رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه معاونت حمل و نقل پیشنهاد کرده است که خطوط ال آر تی یا در خیابان انقلاب حد فاصل میدان امام حسین (ع) تا آزادی و یا در محور خیابان ولیعصر (عج) از میدان راه آهن تا تجریش راه اندازی شود گفت: از آنجایی که خطوط ال آر تی ظرفیتشان 2.5 برابر بی آر تی است و آلایندگی ندارند به نظر می رسد بهترین گزینه برای شرایط فعلی تهران هستند.
آفتابنیوز : به گزارش ایسنا، محسن سرخو ظهر امروز در نشست خبری که
به منظور تشریح عملکرد کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران برگزار شد افزود:
یکی از مهمترین دستاوردهای شورا تدوین برنامه پنج ساله دوم شهرداری بود که
با همت کمیسیون حمل و نقل در این برنامه نگاه ویژهای به حمل و نقل و توسعه
آن شد.
وی با بیان اینکه در طول این سه سال و نیم حدود 50 تذکر
بیان کردم که هیچ کدام آنها ماهیت سیاسی نداشت و تنها به بیان انتقادات در
خصوص موضوعات تخصصی بوده است گفت: حل و کاهش مشکل ترافیک، کاهش آلودگی هوا،
توجه به بافتهای فرسوده و مشکلات کارگری و همچنین توسعه حمل و نقل عمومی
از جمله موضوعاتی بود که در تذکراتم مورد توجه قرار گرفته است.
سرخو
با بیان اینکه توانستیم با استفاده از توان کارشناسان و مشورت شورایاران و
مردم در خصوص مباحث حمل و نقلی به دستاوردهای مهمی برسیم افزود: فعالیت در
شورای شهر شغل محسوب نمیشود و بر همین اساس تنها دو روز در هفته در جلسه
شورا حاضر و عمده بازدیدها را نیز در روزهای پنجشنبه و جمعه انجام میدهیم.
از اقدامات بسیار خوب شورای چهارم این است که در حوزه حمل و نقل ساختار
بودجه را تغییر دادیم.
رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران با
بیان اینکه بر اساس برنامهریزیها باید 200 کیلومتر مترو برای شهرهای
اقماری و حومه ساخته شود که دولت در حال پرداخت اعتبارات و سهم خود است
ادامه داد: بر همین اساس امیدواریم اوایل سال آینده ایستگاههای خط 7 و تا
پایان سال آتی نیز خط 6 به بهره برداری برسد. هر چند که بر اساس برنامه
ریزیهای صورت گرفته خط 3، 6 و 7 باید تا پایان سال 95 به بهره برداری
میرسید اما به دلیل کسری اعتبارات با تاخیر مواجه شد که امیدواریم با توجه
به پیش بینیهای انجام شده و کمک بانک شهر در تامین فاینانس بتوانیم خطوط 6
و 7 را تا پایان سال آتی به بهره برداری برسانیم.
وی با بیان اینکه
متاسفانه میزان سرویسدهی اتوبوس در مناطق 21، 22 و 5 بسیار ضعیف است گفت:
اما در نظر داریم در سال آتی با تمهیدات خاصی این سه منطقه را با استفاده
از وسایل حمل و نقل عمومی به خط مترو متصل کنیم . قطعا با افتتاح خط 6 و 7
مترو و افزایش تعداد اتوبوس در این سه منطقه بار ترافیکی محورهای غربی به
شدت کاهش مییابد.
سرخو با بیان اینکه در ابتدای برنامه پنج ساله
دوم تعداد اتوبوسها 6500 دستگاه بود که باید در پایان برنامه این
اتوبوسها به 9000 عدد میرسید گفت: با این حال تهران به 12 هزار دستگاه
اتوبوس نیاز دارد و امیدواریم با راه اندازی ال آر تی در برخی مسیرها،
بتوانیم نسبت به انتقال اتوبوسهای خطوط بی آر تی به سایر مناطقی که فاقد
سرویس مناسب هستند اقدام کرده و کسری را جبران کنیم.
رئیس کمیته حمل
و نقل شورای شهر تهران در تشریح خصوصیات سیستم حمل و نقلی ال آر تی با
بیان اینکه ظرفیت این خطوط 2.5 برابر بی آر تی است گفت: هنوز شهرداری تهران
نتوانسته به چارچوب قراردادی و برنامهای در خصوص راه اندازی ال آر تی
برسد هر چند که چند شرکت اعلام آمادگی کردند اما هنوز جمع بندیهای معاونت
حمل و نقل به نتیجهای نرسیده است.
سرخو با بیان اینکه معاونت حمل و
نقل پیشنهاد کرده است که خطوط ال آر تی یا در خیابان انقلاب حد فاصل میدان
امام حسین (ع) تا آزادی و یا در محور خیابان ولیعصر (عج) از میدان راه آهن
تا تجریش راه اندازی شود گفت: از آنجایی که خطوط ال آر تی ظرفیتشان 2.5
برابر بی آر تی است و آلایندگی ندارند به نظر می رسد بهترین گزینه برای
شرایط فعلی تهران هستند.
رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران با
بیان اینکه چهار جلسه با معاونت حمل و نقل در خصوص راه اندازی خطوط ال آر
تی گذاشتهایم گفت: مطالعات اولیه ارائه شده است اما مستلزم این است که
زمینه ایجاد ال آر تی فراهم شود چرا که باید بستری با ارتفاع کم و ملایم در
وسط خیابان ایجاد شود که به نظر میرسد وقتی ال آر تی باشد جداکننده نیز
لازم نیست و میتوانند این خطوط ویژه جمع آوری شوند.
وی با بیان
اینکه حتی پس از عبور ال آر تی خودروهای سواری نیز میتوانند روی سطوح حرکت
کنند گفت: حتی معاونت حمل و نقل عنوان کرده که لزومی هم ندارد خیابان
ولیعصر یکطرفه باشد و میتواند به حالت دو طرفه بودن برگردد که این مطالعات
زمانبر است.
سرخو با بیان اینکه در برنامه پنج ساله مقرر شد که ال
آر تی تنها در 12 کیلومتر و در مناطق غربی تهران ایجاد شود گفت: اما در
بودجه سال 96 ساز و کار عمیقتری اندیشیده شد و به شهرداری اجازه داده شد
که با جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی نسبت به راه اندازی ال آر تی اقدام کند.
وی
در پاسخ به این سوال که چرا از ابتدا با توجه به مزایای ال آر تی از این
شیوه حمل و نقلی به جای بی آر تی استفاده نشد گفت: ال آر تی ظرفیتش بیشتر و
آلایندگیاش کمتر است اما هزینههایش بالاست و با توجه به منابع مالی
محدود امکان راه اندازی آن وجود نداشت.
وی با بیان اینکه هزینه ال
آر تی چیزی مابین مترو و بی آر تی است، گفت: شهرداری در شرایطی نیست که هم
برای خطوط مترو و هم برای ال آر تی هزینه کند بلکه قطعا باید با جذب سرمایه
گذار بخش خصوصی نسبت به انجام این مهم اقدام کند.
وی در بخش دیگری
از سخنان خود با بیان اینکه در بخشی از تذکراتم هنوز پاسخ قانع کنندهای از
شهرداری نگرفتهام ، گفت: شهرداری در خصوص تذکرم به روزنامه همشهری و
مگامال پاسخ قانع کنندهای نداده و در خصوص نحوه واگذاری املاک به افراد
خاص و دو خبرنگار و همچنین تجهیزات آتش نشانی هنوز پاسخ قانع کنندهای
نداده است که پیگیر این موضوعات نیز هستیم.
خط 8 مترو، مونوریل نیست
وی
همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قرار بود خط 8 مترو به شکل مونوریل
فعالیت کند ، گفت: شهرداری در پیشنهادش برای احداث خط 8، اسمی از مونوریل
نیاورده و از همان ابتدا پیشنهاد داده است که خط 8 مترو باشد نه مونوریل.
پیشنهاد ارائه عیدی شهرداری به کارگران بیکار پلاسکو
وی
همچنین با بیان اینکه شورای شهر تهران چهار مصوبه در مورد سازمان آتش
نشانی داشته است، گفت: حتی در جلسه امروز پیشنهاد شد که شهرداری به کارگران
بیکاری که در ساختمان پلاسکو مشغول به کار بودهاند اما حالا بیکار هستند
در قالب بن یا کمک نقدی مبالغی را به عنوان عیدی بدهد.
وی در خصوص
برخی شائبات مبنی بر اینکه به دلیل دیرکرد شهرداری در پرداخت بیمه حوادث
آتش نشانان، دیه کامل به آتش نشانان تعلق نمیگیرد گفت: شهرداری بیمه را از
پیمانکار کسر میکند و آن را به موقع نیز پرداخت نمیکند ، حق بیمههای
تامین اجتماعی هم وقتی به موقع پرداخت نشود میتواند یک چالش محسوب شده و
تامین اجتماعی قانونا میتواند حساب کارفرما را مسدود کند که به عنوان مثال
تامین اجتماعی 70 حساب شهرداری را مسدود کرده و این در حالیست که اگر حق
بیمه به موقع پرداخت می شد نه حسابی مسدود می شد و نه جریمهای صادر می شد.
وی
با بیان اینکه اگر بیمه حوادث نیز به موقع پرداخت نشود شرکت بیمه گر ممکن
است امتناع کند، گفت: البته این بدین مفهوم نیست که خسارتی پرداخت نمیشود
بلکه اینبار از جیب شهرداری پرداخت میشود و خسارت اضافهتری باید به خاطر
اقدام اشتباه، شهرداری متقبل میشود.
وی در ادامه با اشاره به
فعالیت اپ های موبایلی در جابجایی مسافر گفت: ما اعتقادی به دخالت در
ساختار این شرکتها نداریم اما باید تضامینی نیز وجود داشته باشد و این در
حالیست که هیچ نظارتی بر روی رانندگان این شرکتها وجود ندارد و آنها از
هیچ دستورالعمل، آئین نامه و مقرراتی پیروی نمیکنند و این در حالیست که
نباید منتظر اتفاق ناگواری باشیم و بعد از آن به فکر چاره باشیم که
متاسفانه آنها در جلساتی که با ما داشتند دو الی سه بار زمان تعیین کردند
تا راس آن تاریخ نسبت به ساماندهی اقدام کنند اما این مهم محقق نشد. بعضا
تخلفاتی نیز از برخی رانندگان مشاهده شده است که آن را به اطلاع مسئولان
این دو شرکت رساندیم.