کد خبر: ۴۳۲۳۱۹
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹
نماینده مردم زنجان و طارم در خانه ملت خبر داد:

کاهش سهم درآمد مالیاتی استان زنجان به ۹ درصد

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: سهم درآمد مالیاتی استان در لایحه بودجه ۹۶ به ۹ درصد کاهش یافت.
آفتاب‌‌نیوز :
فریدون احمدی در بیست‌ و نهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، اظهار کرد: بعد از انتشار لایحه بودجه سال ۹۶ ، سهم درآمدهای استانی ۲۸ درصد نسبت به سال ۹۵ افزایش داشت که با توجه به تلاش‌هایی که انجام شد،‌ سهم استان به ۹ درصد کاهش یافت که برابر با میانگین متوسط کشوری است.

این مسئول ادامه داد: این کاهش به لحاظ روانی خوب است اما از لحاظ فنی نه، زیرا ۵۰ درصد مازاد منابع در خود استان خرج می‌شود و امیدواریم اداره‌کل امور مالیاتی جلوی فرارهای مالیاتی را بگیرد.

وی با اشاره به وضعیتی که برای چاقوی زنجان در پی تصویب قانونی که پیش آمده بود، خاطرنشان کرد: فضای روانی ایجاد شده بود و در آخرین جلسه‌ کمیسیون که از زاویه تولیدکننده به موضوع توجه شد و نیز نمایشگاهی هم که در مجلس برگزار شد، موثر بود.

احمدی تصریح کرد: متاسفانه در آموزش عالی در کشور متعادل نیستیم و باید بدانیم که کشور گران اداره می‌شود و کاسب باید مالیات بدهد که تا حقوق کارمند پرداخت شود و همواره دولت‌های ایران بدنه بزرگی دارند، به طوری که از ۸۰ میلیون نفر جمعیت ۳ تا ۴ میلیون نفر جزو بدنه دولت هستند، که باید به آن‌ها حقوق پرداخت شود، به عبارتی هرچه مالیات و درآمد نفتی است، خرج حقوق کارمندان می‌شود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: بین دانشگاه‌ها در کشور رقابت وجود ندارد و این وضعیت در صنعت نیز حاکم‌است و تا رقابت نباشد، وضعیت بهبود نمی‌یابد و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که ۵۰ درصد دانشگاه‌هایی که صندلی مازاد دارند ورشکسته شوند و باید به بهبود پایه کارآفرینی و خلاقیت در جامعه کمک کنیم.

در ادامه این جلسه، استاندار زنجان، اظهار کرد: درآمد پیش‌بینی شده برای استان در سال‌جاری ۶۷۰ میلیارد تومان بود که تا پایان بهمن‌ماه ۹۸ درصد آن محقق شده است که فقط ۵۳ درصد درآمد مالیاتی استان مشمول مالیات می‌شود و ۲۸ درصد آن را مالیات کارکنان و حقوق‌بگیران تشکیل می‌دهد و ۴۷ درصد مابقی را نیز از سایر منابع و ردیف‌ها تامین می‌شود.

اسدالله درویش‌امیری ادامه داد: برای بهبود شرایط بین صنعت و دانشگاه منافع مشترک به وجود آوریم و دانشگاه و صنعت باید بتوانند که درک و زبان مشترکی داشته باشند.

وی با اشاره به لزوم حرکت در چارچوب‌های برنامه‌ریزی شده، خاطرنشان کرد: امروز استان خوزستان به مشکل ریزگردها است و این مشکل زمانی رخ می‌دهد که در چارچوب برنامه‌ریزی حرکت نکرده‌ایم و حرکت بر اساس اراده اشخاص و افراد بوده است.

این مسئول تصریح کرد: اگر برنامه‌ریزی و توسعه برای ارتباط صنعت و دانشگاه سیستمی و بر مبنای نیاز و دائمی نباشد، هر دو ضرر می‌کنند و باید توجه داشته باشیم که کلاس درس با محیط کسب و کار تفاوت دارد و برای آموزش‌های بهتر دانشجویان حداقل یک ترم در واحدهای صنعتی فعالیت کنند.

استاندار زنجان با بیان اینکه دانشگاه و صنعت به یکدیگر نیاز دارند، گفت: باید ارتباطی بین صنعت، دانشگاه و محل کار به وجود آید و برگزاری این جلسات و کارگروه‌ها شروع کار است و صنعت باید پایان‌نامه‌هایی را که زحمات زیادی در دانشگاه‌ها برای آن کشیده شده است، استفاده کند و دانشگاه‌ها در عناوین درسی بازنگری کنند و علاقه را در آن‌ها ملاحظه کنیم.

در ادامه این جلسه معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استاندار زنجان، اظهار کرد: درآمدهای مالیاتی که برای استان در لایحه بودجه در نظر گرفته شده بود با تلاش‌هایی که انجام شد به ۹ درصد کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، رحیم عصفوری با اشاره به قانون مالیات بر واحد، ادامه داد: قانون مالیات بر واحد، وضعیت متفاوت‌تری دارد و درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده بر اساس سرمایه‌گذاری است و چون سرمایه‌گذاری در سال گذشته در استان بالا بوده، آن میزان نرخ پیش‌بینی شده است.

در ادامه این جلسه، مدیرکل اقتصاد و دارایی استان زنجان گفت: این اداره‌کل قراردادی را با دانشگاه زنجان دارد که برخی از آن‌ها نیز در سایت سرمایه‌گذاری کشوری ثبت شده است.

ابوالفضل عباسچیان ادامه داد: بهتر است دانشگاه‌ها بر روی واحدهای فعال اقتصادی در استان مطالعه کنند و باید توجه داشت که این واحدها به لحاظ مالی ضعیف هستند و دانشگاه‌ها یاری کنند تا این مطالعات با حداقل هزینه ممکن انجام شود.

وی تصریح کرد: ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه استان مشخص است و دانشگاه‌ها می‌توانند طرح‌های دانشجویی و اساتید را به سمت این پتانسیل‌ها سوق دهند.

در ادامه این جلسه، رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم‌پایه زنجان گفت: نباید بدبینانه به روابط بین صنعت و دانشگاه نگاه کنیم، زیرا در حال حاضر وضعیت ارتباط صنعت و دانشگاه بهبود یافته است و این در حالی بود که در گذشته ارتباطی وجود نداشت.

بابک کریمی ادامه داد: دانشگاه‌ها و صنایع مدام از یکدیگر گله می‌کنند و این در حالی است که هیچ وقت آنان به زبان مشترک صحبت نکرده‌اند.

این مسئول با اشاره به بهره‌گیری از الگوهای موفق، خاطرنشان کرد: در آلمان همه دانشگاه‌ها دولتی هستند و آنان نیز دست در جیب دولت دارند ولی صنایع قوی نیز دارند در ایران نیز صنایع می‌توانند با ریسک و سرمایه‌گذاری در دانشگاه‌ها، ارتباط قوی با آن‌ها داشته باشند.

وی تصریح کرد: در دانشگاه تحصیلات تکمیلی و پارک علم و فناوری این دانشگاه این امکان وجود دارد که صنایع منتخب دفتر و یا شرکت دانش‌بنیانی را در این پارک راه‌اندازی کنند.

در ادامه این جلسه، رئیس دانشگاه زنجان نیز گفت: این نشست‌ها فرصتی برای ارتباط بهتر دانشگاه‌های استان با صنعت است و در حال حاضر ارتباط صنعت و دانشگاه ارتباط مطلوبی نیست و گله‌هایی که وجود دارد به خاطر این است که با وضعیت مطلوب و نیز توسعه یافته فاصله داریم.

خلیل جمشیدی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر ذهنیت مقامات ارشد استانی و نیز صاحبان صنایع نسبت به دانشگاه بهبود یافته و ارتباط این دو بهتر شده است. ۷۰ پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی این دانشگاه در بخش صنعت است و بیش از ۲۸۰ مورد همکاری بین اساتید و مهندسان صنعتی نیز وجود دارد.

این مسئول تصریح کرد: روز گذشته مجوز بازبینی سرفصل دروس از وزارت علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و دانشگاه زنجان می‌تواند با در خواست بخش صنعت استان، سرفصل‌هایی را تعریف کند.

وی یادآور شد: اتاق بازرگانی و صنایع دولتی می‌توانند با اعلام آمادگی به دانشگاه‌ها پذیرای دانشجویان برای کارورزی، کارآموزی و کاردانشجویی باشند.

جمشیدی اظهار کرد: به زودی آزمایشگاه مرکزی دانشگاه افتتاح خواهد شد که می‌تواند بسیاری از آزمایش‌های فنی صنعتی را پوشش دهد.

سرپرست دانشگاه پیام‌نور زنجان نیز گفت: تاکنون بین دانشگاه و صنعت و مراکز کسب و کار ارتباط جامع و کاربردی وجود نداشته و این ارتباط، ارتباطی دوطرفه و ساختاری است و باید برای حل آن راه‌حل ساختاری ارائه داد.

محمدی ادامه داد: ساختار آموزشی به گونه‌ای است که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نمی‌توانند نیازهای واقعی صنعت را تامین کنند و در مراکز کسب و کار نیز استفاده از نیروی مهارت محور بیشتر مورد توجه است.

وی، ارتباط صنعت و دانشگاه را عامل توسعه متوازن دانست و خاطرنشان کرد: استفاده تجربه کشورهای توسعه یافته آسیای شرقی، اسکاندیناوی، کشورهای اروپایی و بهره‌گیری از رویکردهای سیستمی سبب می‌شود که دیگر جزیره‌ای حرکت نشود و نگاه سیستمی نیز موجب می‌شود که صنعت با استفاده از دانشگاه محصول با کیفیت و رقابت‌پذیری را تولید کند.

این مسئول یادآور شد: غالب خروجی‌های دانشگاه‌ها قبل از سال ۸۴ با کیفیت بوده و با صنعت ارتباط مناسبی دارند ولی پس از سال ۸۴ شاهد اینچنین فارغ‌التحصیلان و خروجی از دانشگاها نبوده‌ایم.

در ادامه این جلسه رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان گفت: منتقد جدی پارک‌ها و مراکز علمی و فناوری هستیم و تاکنون شاهد این بوده‌ایم که این پارک‌ها ظرفیتی را برای استفاده فارغ‌التحصیلان ایجاد کرده باشد.

غلامحسین جمیلی ادامه داد: اساتید و هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها زمانی در واحدهای صنعتی حضور می‌یابند و فعالیت می‌کنند که مشوق‌هایی داشته باشند.

وی با اشاره به دانشگاه مجهزی که اتاق بازرگانی ترکیه دارد، خاطرنشان کرد: در این دانشگاه روال کار بر این است که فرد دو ترم را به صورت تئوری در دانشگاه می‌گذراند و پس از ترم سوم به مدت یک ترم به واحدهای صنعتی رفته و آموخته‌های خود را عملی انجام می‌دهند و این واحد صنعتی به آنان نمره می‌دهند که این برای آینده افراد و صنعت بسیار موثر است.

این مسئول یادآور شد: ایجاد دفتر دانشگاه در واحدهای صنعتی و کارآموزی دانشجویان در ترم‌های تابستان با دریافت کمک‌هزینه از واحدهای صنعتی، از عواملی است که می‌تواند سبب بهبود ارتباط صنعت و دانشگاه شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین