کد خبر: ۴۳۱۹۷۱
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۴

«انیمیشن و دنیای پیش‌رو» رونمایی شد

کتاب «انیمیشن و دنیای پیش‌رو» از انتشارات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران رونمایی شد.
آفتاب‌‌نیوز :
در این مراسم محمدرضا کریمی صارمی؛ دبیر جشنواره پویانمایی، علیرضا قاسم‌خان؛ معاون پژوهشی مرکز گسترش، دکتر فاطمه شکیب؛ ویراستار علمی، علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده؛ گردآورنده کتاب «انیمیشن و دنیای پیش رو»، اسماعیل شرعی، سعید توکلیان، محمدحسین تمجیدی، دکتر ناصر گل‌محمدی، دکتر احمد سفلایی، شهنام صفاجو حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم فاطمه شکیب با اشاره به سختی‌های گردآوری این مقالات گفت: باید از دوستان در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تشکر کرد که توجه ویژه‌ای به انیمیشن دارند. دومین همایش ملی انیمیشن ایران به همت مرکز گسترش در سال 94 برگزار شد و این کتاب مجموعه‌ای از مقالات برگزیده شده در آن همایش است.

وی ادامه داد: من مقدمه‌ای در ابتدای این کتاب نوشته‌ام که شعری از فروغ آغازکننده آن است: «یک پنجره برای من کافیست/ یک پنجره به لحظه‌ی آگاهی و نگاه و سکوت/ اکنون نهال گردو/ آنقدر قد کشیده که دیوار را برای برگ‌های جوانش/ معنی کند» اکنون نهال انیمیشن هم به قدری به بار رسیده است که هم دیوار را معنا کند و هم پنجره را.



شکیب درباره‌ی روند ویرایش علمی این کتاب گفت: «مقالات بسیاری به دبیرخانه همایش رسیده بود که برخی از آن‌ها به لحاظ علمی ضعیف بودند و من پیشنهاد دادم طی مکاتباتی با نویسندگان، نگارش این مقالات علمی‌تر شود. خوشبختانه مرکز گسترش این پیشنهاد را پذیرفت و من مقالات را خواندم و برای نویسندگان آن‌ها پیام گذاشتم. به غیر از دو نفر که منصرف شدند، باقی مقالات اصلاح شد. در واقع می‌توان این کتاب را مجموعه‌ای از مقالات عالی، متوسط و تاحدودی ضعیف دانست که هفتاد درصد آن‌ها بارها مورد ارجاع قرار خواهند گرفت. این کتاب معدل بضاعت انیمیشن ایران است که بضاعت کمی هم نیست.»

در ادامه این مراسم علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده ضمن قدردانی از مدیریت وقت مرکز گسترش سینمای تجربی و معاونت پژوهشی این مرکز پیرامون مقالات گردآوری شده ،تصریح کرد: یکی از ضعف‌های همایش‌ها و پژوهش‌ها در کشور ما این است که خروجی آن‌ها به افرادی که در این جلسات حضور داشته‌اند، محدود می‌شود و اسناد آن در اختیار افکار عمومی قرار نمی‌گیرد. باید این نگاه در مدیریت وجود داشته باشد. خوشبختانه در مدیریت فعلی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی این سیاست وجود دارد و یکی از خروجی‌های آن «انیمیشن و دنیای پیش‌رو» است که مقالات ارائه شده در همایش ملی انیمیشن در آن منتشر شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: قصد داشتیم این کتاب را به یک محصول علمی و کیفی تبدیل کنیم که بتواند مورد رجوع قرار گیرد. گستره‌ای از محتوا، تکنیک و جهان پیش روی انیمیشن در این کتاب عرضه شده است که نگاهی وسیع و کاربردی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد و تلاش دارد به این پرسش‌ها که انیمیشن چه کارکردی دارد و چرا با وجود سابقه دیرینه و کارکردهای فرهنگی که دارد، آن گونه که باید به کار نمی‌رود پاسخ دهد.



او در ادامه افزود: از طرفی به اعتقاد بنده انیمیشن با توجه به خیال انگیزی و انعطاف بالای ساختار و محتوی در آن می‌تواند جایگزین شعر فارسی شود. چنانچه می‌دانیم فرهنگ فارسی تنها فرهنگی در جهان امروز است که ارتباط خود را با پیشینه زبانی و ادبی خود حفظ کرده . به نحوی که همچنان بدون واسطه و ترجمه می‌توانیم اشعار هزاره‌های گذشته را بخوانیم و علاوه بر جایگاه تقدسی که برای شعر قائل هستیم در زندگی روزمره از شعرهای شاعران ایرانی برا انتقال مفاهیم، مورد نظر خودمان استفاده می‌کنیم و حتی در ضرب‌المثل‌هایمان از آن‌ها بهره می‌بریم. انیمشین این امکان را دارد که جایگزین امروزی کاربرد فرهنگی شعر فارسی گردد و بر محمل آن از طریق انتقال مفاهیم جهان بینی ایرانی به خودشناسی برسیم و در وجه جهانی تصویر ایران اسلامی را شفاف‌تر نماییم. در نهایت جدی‌تر کردن کارکردهای انیمیشن یکی از انگیزه‌های اصلی من برای حضور در به سرانجام رساندن این کتاب بود.

عبدالعلی زاده در پایان ضمن قدر دانی از دکتر فاطمه شکیب برای ویرایش علمی ، ساعد وثوقی و فریبا ولی نژاد ویراستاران فنی و بهرازد خورشیدی گرافیست برای طراحی جلد کتاب قدردانی کرد.

در پایان، علیرضا قاسم‌خان ضمن تشکر از دبیر جشنواره پویانمایی برای برگزاری این مراسم رونمایی خاطرنشان کرد: همان‌طور که مقرر است، بنده روزی در مکانی قرار بگیرم که به انیمیشن ایران کمک کنم، مقرر است که شعر فروغ فرخزاد در ابتدای کتاب انیمیشن و دنیای پیش‌رو جای بگیرد. گسترش فرهنگ و اندیشه در یک قالب محدود جای نمی‌گیرد و همان‌طور که شعر فروغ از سال‌های دور، امروز در انیمیشن ایران پیدایش می‌شود، شاید آینده غیرقابل پیش‌بینی هم برای انیمیشن ایران در سال‌های آینده وجود داشته باشد؛ همان‌طور که نشانه‌هایی از این پیشرفت را امروز در آثار انیمیشن می‌توان، دید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین