کد خبر: ۴۳۲۹۵۱
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶
تازه ترین های انتخابات 96؛

تعیین سیاست های انتخاباتی در دستور کار تشکل های سیاسی

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ، جریان ها و تشکل های سیاسی ، برگزاری نشست ها و جلسات هم اندیشی برای تعیین راهبردها و نامزدهای انتخاباتی را در دستور کار خود قرار داده اند تا هر چه زودتر و جدی تر فعالیت های انتخاباتی خود را وارد فاز عملیاتی کنند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری کمتر از 70 روز دیگر در سراسر کشور برگزار خواهد شد؛ مدت زمانی دستکم 15 روز آن با تعطیلات نوروزی همزمان خواهد بود.
هشت روز بیشتر به آغاز تعطیلات نوروزی باقی نمانده و هنوز راهبردها و مصادیق انتخاباتی بسیاری از جریان های سیاسی در کشور مشخص نشده است. با این حال در هفته ها و روزهای گذشته تکاپوی سیاسی زیادی در دل تشکل های سیاسی برای تعیین سیاست های انتخاباتی در جریان بوده است.
اصولگرایان دو ماهی می شود زیر لوای «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» اجماع را جستجو می کنند، هرچند تاکنون در به دست آوردن آن ناکام بوده اند. اصلاح طلبان هم در قامت یکی از بالاترین نهادهای خرد جمعی خود با عنوان «شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان» با رییس جمهوری به مشورت پرداخته اند و قرار است راهبردهای انتخاباتی خود را به زودی اعلام کنند.
این گزارش تازه ترین تحولات انتخاباتی دوازدهمین دوره ریاست جمهوری که اواخر اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می شود ، در روزهای گذشته را بررسی کرده است.

**جزییات نشست انتخاباتی اصلاح طلبان با رییس جمهوری
نشست انتخاباتی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با رییس جمهوری اگرچه چندی پیش برگزار شد، اما به تازگی خبرهایی در مورد جزییات آن منتشر شده است. دوشنبه نهم اسفند، هیات رییسه این شورا به دیدار رییس‌جمهوری رفتند و در جلسه ای با وی به بحث‌ و گفت‌وگو پرداختند.
«محمدرضا عارف»، حجت‌الاسلام «عبدالواحد موسوی‌لاری»، «حسین کمالی»، «محمود صادقی»، «حسین مرعشی»، «مرتضی حاجی»، «ژاله فرامرزیان» و «زهرا صدراعظم نوری» از جمله حاضران در این جلسه بودند.
موسوی لاری نایب رییس شورای عالی، به تازگی گزارشی از نشست هیات رییسه با روحانی ارایه کرد. وی خاطرنشان کرد: به عنوان حامیان اصلی دولت با توجه به کمبودها و نقایص موجود در عملکرد اجزای بدنه دولت و مدیران سایر دستگاه‌ها، دغدغه‌های خود را به رییس‌جمهوری اعلام کردیم.
وی همچنین در همین راستا یادآور شد که تعامل کلیه حامیان دولت در راستای برگزاری انتخاباتی سالم و موثر امری ضروری است.
موسوی لاری در تشریح سایر موضوعات طرح شده در دیدار اصلاح‌طلبان با رییس‌جمهوری اظهار کرد: «ما ضرورت رویکرد آقای روحانی به شورای عالی به عنوان مرجع اصلی تصمیم‌گیر اصلاح‌طلبان در روند انتخابات را تشریح کردیم و ایشان نیز ضرورت تعامل همه احزاب و اشخاص حامی دولت با این شورا را در برگزاری انتخابات گوشزد کردند.»
«یدالله طاهرنژاد» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران هم به تازگی در گفت‌وگو با یکی از رسانه های داخلی در پاسخ به سوالی درباره نامزدی گزینه‌های ضربه‌گیر برای روحانی در انتخابات 96، گفت: این موضوع که همراه آقای روحانی، برخی دوستان نیز کاندیدا شوند تا ایشان را همراهی کنند، در جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به بحث گذاشته شده، اما هنوز تصمیم قطعی درباره آن اتخاذ نشده است.
وی گفت: مقرر شد اعضای هیات‌رییسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان جلسه‌ای با آقای روحانی داشته باشند و بحث کاندیداتوری برخی اصلاح‌طلبان را برای همراهی ایشان مطرح کنند؛ ظاهراً جلسه را برگزار و موضوع را به آقای روحانی گفته‌اند و ما منتظر هستیم که آقای روحانی نظرشان را درباره نفس این کار به ما بگویند.
طاهرنژاد گفت: اگر نظر آقای روحانی این باشد که برخی اصلاح‌طلبان ایشان را در انتخابات به عنوان کاندیدا همراهی کنند، ما این برنامه را اجرایی خواهیم کرد، اما فعلاً ایشان نظری نداده‌اند.
«غلامرضا انصاری» عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران هم به تازگی به یکی از روزنامه های اصلاح طلب گفت؛ به همان دلایلی که اصلاح طلبان در انتخابات 92 از حسن روحانی حمایت کردند در انتخابات دوره دوازدهم نیز او را به عنوان کاندیدای نهایی خود معرفی می کنند. فعلا شاخص‌ها را مشخص کرده‌ایم اما وارد مصادیق نشدیم. کاندیدای اصلی و اول و آخر ما جناب آقای روحانی خواهند بود و اگر قرار باشد شخص دیگری نامزد شود با هماهنگی آقای روحانی صورت خواهد گرفت. گفت‌وگوی مقدماتی با آقای روحانی صورت گرفته است و هیأت رئیسه شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به آقای روحانی توصیه کرده‌اند که کاندیدای اصلاح‌طلب دیگری در کنار آقای روحانی برای 96 حضور داشته باشد.

**رد انگاره نامزدی نجفی در انتخابات
«محمدعلی نجفی» مشاور رییس جمهوری در حاشیه مراسم ختم پدر «محسن امین‌زاده» معاون وزیر امور خارجه دولت اصلاحات در جمع خبرنگاران، ریاستش بر ستاد اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر و همچنین ستاد رییس جمهوری را تکذیب کرد و گفت:‌ رییس ستاد هیچ یک از این دو نیستیم.
وی در پاسخ به این سوال یکی از رسانه های داخلی مبنی براینکه آیا برای انتخابات سال 96 کاندیدا می‌شوید نیز گفت: نه رییس ستاد می‌شوم و نه کاندیدا.
چندی پیش احتمال نامزدی نجفی برای انتخابات سال 96 مطرح شده بود اما برخی اصلاح‌طلبان در مصاحبه‌هایی جداگانه تأکید داشتند که نجفی به دلیل ناراحتی قلبی نمی‌خواهد نامزد شود.

** ورودی خزنده رییس دولت پیشین به رقابت های انتخابات
«محمود احمدی نژاد» رییس جمهوری پیشین که چندی پیش از سوی رهبری از شرکت در انتخابات منع شد و با انتشار بیانیه ای حمایت از هر جناح یا نامزدی را در انتخابات رد کرده بود، این روزها در فضای مجازی فعالیت گسترده ای دارد و سخنانی می گوید که رنگ و بوی انتخاباتی دارد.
او که به تازگی فعالیت خود را در توییتر آغاز کرده و پیام هایی به زبان فارسی و انگلیسی منتشر می کند، در تازه ترین توییت خود در فیلمی می گوید: فعلا و البته فعلا در انتخابات مستقیم وارد نمی‌شوم. همه حق دارند نامزد انتخابات شوند و کسی نباید بگوید چه کسی بیاید چه کسی نیاید. شرایط چهارماه پیش برای آن زمان و در پاسخ به سوالات آن مقطع بود. الان شرایط فرق کرده است. خیلی وقت ها نمی شد مستقیم حرف زد. 4 ماه پیش می خواستند یک عده را بیاورند و به اسم ما قالب کنند. من خودم فعلا و البته فعلا در مقوله انتخابات مستقیم وارد نمی شوم ٬ ولی بقیه دوستان که منعی ندارند. به من گفتند تو خودت نباش ولی رایت را بیاور پشت سر ما باشد گفتم اصلا از این خبرها نیست.
احمدی نژاد در بخش های دیگری از توییت خود می گوید: آقای بقایی انسان مومن، پاک، ولایی و خط امامی است. اینکه رهبری عزیز فرمودند تو کاندیدا نشو معنی اش این نیست که من نسبت به انقلاب و وضعیت کشور بی تفاوت باشم و سکوت کنم. سکوت کنم که کشور را دو دستی بدهند به آمریکا؟! سکوت کنم تا مردم را له کنند؟ خیال می‌کنند ملت مرده است و کسی پیدا نمی‌شود جواب اینها را بدهد؟ چه کسی تو را این‌قدر پر‌رو کرده که راجع به ملت ایران این‌طور حرف می‌زنی؟ انگار به دیوار سفت نخوردی.
احمدی نژاد پیش از این هم در روز درختکاری ویدیویی را منتشر کرد که در آن با «حمید بقایی» و «اسفندیار رحیم مشایی» دوتن از یاران دیرینش نهالی را می کاشت و در مورد مکتب ایرانی صحبت می کرد؛ فیلمی که مشایی در آن می‌گوید: «من اصلا خودم کلا درختم.»

**اعلام وفاداری بقایی به احمدی نژاد
معاون اجرایی احمدی نژاد که برای نامزدی در انتخابات اعلام آمادیگر کرده، این روزها بیش ازپیش تلاش می کند نزدیکی مواضع، رویکردها و شیوه های خود به احمدی نژاد را اثبات کند. او به تازگی در نشستی تبیینی با حضور جمعی از حامیانش اظهار کرد: گفته‌اند فلانی بدون اجازه احمدی‌نژاد آب نمی‌خورد. من افتخار می‌کنم که بدون اجازه دکتر احمدی‌نژاد آب نخورم، برخلاف کسانی که بدون اجازه بیگانه آب نمی‌خورند!
وی ادامه داد: یکی از دلایل حضور بنده ظلمی است که به مردم و عدالت شد. وقتی به دروغ خدمات دکتر احمدی نژاد و هشت سال خدمت را که متعلق به ملت است زیر سوال می‌برند ظلم است.
بقایی افزود: وقتی جواب تهمت‌ها را می‌دهیم به‌جای پاسخ، تمسخر می‌کنند. بسیاری از مشکلات ما ناشی از همین بی‌اخلاقی‌ها است. اعتقاد دارم مشکلات اقتصادی قابل حل است. بدانید قطعا من راه، روش و شیوه استاد خودم جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد را ادامه خواهم داد.
به نظر می رسد اتحاد استراتژیک یاران احمدی نژاد و بقایی، معادلات انتخاباتی ریاست جمهوری در ماه های پایانی را تا اندازه ای زیر تاثیر خود قرار دهد چرا که به چند دستگی آرای اصولگرایان بیش از پیش دامن خواهد زد.

**اما و اگرهای نامزدی تولیت آستان قدس رضوی در انتخابات
با وجود اینکه دفتر حجت الاسلام «ابراهیم رییسی» تولیت آستان قدس رضوی پس از انتخابات مجمع عمومی جمنا برای انتخاب 20 نامزد برتر برای ریاست جمهوری اعلام کرد که رییسی تمایل دارد به وظایف محول از سوی رهبری در آستان قدس بپردازد و از این طریق انصزاف خود را از شرکت در انتخابات اعلام کرد، اما در روزهای گذشته اما و اگرهای زیادی در مورد نامزدی او در انتخابات مطرح شد.
یک تارنمای خبری در روزهای گذشته مدعی شد که نامزدی رییسی برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم منتفی شده است. به نوشته این تارنما، با توجه به اینکه حجت‌الاسلام رییسی در رای‌گیری «جمنا» حائز رتبه اول در میان کاندیداهای اصولگرا برای انتخابات ریاست جمهوری 96 شده بود، تصمیم گرفت که این موضوع را با مشورت با بزرگان بررسی کند.
به نوشته این تارنما، او در هفته جاری طی جلساتی با نزدیکان خود و چهره‌های شاخص اصولگرا این پیشنهاد را مورد بررسی قرار داد و با تصمیم جمعی که از مشورت با نزدیکان و بزرگان اصولگرا به دست آورد به این نتیجه رسید که در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم کاندیدا نشود و به فعالیت در آستان قدس رضوی ادامه دهد.
پس از آن برخی رسانه ها از مصاحبه رییسی با صدا و سیما خبر دادند و از قول او نوشتند: حتما در انتخابات شرکت می‌کنم و رای می‌دهم اما کاندیدا نمی‌شوم.
خبرگزاری صداوسیما اما بلافاصله با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با توجه به انتشار اخباری در خروجی برخی پایگاه‌ها و کانال‌های اطلاع‌رسان مبنی بر مصاحبه خبرگزاری صداوسیما با آیت‌الله رییسی به اطلاع می‌رساند امروز مورخ 18 اسفند ماه خبرگزاری صداوسیما هیچ‌گونه مصاحبه رسمی با تولیت آستان قدس در رابطه با انتخابات انجام نداده است و خبرهای منتشرشده در این خصوص صحیح نیست.

**اظهارات کنایه آمیز «سعید جلیلی» در دانشگاه شاهد
«سعید جلیلی» عضوشورای عالی امنیت ملی عصر دوشنبه 16 اسفندماه در همایش «دولت-ملت یا دولت- فامیل؟» در دانشگاه شاهد سخنانی را مطرح کرد که رنگ و بوی انتخاباتی داشت.
جلیلی که بسیاری از تحلیلگران او را گزینه محتمل پایداری ها در انتخابات پیش رو می دانند، تاکنون از همراهی با جمنا خودداری کرده و به صورت جداگانه فعالیت های انتخاباتی خود از قبیل سخنرانی در دانشگاه ها و سفرهای استانی خود را پیش می برد.
جلیلی در این همایش گفت: در هر عرصه ای از جمله انتخابات باید مردم را به سمت حق دعوت و «اقناع فکری» کرد نه «اغوا». دعوت به حق باید مبتنی بر «صبر بصیر» باشد نه صبر توخالی که ابتدا گفته شود مشکلات اقتصادی در 100 روز اول حل می شود و سپس بعد از 1000 روز هم مشکلات ادامه دارد و مردم به صبر تشویق شوند. اینکه طوری عمل کنیم که بازار اقتصاد کشورهای دیگر شویم تا جایی که تولید داخلی فلج شود، اسمش تعامل با دنیاست؟
جلیلی در ادامه گفت: مردم در هر انتخاباتی به دنبال یک پاسخ معتبر برای سوال خود هستند و سال 92 نیز در پاسخ به سوال بیکاری و سایر مشکلات اقتصادی عده ای گفتند اگر رابطه مان را با دنیا درست کنیم و لبخند بزنیم مشکلات حل میشود! این مساله را آقای روحانی خیلی واضح مطرح کرد اما برخی دیگر نیز که در ظاهر در جناح مقابل بودند این حرف را تایید کردند و در نتیجه مردم به این باور رسیدند که واقعا مشکلات با تغییر رویکرد در سیاست خارجی حل می شود. همان سال 92 اعلام کردم که این راه غلط است و باید با اتکا به درون و استفاده از ظرفیت های داخل کشور مشکلات را حل کرد اما حالا باید مشخص شود که آیا روشی که در 3 سال و نیم گذشته بکار گرفته شده، جواب داده یا خیر؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین