کد خبر: ۴۳۱۶۲
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۸۴ - ۰۹:۴۲

امکان رویارویی ایران و ترکیه

آفتاب‌‌نیوز :
در این گزارش که حاوی پیشنهاد «میانجی گری فعالانه ی» ترکیه در اختلاف ایران و غرب بر سر مساله ی هسته ای ایران است، بر هم خوردن کامل توازن قدرتی در منطقه در پی افزایش ظرفیت هسته ای ایران نتیجه گیری شده است.

سازمان تحقیقات استراتژیک بین الملل ترکیه پیش از نشست جنجالی شورای حکام آژانس بین المللی هسته ای در روز دوشنبه گزارش خود را در این زمینه به دولت تقدیم کرد.

در این گزارش که به بررسی خطرات بحران هسته ای ایران برای ترکیه پرداخته است، احتمال رویارویی سیاسی، نظامی و دیپلماتیک ایران و ترکیه به میان کشیده شده است. در گزارش هشدار داده شده است: «در مداخله ی نظامی امریکا در ایران بزرگ ترین پیشرفت امریکا برای تقویت جناح خود رویاروی هم قرار دادن ایران و ترکیه خواهد بود و در حالی که دانش ترکیه درباره ی ایران ناکافی است و لابی های امریکایی- اسراییلی به شدت فعال اند، رساندن روابط ایران و ترکیه به نقطه ی برخورد دشوار نخواهد بود.»

این گزارش با پیشنهاد افزایش تماس های حقیقی میان ترکیه و ایران برای از بین بردن سوتفاهم های موجود، در ادامه درگیر نشدن ترکیه در بحران و شدت بخشیدن به تلاش ها برای ارتباط هرچه نزدیک تر ایران با منطقه ی خاورمیانه از لحاظ اقتصادی و غیره توصیه شده است.

بر پایه گزارش بالاگفته امکان تضعیف امنیت در مرزهای ایران و ترکیه در پی افزایش فشارها بر ایران پیش بینی شده است: «به ویژه ممکن است گروه پ کا کا با استفاده از این موقعیت حملاتی را در داخل ترکیه انجام دهد. از این رو افزایش تدابیر امنیتی الزامی است. از سوی دیگر برای اتخاذ تدابیر مشابه در سمت ایرانی مرز باید دیدارها و گفت و گوهای لازم با مقامات ایرانی انجام پذیرد.»

برای رفع بحران هسته ای نیز بر لزوم ادامه ی راه های دیپلماتیک تا آخرین لحظه تاکید شده و توصیه شده ترکیه میان ایران و غرب نقش «میانجی گری فعالانه ای» را آغاز کرده و ادامه دهد.

سازمان تحقیقات استراتژیک بین الملل ترکیه خاطر نشان می کند دست یابی ایران به سلاح هسته ای هم از دیدگاه منطقه ای و هم از دیدگاه ترکیه تحولات مهمی را در پی داشته و توازن ایران- ترکیه را بر هم خواهد زد. در میان تحولات احتمالی به موارد زیر اشاره شده است:

«توازن منطقه به نفع ایران تغییر یافته احتمال نفوذ ایران در آسیای میانه و قفقاز افزایش می یابد. همچنین احتمال نفوذ و گسترش ایدئولوژی اسلامی ایران در منطقه نیز بالا می رود. از طرفی ایران در میدان برخورد تمدن ها می تواند با اهمیت دادن به نقش رهبری جهان اسلام در این جهت حرکت کند.»

بخشی از گزارشی که به دولت ترکیه تقدیم شده است:

جنگ اعراب و اسراییل محتمل است.

ممکن است سوریه و اسراییل در جنگ احتمالی ایران درگیر شوند که در این صورت با دخالت اسراییل احتمال وقوع جنگ میان اعراب و اسراییل وجود دارد.

گروه های تندروی خاورمیانه و دیگر منطقه ها دست به حملات انتحاری بر علیه منافع امریکا خواهند زد.

به دلیل وقوع جنگ و دلایل امنیتی امکان قطع صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه وجود دارد که در نتیجه می تواند به بحران انرژی در ترکیه منجر شود.

حمله به ایران حمایت مردمی را از حکومت ایران افزایش می دهد.

ایران می تواند با کمک متحدانش منافع امریکا و بریتانیا را در عراق مورد حمله قرار دهد.

حزب الله لبنان می تواند حملاتی را به اسراییل ترتیب دهد.

امکان افزایش حملات انتحاری در اسراییل توسط گروه های فلسطینی، حماس و جهاد اسلامی وجود دارد.

امکان حمله ی شیعیان افغانستان به کابل و تاسیسات نظامی امریکا وجود دارد.

احتمال تقویت و گسترش اسلام تندرو در منطقه افزایش می یابد.

بهای نفت تا 100 دلار افزایش یافته و اقتصاد جهانی به شدت آسیب می بیند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین