کد خبر: ۴۳۲۰۱۰
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۴

تا 40 سال دیگر یخی در قطب شمال وجود ندارد؟

تحقیق جدیدی که در مجله نیچر منتشر شده نشان می دهد با ادامه این روند یخ های قطبی آب می شوند و این برای آینده کره زمین خطرناک است.
آفتاب‌‌نیوز :
دانشمندان می گویند حتی اگر جهان به هدف خود درباره محدود کردن گرمایش جهانی برسد باز هم این امکان وجود دارد که در تابستان این قرن یخ های قطبی آب شوند.

در طول دهه های اخیر یخ های قطب شمال آب شده اند و در نتیجه آسیب های زیادی به مردم بومی و حیات وحش آن منطقه وارد شده است، از سوی دیگر اما استخراج نفت و گاز در قطب شمالی افزایش پیدا کرده است. 

بر اساس توافق 2015 پاریس، دولت ها تصمیم گرفتند تا افزایش دمای کره زمین نسبت به دوران قبل از انقلاب صنعتی 2 درجه سلسیوس افزایش پیدا می کند.

اما به نظر می رسد بر اساس تحقیقی که به تازگی در نشریه تغییر اقلیم نیچر منتشر شد، این محدودیت برای جلوگیری از آب شدن یخ های قطبی کافی نیست.

افزایش 2 درجه ای دمای کره زمین یعنی در تابستان ها خطر 39 درصدی ناپدید شدن کامل یخ های قطب شمال وجود دارد، در تحقیق نیچر آمده است که یخ ها فقط در صورت افزایش 1.5 درجه ای دمای کره زمین آب نمی شوند.

از سوی دیگر دانشمندان محاسبه کرده اند با ادامه این روند دمای کره زمین 3 درجه افزایش پیدا می کند و این یعنی احتمال آب شدن یخ های قطب شمال 73 درصد است.

الدویک استاد دانشگاهی در پژوهشگاهی اقلیمی در نروژ در این رابطه گفت: در کمتر از 40 سال ما تقریبا نیمی از سطح یخ ها در تابستان را از بین برده ایم.

او همچنین پیشبینی کرد که  با این روند تا 40 سال دیگر اقیانوس قطب شمال ناپدید می شود.

منبع: گاردین/ 6 مارس 2017
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین