کد خبر: ۴۳۰۷۷
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۳:۵۶
يك استاد حوزه علميه قم بررسی کرد:

«دور» انتخابات خبرگان از نگاه فقهی

آفتاب‌‌نیوز : «علي محمدي خراساني» در پاسخ به شبهه دور در مثلث «رهبري»، «فقهاي شوراي نگهبان» و «مجلس خبرگان رهبري»  به خبرنگار رسا اظهار داشت: دور مصطلح كه در علوم عقلي و نقلي از محالات شمرده شده آن است كه دو يا چند چيز از يك جهت بر يكديگر متوقف باشند. مثلاً هر دو در مرحله پيدايش و وجود، علت يكديگر باشند كه اين محال است. 
وي افزود: منشأ استحاله چنين دوري، «توقف» شيء بر خودش مي‌باشد كه آن هم مستلزم «تقدم» شيء بر خودش مي‌گردد و در نهايت منجر به اجتماع نقيضين مي‌شود كه از محالات، بلكه بديهي‌ترين محال است. يا مثلاً هر دو در مرحله‌ اثبات و تصديق بر يكديگر متوقف باشند كه تعريف دوري و محال است. 
اين نويسنده و مدرس حوزه علميه قم با بيان اين كه «اگر جهات و جنبه‌هاي توقف فرق داشته باشد، دور مصطلح و باطل نيست»، خاطر نشان ساخت: دو چيز را در نظر بگيريد كه يكي در اصل پيدايش وابسته به ديگري است و ديگري در مقام اثبات، و علم و تصديق متوقف بر اولي است؛ اين كه محال نيست؛ بلكه كاملاً ممكن و واقع است. مثلاً وجود همه ممكنات در اصل تحقق وابسته به خداوند و واجب الوجود است، در حالي كه در مقام علم و انكشاف از راه همين ممكنات كه اثر «واجب الوجود» هستند، پي به وجود «واجب الوجود» مي‌بريم. رسيدن به علت از راه معلوم، كاملاً ممكن و متحقق است. علم بيشتر موحدان جهان به وجود خداوند از همين راه، يعني از راه مطالعه آثار و صنع خداي متعال است. 
وي ادامه داد: در مسأله‌ مورد نظر ما هم حقيقت اين است كه توقف مثلث «رهبري» و «فقهاي شوراي نگهبان» و «مجلس خبرگان رهبري» بر يكديگر از جهات گوناگون است و دور محال نيست؛ آن جهات عبارتند از «نصب» و «تأييد» و «انتخاب». 
اين مدرس حوزه علميه قم افزود: به اين صورت كه رهبري فقهاي شوراي نگهبان را «نصب» مي‌كند، فقهاي شوراي نگهبان خبرگان رهبري را «تأييد» مي‌كنند، و خبرگان هم رهبر را «انتخاب» مي‌كنند. پس توقف رهبري بر مجلس خبرگان از جهت «انتخاب» است، و توقف خبرگان بر شوراي نگهبان از جهت «تأييد صلاحيت» است، و توقف فقهاي شوراي نگهبان بر رهبري از جهت «نصب» است. وقتي جهات متفاوت باشد، دور محال نخواهد بود .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۰۲:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۳
1
1
حجت السلام علي محمدي خراساني مدرس محترم حوزه در باب اطلاق "دور محال و باطل" در ارتباط با "رهبری-شورای نگهبان-خبرگان" راست میگوید اهل سنت هم با همین استدلال اطاعت ازمعا ویه را بر پیروی از ولایت امام علی (علیه سلام ) ارجح میدانستند.
در حوزه ای که مفاهیم به نفع قدرت روز فروخته میشوند شیعیان علی آزادند در خفا از ظلمی که بر خاندان علی رفته گریه کنند. مشهد سید احمد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین