کد خبر: ۴۳۱۶۳۵
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸

فعال شدن دوباره آتشفشان دماوند صحت دارد؟ +عکس

فعال شدن دوباره آتشفشان دماوند از سوی کارشناسان و پژوهشگران زلزله شناسی ایران تکذیب شد.
آفتاب‌‌نیوز : طی روزهای گذشته فیلمی در فضای مجازی منتشر شده که در آن ادعا میشود آتش فشان دماوند پس از سالها بار دیگر فعال شده است.

به گزارش میزان، در فیلم منتشر شده که گفته می شود از سوی دو کوهنورد گرفته شده، اعلام می شود که آتشفشان دماوند فعال شده و گدازه هایی از آن خارج و می تواند خطراتی را برای شهروندان داشته باشد. 
 فعال شدن دوباره آتشفشان دماوند

پس از انتشار این فیلم هشدارهایی در رابطه با خطر آتشفشان دماوند برای شهروندان و همچنین احتمال فعال شدن برخی گسل های پایتخت هشدارهایی در فضای مجازی منتشر شد.

این در شرایطی است که در حال حاضر آتشفشان دماوند فعال نشده و طبق نظر کارشناسان تنها برخی بخارات از دهانه آتشفشان خارج می شود که این موضوع نیز بسیار طبیعی است.

کارشناسان فعال در حوزه زلزله شناسی ایران معتقد هستند که مباحث مطرح شده در فیلم منتشر شده بیشتر داستان پردازی بوده و چنین چیزی صحت ندارد.

بر همین اساس اعلام شده است که آتشفشان دماوند از نوعی نیست که بخواهد از دهانه آن مواد مذاب خارج شود و تنها برخی بخارات از دهانه این کوه خارج می شود.

در همین رابطه مهدی زارع مدیر گروه زلزله شناسی مهندسی پژوهشگاه زلزله شناسی ایران به خبرنگار میزان گفت: کوه دماوند از جمله آتشفشانهایی است که تظاهرات فعال داشته و به طور دائم بخاراتی از آن خارج می شود.

وی افزود: طی سالهای گذشته نیز بارها این اتفاق افتاده است اما این موادی که از دهانه کوه خارج می شود مواد مذاب نیستند.

همچنین محمود فاطمی عقدا رئیس سابق مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و پژوهشگر زلزله در رابطه با وضعیت حال حاضر آتشفشان دماوند به خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان گفت: آتشفشان دماوند از نوع آتشفشانهایی نیست که دارای مواد مذاب باشد بلکه تنها بخاراتی از دهانه این آتشفشان خارج می شود.

وی افزود: این آتشفشان به هیچ وجه مواد مذاب نداشته و فیلمی  که از سوی دو کوهنورد منتشر شده است تنها نشان دهنده خروج بخار از دهانه آتشفشان دماوند است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
1
1
گل بود، به سبزه هم آراسته شد.
نرگس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
1
1
چرت میگند!! آتشفشان دماوند از اون نوع نیست!! مذاب نداره یعنی چی؟؟ حال ندارند بررسی درست حسابی انجام بدند!
لیلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
1
1
خدا نکنه فعال شه وگرنه خیلی خطرات ممکنه داشته باشه
لیلا رمضانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۹
0
1
چرا دروغ میگید بی سواد ها؟!
حتما باید فاجعه بشه تا بفهمن مردم ماگما خارج شده؟!
پلاسکو رو کسی فراموش نمیکنه همینطور بی کفایتی مدیران رو
پوریا یزدان پرست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
0
1
کوه آتش فشانی دماوند فعلا در مرحله ی فومرولی قرار داره و نیمه فعاله.ضمن اینکه آتش فشان ها دو دسته اند وقتی فعال میشوند یا ازشون بخارات بسیار داغ خارج میشه که این خطرناک ترین نوعه و حتی از گدازه هم خطرناک تره و اگر آتش فشان دماوند این نوع باشه بعد فعالی بخار خارج شه نصف تهران و شهرهایی مثل رینه و آمل و بابل و محمود آباد و نور رو میگیره و نصف پرواز های کشور رو مختل میکنه و تلفات انسانی زیادی خواهد داشت مثل آتش فشان ایسلند اما خبر خوب اینه دماوند از این نوع نیست و در دسته ی دوم است یعنی مواد مذاب و گاها بمب های آتش فشانی بیرون میریزه.داین دسته هم خطرناک هست ولی نه مثل دقعه ی اول و بیشتر خطراتش جانبیه هم برای پایتخت هم آمل و هم روستاهای اطراف کوه و هم شهر دماوند. خطر ماگما فقط روستاهای اطراف رو تهدید میکنه و اصلا به شهرهای اطراف نمیرسه و برسه هم سرد میشه اما بمب های آتش فشانی که سنگ های بزرگی اند اصلی ترین خطره که ممکنه به شهرها برسه ولی تعدادشون زیاد نخواهد بود ولی از اون خطرناک تر زلزله و فعال شدن گسل تهران و زمین لرزه بزرگ در تهران و شکسته شدن سد لار آمل و اومدن سیل به آمل و قطع شدن آب شرق پایتخت به مدت نسبتا طولانی خواهد بود . ولی آتش فشان قبل از فعالیت یه سری علائمی داره که شامل پیش لرزه های مکرر در منطقه ی کوه و روستاهای اطراف و غلیظ شدن شدت بخارات خارج شده از دهانه ی کوه و علائم ماهواره ای و غیره که کاملا مشخص میکنه.دماوند هیچ نشونه ای تا الان بابت اینکه بخواد از مرحله ی فومرولی خارج بشه نداشته و مطمعن باشید اگر علائم دیده بشه اعلام وضعیت اضطراری برای تخلیه ی شهر هایی مثل آمل و شرق تهران و غیره خواهد شد و این با موضوع پلاسکو متفاوته چون مردم علائمی مثل زمین لرزه های مکرر و دود غلیظ دهانه ی کوه رو میتونن خودشون هم ببینن و چیزی برای پنهان کاری نیست و از شروع علائم تا فوران زمانی حدود چهار الی ده روز وجود داره که مناسب هست برای تخلیه برخی شهرها.پس نگران نباشید چون فعلا خطری تهدید نمیکنه.ان شالله هم که هیچوقت فوران نکنه و کلا خاموش شه.
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
0
0
خیلی عالی بود دمت گرم بابا
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین