کد خبر: ۴۳۳۰۲۱
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۸

طرح تحول نظام ساماندهی معتادان متجاهر آغاز شد/مسئولیت جمع آوری با بهزیستی نیست

معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از آغاز طرح تحول نظام مدیریت و ساماندهی معتادان متجاهر از سوی این سازمان خبر داد و گفت: این طرح برای کل کشور است و در ابتدا بصورت آزمایشی در 6 استان اجرایی خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز : محسن روشن پژوه روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: این طرح ابتدا در 6 استان شامل تهران، البرز، سیستان و بلوچستان، گیلان، یزد و قزوین اجرا می شود و به تدریج در کل کشور گسترش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: قرار شد که این طرح فعلا در بخش هایی از تهران اجرا شود که از 17 اسفندماه جاری در این طرح حدود یکهزار و 400 معتاد شناسایی و هدایت شدند.
وی ادامه داد: روزانه هر تیم متشکل از پزشک، مددکار و روانشناس 50 معتاد را غربالگری می کنند.

رابطان انتظامی معتادان متجاهر را جمع آوری می کنند
معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سئوال که آیا قرار است از این به بعد معتادان متجاهر از سوی بهزیستی از سطح خیابان ها به مراکز ارجاع شوند، گفت: این سازمان براساس توافقات و مصوبات ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار شده که مدیریت و ساماندهی معتادان متجاهر را برعهده گیرد که این مسئولیت را در قالب طرح تحول نظام مدیریت و ساماندهی معتادان متجاهر در ستاد مبارزه با مواد مخدر به تصویب رساندیم.

روشن پژوه تاکیدکرد: شناسایی معتادان متجاهر در سطح خیابان همچنان بر عهده رابطان قضایی و نیروی انتظامی است اما تغییری که در این طرح ایجاد شده، این است که این کار با هماهنگی اصولی و در چارچوب الگوی سازمان بهزیستی انجام می شود.

وی در توضیح طرح تحول نظام مدیریت و ساماندهی معتادان متجاهر گفت: معتقد هستیم که مدیریت معتاد متجاهر باید از حالت طرح های ضربتی خارج شده و به برنامه مدونی تبدیل شود.

او تصریح کرد: رابطان نیروی انتظامی برای شناسایی و هدایت معتادان متجاهر باید افرادی مشخص و ثابت بوده و آموزش های خاصی در راستایی دستیابی به اهداف موردنظر، فراگرفته و با تیم درمان و غربالگری بهزیستی جهت شناسایی و ارجاع، هماهنگی های لازم را داشته باشند؛ همچنین لازم است که آنان به اهداف درمانی معتادان متجاهر کمک کنند.

اهداف اجرای طرح تحول نظام مدیریت و ساماندهی معتادان متجاهر
معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اظهارکرد: هدف این طرح فقط شناسایی معتادان متجاهر نیست بلکه باید مشکلات سلامت و اعتیاد آنان حل شده و حمایت های اجتماعی از آنان تقویت شود.

روشن پژوه افزود: بنابراین تمام ذینفعان قضایی، انتظامی، سلامت، خدمات عمومی و حمایتی مانند بهزیستی، کمیته امداد، شهرداری، وزارت بهداشت، تشکل های مردم نهاد و بخش خصوصی باید برای اجرای این برنامه هماهنگ بوده و کمک کنند.

وی اضافه کرد: امید داریم با اجرای طرح تحول نظام مدیریت و ساماندهی معتادان متجاهر شاهد یک الگوی واحد و متناسب با معیارهای کرامت انسانی باشیم.

طرح تحول جدید نیاز به مراکز جدید ندارد
معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: این طرح نیازمند تحول در تمام اجزای ذیربط مانند تحول در نحوه شناسایی، تحول در ارجاع، تحول در غربالگری و تحول در ارزیابی معتادان متجاهر است.

روشن پژوه در پاسخ به این سئوال که آیا مراکز جدیدی برای نگهداری و پذیرش معتادان متجاهر آماده شده؟ گفت: برای این کار نیاز به تاسیس مرکز جدیدی نیست بلکه طبق سند جامع حمایت های اجتماعی و درمان اعتیاد کشور باید تا حد ممکن از ظرفیت های موجود و مشارکت تشکل های مردم نهاد استفاده شود و الگوی پیشنهادی ما نیز مبتنی بر اسناد بالادستی بوده و از ظرفیت های موجود استفاده می کنیم.

واژه 'جمع آوری' متناسب با کرامت انسانی نیست
معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: با بکار بردن واژه 'جمع آوری' برای معتادان متجاهر مخالف هستم و از واژه های دیگری مانند 'شناسایی و هدایت' به جای 'جمع آوری' می توان استفاده کرد.

روشن پژوه تاکیدکرد: واژه هایی که برای انسان ها بکار می بریم باید متناسب با کرامت انسانی باشد.

وی یادآور شد: در اجرای طرح تحول نظام مدیریت و ساماندهی معتادان متجاهر نیز تلاش می شود برخوردها با این افراد محترمانه باشد البته تعدادی از این افرادی که در سطح خیابان شناسایی می شوند، مشمول شرایط دیگری مانند بیماری خاص، سالمندی یا بیماری روان مزمن هستند که به مراکز مناسب ارجاع می شوند.

وی گفت: هنوز در ابتدای راه هستیم و تلاش می کنیم الگوی ما طبق الگوی طراحی شده دادگاه درمان مدار باشد که در آن ملاحظاتی مانند ارجاع و ترخیص مناسب در نظر گرفته شده است.
به گزارش ایرنا، هم اکنون یک میلیون و 325 هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد و به معتادانی متجاهر اطلاق می شود که در ملاء عام مواد مصرف می کنند.

انوشیروان محسنی بندپی رییس سازمان بهزیستی کشور اخیرا اعلام کرد که در خصوص معتادان متجاهر با دید جدیدی به آنان نگاه می کنیم و الگوی دادگاه درمان مدار برای معتادان متجاهر در 6 استان شامل تهران، البرز، سیستان و بلوچستان، گیلان، یزد و قزوین اجرا می شود.

وی افزود: برای این کار چهار تیم غربالگری، ارجاع و استقرار فعالیت دارند و معتادان متجاهر را به مراکز تشکل های مردم نهاد ارجاع می دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین