واژه غیرانتفاعی از عنوان و اساسنامه مؤسسات غیردولتی از طریق مجاری قانونی با هدف افزایش مشارکت بیشتر و کاهش ریسک و سرمایهگذاری در بخش آموزش عالی هم از دیگر مواردعملکرد وزارت علوم در دولت یازدهم بوده که وزیر علوم به آنها اشاره کرد.
وزیر علوم با تاکید بر ایجاد محیط با نشاط در سطح دانشگاه ها ولزوم مهارت آموزی دانشجویان در محیط های صنعتی، خدماتی و اداری، عملکرد معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در دولت یازدهم را مثبت ارزیابی کرد و گفت: برگزاری اردوهای راهیان نورو رضوی در سطحی وسیع برای دانشجویان و دانشگاهیان، ایجاد اتاق های فکر در استان ها با مشارکت مسئولان استانی و دانشگاهی، انجام مسابقات قرآنی و همچنین توسعه فعالیت های تشکل های دانشجویی در ابعاد و زمینه های مختلف از موارد مهمی بود که معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در سه سال اخیر به انجام رسانده است.
نیاز علمی داخلی را دریابیم .
چرا ترکیب اسفالت از نطر علمی هنوز بعدا از مدتی خود بخود لکه گود دار ایجاد می شود
برای این مشکل چند تولید علمی اختصاصی تاثیر گذار داخلی داریم .
تعرفه جراحی از روی کتاب جراحی امریکا وناتوان کردن بعضی خانواده ها از ترفند بردن به بخش خصوصی چقدر مطالعه رفتار شناسی جراحان زیاد خواه شده است .
مقدار مقالات علمی هشدار و راهکار دهنده ،افزایش عمق چاه های کشاورزی باهدف صادرات و زیان زیست محیطی و همچنین صادرات خاک کشاورزی به طمع ارز اوری چقدر زیان کشاورزی و تحدید کشور است .
درصد خیلی خیلی سرعت علمی در جهت باازمایی تحقیقات با کاربرد غیر داخلی به منظور
کسب دعوت در مجامع خارجی وایجاد سفر و فرصت تفریحی و دانش افزایی( اینترنت بخش کسب علم حضوری راکم کرده ) و نور امید رفع مشکلات داخلی در حد انتظار نیست .
هنوز در کشور یک مقاله علمی موثر راهگشا نداریم که سازمان اب و مخابرات و برق بعداز نوسازی کف خیابان ها روی درب چاهک های سازمانهای مختلف ده تا بیست سانت اختلاف سطح ایجاد نکنند و بدنبال ان ضربه و ضرر ریالی و ارزی به جلو بندی خودرو ها چند ده سال ادامه داشته باشد . ...
نیاز علمی داخلی را دریابیم .
چرا ترکیب اسفالت از نطر علمی هنوز بعدا از مدتی خود بخود لکه گود دار ایجاد می شود
برای این مشکل چند تولید علمی اختصاصی تاثیر گذار داخلی داریم
درصد خیلی خیلی سرعت علمی در جهت باازمایی تحقیقات با کاربرد غیر داخلی به منظور
کسب دعوت در مجامع خارجی وایجاد سفر و فرصت تفریحی و دانش افزایی( اینترنت بخش کسب علم حضوری راکم کرده ) و نور امید رفع مشکلات داخلی در حد انتظار نیست