کد خبر: ۴۳۲۳۹۸
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴

عراقچی: برجام چهره و موقعیت ایران را تغییر داد/وزارت نفت معجزه کرد

معاون وزیر خارجه گفت: برجام چهره و موقعیت ایران را از زمین تا آسمان تغییر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
سید عباس عراقچی در سخنانی عصر روز پنجشنبه با بیان اینکه برجام از زوایای مختلف قابل بررسی است گفت: یک زاویه مسایل داخلی و برخوردهای سیاسی با برجام است. در کنار مضرات نگاه سیاسی به آن اما یک منفعت دارد این نگاه که برجام باعث شد رشد خوبی در سطح فهم و درک سیاسی جامعه ایجاد کند.

برجام چهره و موقعیت ایران را تغییر داد

وی ادامه داد: برجام برنامه هسته‌ای ایران را از یک برنامه ممنوعه به یک برنامه مشروع در سطح بین الملل تغییر داد و قطعنامه‌های فصل هفتمی شورای امنیت را لغو کرد که ایران را تهدید صلح و امنیت بین الملل می‌دانستند. امروز ایران یکی از مهترین بازیگران در عرصه منطقه و سوریه است که تا دیروز سعی می‌شد ما را نادیده بگیرند.

این مقام وزارت خارجه با بیان اینکه برنامه هسته‌ای به خوبی بعد از برجام ادامه دارد از خدمات و نقش آفرینی دکتر علی اکبر صالحی قدردانی کرد و گفت: صالحی یکی از برجسته‌ترین دانشمندان هسته‌ای کشور است که در مذاکرات بسیار اثر گذار بودند.

معاون ظریف خاطرنشان کرد: برنامه هسته‌ای و با نظارت‌های بیشتر به خاطر اعتمادسازی ادامه می‌یابد.

وی تاکید کرد که تمام موانعی که برجام باید از سر راه کنار می‌زد را برداشته است. توقع نبود برجام اقتصاد ایران را دگرگون کند بلکه انتظار بود موانع برداشته شود و این وظیفه را برجام انجام داد. مثلا برجام موانع خرید هواپیما را برداشت اما اینکه چرا خریدیم و چطور آن را خریدیم به سیاست‌های دولت و کشور باز می گردد. برجام باید موانع بر سر راه فروش نفت را بر می داشت که این کار را انجام داد، اما اینکه بعد از آن وزارت نفت خوب عمل کرد؛ به نظر من خوب عمل کرد.

وزارت نفت معجزه کرد

عراقچی اظهار کرد: وضعیت در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی به حالت عادی برگشته است. معتقدم وزارت نفت کاری در حد معجزه انجام داد که در طی یک سال میزان فروش نفت را به قبل از تحریم‌ها برگرداند.

وی همچنین گفت: با کارهایی که در حال انجام است به زودی در برداشت سهم گازمان در میادین مشترک مساوی می‌شویم.

معاون وزیر خارجه کشورمان که در هفتمین جشنواره تجلیل از کارآفرینان و مدیران اشتغال‌زای کشور سخن می گفت با اشاره به انتقادها از بازگردانده نشدن پول‌های حاصل از فروش نفت به کشور گفت: می‌گویند پول‌ها بر نمی گردد، اما مگر کشور بدون اینکه این پول‌ها برگردد می‌توانست اداره شود؟ منتقدان گفتند که رشد بالای ۷.۶ درصد که رییس جمهور اعلام کردند به خاطر فروش نفت است و نکته این است که پس پول حاصل از فروش نفت به کشور بازگشته است که منتقدان می‌گویند این رشد به خاطر فروش نفت بوده است. بانک‌های مختلفی هستند که ما با آنها کار می‌کنیم و در این رابطه مشکلی نداریم.

مشکلات غیر برجامی باعث شده تبادلات بانکی ما به حالت عادی باز نگردد

وی گفت: در حوزه بانکی وضعیت هنوز عادی نشده است اما این عادی نشدن به خاطر برجام نیست و مشکلات غیر برجامی باعث شده تبادلات بانکی ما به حالت عادی باز نگردد. البته ما بن‌بستی هم در روابط بانکی نداریم.

عراقچی مشکلات غیربرجامی بر سر راه تعاملات بانکی را تحریم های اولیه آمریکا دانست و ادامه داد: این تحریم ها ربطی به مساله هسته ای ندارد و موضوع مذاکرات ما هم نبود و تعجب می کنم دوستانی که حرف از برداشته نشدن تحریم ها می زنند از همین تحریم ها صحبت می کنند یا می گویند چرا علیه ما آمریکا موضع گرفت؟ چرا اقدام خصمانه انجام داد؟

وی گفت: ایران نمی تواند با دلار و بانک‌های آمریکایی کار کند و طبعا مشکل آفرین است اما این مشکل برای ما بن بست ایجاد نکرده است. برخی کشورها مثل عراق و پاکستان یا کره جنوبی با دلار کار می‌کنند و مشکل داریم، اما راه‌هایی هست که می‌توانیم ارز این کشورها را بدون تبدیل به دلار به یورو تبدیل کنیم . ما امروز کانال‌های مالی ایجاد کرده‌ایم که پول ما به دلار در آن کانال از جمله کانال مالی مربوط به پرداخت پول هواپیماهای بویینگ قرار می‌گیرد.

عراقچی اظهار کرد: البته مقاومتی هست که مسیرهای دلالی قبلی باقی بماند، اما این در زمان تحریم‌ها بود و نوش جانشان و سودشان هم بردند، اما الان دیگر شرایط عادی شده است و در مقابل کسانی که دائم تبلیغ می‌کنند که گشایش نشده تا سرمایه گذاران به شیوه‌های گذشته روی بیاوردند باید مقابله کرد.

وی در ادامه به مشکلاتی که به واسطه قوانین FATF وجود دارد اشاره کرد و گفت: بانک‌های ما متاسفانه هنوز نتوانسته‌اند خود را با قوانین آن هماهنگ کنند. به هر حال امری است زمان بر، اما باید برای ورود به سیستم مالی بین الملل تلاش زیادی داشت.

وی تاکید کرد که همه موانع غیر برجامی باعث شده تعاملات بانکی ما به حالت عادی فعلا بر نگردد، البته دوستان بانک مرکزی به شدت در حال کار هستند.

عراقچی گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی هیچ عاملی نتواند اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار دهد و در مقابل تحریم‌های بین المللی نتواند تاثیر بگذارد. اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی درون‌زا و برون‌گراست و به معنی انزوای در درون نیست. امروز دیپلماسی موانع بیرونی را برداشته است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به دریافت گاز از ترکمنستان و تقاضای آنها برای افزایش قیمت گاز گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی وقتی ترکمنستان تهدید می کند گاز را می‌بندد بگوییم ببند و دیدید که اتفاقی نیفتاد و دوباره پای میز مذاکره آمدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین