آفتابنیوز : محمد سعیدی با اشاره به احیای قرارداد خرید کشتی پس از 9 سال تعلیق اظهار کرد: با احیای این قرارداد، 158 میلیون دلار به صندوق کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگشت و توانستیم قراردادی که با مدل تامین مالی نوشته شده بود را به قرارداد فاینانس تبدیل کنیم.
به گزارش تسنیم، وی با اشاره به اینکه 87 درصد اقتصاد جهان و ایران به حمل و نقل دریایی وابسته است،گفت: دامنه تحریمها برای حملونقل دریایی در حوزه پرچم گسترده بود، محدودیت جدی در بحث مالکیت کشتیها داشتیم و موسسات رده بندی ارتباط خود را با ما قطع کرده بودند و به همین دلیل رفت وآمد کشتیهای ایران به بنادرجهان سخت و ناممکن شد و ما از بازار جذاب جهان محروم شدیم.
وی با یادآوری اینکه در دوران تحریم بحث بیمه بدنه و ماشینآلات شرکتها و بیمههای بینالمللی معتبر جهان ارتباط خود را با کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش قطع کرده که صدمه زیادی را به ما در این حوزه وارد کردند، بیان کرد: در بخش تامین سوخت نیز ما مشکل ایرانایر را داشتیم، امکان تحویل سوخت در آبهای بینالمللی وجود نداشت و دچار مشکلات زیادی بودیم.
وی ادامه داد: در بخش تعمیرات سفری هم هیچ نوع خدماتی به ایران ارائه نمیشد و عملا سرویسدهی بینالمللی به کشتیهای ما قطع شده بود. ضمن اینکه مشکلات زیادی در نقل و انتقالهای مالی داشتیم.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه چهار ماه قبل از برجام با اطلاعاتی که در اختیار داشتیم مقدمات بازگشت ناوگان ملی به بازار بینالمللی را فراهم کردیم از امضای32 تفاهمنامه و 7موافقتنامه با شرکتهای مهم بینالمللی جهان به عنوان دستاورد برجام یاد کرد و افزود: در قرارداد با کشتیساز کرهای توانستیم از نوع جدید کشتیها استفاده کنیم و در همین قرارداد برای اولین بار سازنده کشتی را متعهد کردیم تکنولوژی ساخت را به ایران منتقل کند.
سعیدی از تحویل اولین کشتی 14500 TEU به ایران در ماه مارس 2018 میلادی خبر داد و گفت: پس از این تاریخ به فاصله هر یک ماه یک فروند کشتی تحویل کشتیرانی میشود.