کد خبر: ۴۳۱۹۴۴
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۵

افزایش 13 برابری دانشگاه های برتر بین المللی ایران در سه سال اخیر

قائم مقام وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل اعلام کرد: درحالیکه در سال 2013 میلادی فقط دانشگاه صنعتی شریف از ایران در فهرست دانشگاه های برتر دنیا قرار داشت اکنون 13 دانشگاه در این مجموعه قرار گرفته اند.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر حسین سالارآملی روز سه شنبه در هفتمین نشست هم اندیشی معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پارک های علم و فناوری کشور اظهار داشت: براساس رتبه بندی پایگاه بین المللی تامسون رویترز، اکنون 13 دانشگاه ایرانی از جمله علم و صنعت ایران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، اصفهان، شیراز، تهران، علوم پزشکی تهران، فردوسی مشهد، آزاد اسلامی و شهید بهشتی در جمع دانشگاه های برتر جهان قرار گرفته اند. 
وی به مقایسه جایگاه دانشگاه های برتر ایران در مقایسه با دیگر کشورهای مطرح جهان اسلام پرداخت و گفت: در زمان حاضر از میان چهار قدرت علمی در دنیای اسلام، عربستان دارای 4 دانشگاه و مالزی دارای 7 دانشگاه در جمع برترین های جهان است و ایران و ترکیه به ترتیب، 13 و 17 دانشگاه برتر بین المللی دارند. 
رییس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم، یکی از دلایل ارتقا نیافتن جایگاه ایران دررتبه بندی های علمی بین المللی را ضعف ارتباطات علمی بین المللی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی عنوان کرد و گفت: بنابر آمارهای موجود، 78 درصد مقالات علمی عربستان به صورت مشترک با محققان خارجی نوشته شده است و این رقم برای امارات متحده عربی 69 درصد، برای استرالیا 49 درصد، برای انگلستان 41 درصد و در ایران، 23 درصد است. 
وی تصریح کرد: آمار تولید مقالات مشترک، شمار دانشجویان و استادان خارجی دانشگاه ها و تولید پروژه های پژوهشی مشترک از جمله شاخص های موثر در رتبه بندی ارتباطات علمی بین المللی است که با وجود جهش علمی طی دهه های گذشته، متاسفانه در رتبه بندی های بین الملل، ارتقای چندانی نداشته ایم و باید تلاش بیشتری داشته باشیم. 
سالار آملی آمار کلی دانشجویان غیرایرانی دانشگاه های کشور را 51 هزار و 410 نفر ذکر کرد و گفت: 22 هزر و 777 نفر از این دانشجویان خارجی در دانشگاه های زیرمجموعه وزارت علوم، 18 هزار و 250 نفر در دانشگاه جامعة المصطفی العالمیه، هشت هزار و 269 نفر در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و دو هزار و 114 نفر در دانشگاه های زیرمجموعه وزارت بهداشت مشغول به تحصیل هستند. 
به گفته وی، بیشترین دانشجویان خارجی کشور در دانشگاه های تهران، پیام نور، فردوسی مشهد، امام خمینی (ره) قزوین، قم و تربیت مدرس تحصیل می کنند. 
قائم مقام وزیرعلوم در امور بین الملل شمار استادان خارجی که طی سال گذشته برای همکاری های علمی بین المللی به ایران سفر کرده اند را دو هزار و 100 نفر اعلام کرد و گفت: دانشگاه های تهران، صنعتی شریف و علامه طباطبایی، بیشترین استاد خارجی مدعو در سال گذشته را داشته اند و در میان مراکز پژوهشی نیز پژوهشگاه های دانش های بنیادی، مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و علوم و صنایع غذایی، بیشترین پروژه مشترک خارجی را داشته اند. 
وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون حدود 530 نفر از محققان ایرانی مقیم خارج برای حضور در برنامه های علمی همچون سمینار، کنفرانس، کارگاه آموزشی و پروژه های مشترک به ایران آمده اند که دانشگاه صنعتی شریف در دعوت و میزبانی از این محققان عملکرد بسیار خوبی داشته است. 
سالار آملی ادامه داد: دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ایران طی سه سال اخیر، 853 تفاهم نامه بین المللی امضا کرده اند که تاکنون 44 درصد آنها اجرایی شده است و به طور کلی دانشگاه های کوچکتر در زمینه اجرایی کردن تفاهم نامه های بین المللی خود نسبت به دانشگاه های بزرگ کشور، موفق تر عمل کرده اند. 
وی خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی 95-1394 تعداد 13 هزار و 310 مقاله مشترک بین المللی داشته ایم که بیشترین آنها توسط استادان دانشگاه های تهران، شیراز، صنعتی امیرکبیر، اصفهان، فرودسی مشهد، صنعتی شریف، تربیت مدرس، پژوهشگاه دانش های بنیادی و دانشگاه شهید چمران اهواز تولید شده است. 
رییس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم ادامه داد: در سال تحصیلی گذشته مجموعا دو هزار و 144 فرصت مطالعاتی خارج کشور برای استادان دانشگاه ها فراهم شده که این تعداد اصلا رضایت بخش نبوده و یکی از نقاط ضعف ما در روابط علمی بین الملل به شمار می آید. 
وی ضمن قدردانی از همکاری وزارتخانه های امور خارجه و اطلاعات در تسهیل صدور ویزای استادان و دانشمندان خارجی گفت: در 11 ماهه امسال تعداد دو هزار و 56 ویزا برای ورود استادان و دانشمندان خارجی به داخل کشور گرفتیم و فقط دو درصد درخواستهای ما با مخالفت روبه رو شد. 
هفتمین نشست هم اندیشی معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پارک های علم و فناوری کشور و مراسم معرفی برگزیدگان این حوزه به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین