کد خبر: ۴۳۳۲۴۲
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵
رئیس سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد

نجات 4220 نفر از خودکشی/شناسایی 2640 کودک کار و خیابان

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در سال 95 ، چهار هزار و 220 نفر شامل دو هزار و 880 زن و یکهزار و 440 مرد را با مداخلات بهنگام اورژانس اجتماعی (با شماره تماس 123) از خودکشی رهایی دادیم.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار ایرنا ، انوشیروان محسنی بندپی روز دوشنبه در نشست صمیمی با خبرنگاران افزود: نتایج عملکرد اورژانس اجتماعی نشان از اثربخشی اقدامات این مرکز در پیشگیری از خودکشی و مداخلات بهنگام در مسائلی مانند کودک آزاری، همسر آزاری، سالمند آزاری و طلاق داشته است.
وی با اشاره به تشکیل اورژانس اجتماعی در سال 87، تصریح کرد: مراکز اورژانس اجتماعی از سال 87 تا 95 -یعنی حدود 18سال- گسترش نداشت اما مقرر شده در سال 96، این مراکز در 140 شهر بالای 50 هزار نفر راه اندازی شود که همه کارهای مقدماتی آن را انجام داده ایم.
وی خاطرنشان کرد: اعتبارات لازم برای راه اندازی این مراکز در بودجه 96 در طرح تملک بهزیستی دیده شده است.

**95 درصد خدمات بهزیستی برون سپاری شد
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: سه رویکرد برون سپاری خدمات، ارتقای کیفیت خدمات و استفاده از ظرفیت های مردم نهاد وخیر جمعی را در دولت تدبیر وامید را پیش روی خود قرار داد.
محسنی بندپی خاطرنشان کرد: اکنون 95 درصد خدمات بهزیستی برون سپاری شده است.

**تدوین درسنامه اعتیاد برای معلمان
رئیس سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: در طول سال گذشته، آگاه سازی آحاد جامعه را به عنوان محور اصلی مبارزه با اعتیاد درنظر گرفتیم.
محسنی بندپی افزود: درسنامه ای برای معلمان تدوین کرده ایم تا عوارض و عواقب اعتیاد را برای دانش آموزان تبیین کنند.
وی خاطرنشان کرد: علاوه براین ، تیم های اجتماع محور در محله های پرخطر استقرار پیدا کرده اند.

**تثبیت دوباره موضع تشکیلاتی بهزیستی
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به مشکلات گذشته جایگاه تشکیلاتی بهزیستی در سازمان های اداری، گفت: دستگاهی معترض بود که بخشی از خدمات بهزیستی را عهده دار شود اما ارزیابی های ما نشان داد که تمام آن خدمات از وظایف بهزیستی بوده است.
محسنی بندپی افزود: از فرصت بررسی احکام دائمی در مجلس شورای اسلامی برای تثبیت موضع وظیفه بندی خود استفاده کردیم و تولی گری بهزیستی در آسیب های اجتماعی و صدور مجوز برای ماده 62 را بار دیگر در احکام دائمی آوردیم.

**غربالگری ژنتیکی پیش از ازدواج اجباری شد
رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه سخنان خود با اشاره به برنامه ششم توسعه، گفت: تمام سازمان ها براساس بودجه سنواتی باید تشکیلات خود را برای عملیاتی کردن برشی از احکام برنامه ششم توسعه، آماده کنند.
محسنی بندپی افزود: در ماده 90 برنامه ششم توسعه، غربالگری های ژنتیکی برای پیشگیری از معلول زایی ، اجباری شده است.
وی یادآور شد: بررسی آماری ما نشان می دهد که سالانه، 30 هزار کودک معلول متولد می شوند.
وی خاطرنشان کرد: معلولیت در بدو تولد، بار روحی و روانی زیادی به خانواده ها تحمیل می کند.
رئیس سازمان بهزیستی گفت: در سال 95، 40 هزار زوج در آستانه ازدواج را غربالگری کردیم که 70 درصد این تعداد، نیازمند هیچگونه آزمایش های ژنتیکی نبودند.
محسنی بندپی ادامه داد: 30 درصد از این 40 هزار نفر نیازمند مشاوره بودند که 15 درصد از این 30 درصد نیز نیازمند آزمایش های ژنتیکی بودند.
وی تاکید کرد: از ابتدای برنامه ششم توسعه ، تمام افرادی که بخواهند ازدواج کنند، موظف به تکمیل پرسشنامه ژنتیکی هستند.
وی یادآور شد: کشورهایی مانند اردن، بحرین و مصر -که ازدواج های فامیلی آنها زیاد است- پیش از ایران کارهای غربالگری ژنتیکی را شروع کرده بودند اما ما برغم پیشرفت های علمی برتر نسبت به آنها در بحث کارهای اجتماعی عقب هستیم.

**توسعه مراکز تی سی
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در بحث اعتیاد، دو ماده قانونی شامل ماده 15 و ماده 16 وجود دارد که ماده 15 مربوط به معتادانی است که برای ترک اعتیاد داوطلب بوده و والدین و اطرافیان فرد معتاد، او را تشویق به رفتن به مراکز ترک اعتیاد می کنند.
محسنی بندپی افزود: ماده 16 نیز مربوط به معتادان رها شده و سخت در دسترس است که آسیب های اجتماعی آنان عمیق شده و شرایط ویژه ای دارند.
وی یادآور شد: مسئولیت اجرای ماده 15 برعهده بهزیستی و مسئولیت اجرای ماده 16 برعهده وزارت بهداشت بود.
وی ادامه داد: بهزیستی در اجرای وظیفه مربوط به ماده 15، آیین نامه های نظارتی و شرایط صدور مجوز مراکز ترک اعتیاد را تعریف کرده بود.
رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: اعتیاد، جسم و روح و روان فرد را در معرض تهدید قرار می‌دهد بنابراین مداخلات باید تلفیقی باشد.
محسنی بندپی افزود: به همین دلیل، مراکز درمانی اجتماع محور موسوم به تی سی -که چند سال کارشان متوقف شده بود- را گسترش دادیم.

**7 شرط برای پذیرفتن مسئولیت ساماندهی معتادان متجاهر
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در شورای عالی اجتماعی مطرح شد که مسئولیت اجرای ماده 16 مربوط به معتادان متجاهر به بهزیستی واگذار شود.
محسنی بندپی افزود: بهزیستی برای پذیرفتن این مسئولیت، هفت شرط داشت که همه آنها پذیرفته شد و سپس ما برای پذیرفتن این مسئولیت، اعلام آمادگی کردیم.
وی خاطرنشان کرد: نخستین شرط ما این بود که نگاه به معتاد نباید نگاه به مجرم باشد بلکه این نگاه باید در جهت درمان و اجتماع پذیر کردن معتاد باشد. بنابراین الگوی دادگاه درمان مدار را با همکاری قوه قضائیه مطرح کردیم.
رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: اکنون در حال استقرار این الگو در چهار استان تهران، البرز، سمنان، قزوین و گیلان هستیم و استان یزد نیز اعلام آمادگی کرده است.
محسنی بندپی تصریح کرد: در غربالگری معتادان متجاهر، مقرر شده کسانی که در بین افراد رها شده، معتاد نبوده بلکه بیمار روان عادی، مبتلا به هپاتیت،ایدز و دیگر بیماری های خطرناک باشند از سوی وزارت بهداشت، پذیرش شوند. قوه قضائیه پذیرفت که نگاه مجرمانه به معتاد برداشته شود.
وی اضافه کرد: ظرفیت پذیرش معتادان در مراکز ترک اعتیاد ، حداکثر 100 نفر است تا اثربخشی اقدامات بهتر باشد.

**افزایش مستمری مددجویان
رئیس سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: مستمری مددجویان برای خانواده های تک نفره، 53 هزار تومان، برای خانواده های دو نفره، 60 هزار تومان، برای خانواده های سه نفره، 70 هزار تومان و برای خانواده های بالای 3نفر، یکصد هزار تومان بود.
محسنی بندپی افزود: این ارقام با توجه به تورم، ناچیز است بنابراین در دولت، لایحه مساعدت های اجتماعی را مطرح کردیم و دولت نیز موافقت کرد از ابتدای برنامه ششم توسعه، مستمری مددجویان، 20 درصد حداقل حقوق قانون کار درنظر گرفته شود.
وی خاطرنشان کرد: این به آن معنا است که مستمری مددجویان به میانگین 170 تا 180 هزار تومان رسیده و بطور مثال مستمری خانواده تک نفره 140 هزار تومان و مستمری خانواده بالای سه نفر به 250 هزار تومان می رسد.
وی تصریح کرد: در سال 97 نیز که به میزان حداقل حقوق قانون کار اضافه می شود، مستمری مددجویان نیز همراه آن افزایش خواهد یافت.

**برگزاری همایش شاخص دیده بانی سالمندان منطقه به میزبانی ایران
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: دبیرخانه شورای عالی سالمندان جایگاه مشخصی نداشت، چون بهزیستی زیرمجموعه وزارت بهداشت بود و بعدا زیرمجموعه وزارت رفاه قرار گرفت.
محسنی بندپی افزود: وزارت بهداشت مدعی بود که بخش هایی از امور سالمندان مربوط به این دستگاه است اما چون از چهار شاخص سالمندی فقط یک شاخص سلامت در وزارت بهداشت بود و شاخص های حمایتی، امنیت درآمد، تواناساز کردن محیط و توانمندی سالمند ذیل وظایف وزارت رفاه بود، سازمان برنامه و بودجه موافقت کرد که دبیرخانه شورای عالی سالمندان در بهزیستی استقرار یابد.
وی خاطرنشان کرد: در تیر ماه سال آینده، همایش شاخص دیده بانی سالمندان کشور های منطقه به میزبانی بهزیستی برگزار می شود.

**آغاز ساماندهی معتادان متجاهر در 12 شهر کشور
رئیس سازمان بهزیستی کشور از آغاز ساماندهی معتادان متجاهر در 12 شهر کرج از جمله کرج، شیراز ، اصفهان، کرمانشاه، کرمان، زاهدان، مشهد ، بندرعباس و خرم آباد خبر داد و گفت: نسبت به ساماندهی و پذیرش این افراد در مراکز خود اقدام کرده ایم.
محسنی بندپی افزود: در تهران نیز از 9 اسفند کار ساماندهی آنان آغاز شده و تا 20 اسفند ، یکهزار و 350 نفر از معتادان متجاهر غربالگری شده اند که 400 نفر از افراد رها شده در خیابان معتاد نبودند .
وی یادآور شد: معتادان پذیرش شده در مراکز ماده 15 نگهداری می شوند.

**شناسایی 2640 کودک کار و خیابان
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: طی دو ماه گذشته دو هزار و 640 کودک کار و خیابان شناسایی شده اند که 75 درصد آنان غیرایرانی بودند.
محسنی بندپی افزود: این کودکان را به مراکز شبه خانواده بهزیستی منتقل کردیم اما هنگامی که والدین آنان بیایند موظف به تحویل کودکان هستیم اما در حال رایزنی با قوه قضائیه هستیم تا درصورت سه بار مشاهده کودک هنگام کار ، حضانت از والدین سلب شده و این کودکان به مراکز شبه خانواده تحویل می شوند.
وی خاطر نشان کرد کودکانی که از کشورهای دیگری هستند و غیر قانونی در ایران اقامت دارند نیز باید به کشور خود بازگردانده شود.

**افزایش 200 میلیارد تومان به اعتبارات بهزیستی
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در بودجه 96، افزایش خوبی در رابطه با مستمری ها داشتیم و در مجموع چهار هزار میلیارد تومان به اعتبارات بهزیستی و کمیته امداد اختصاص یافت.
محسنی بندپی افزود: در بحث تامین مسکن برای خانواده های دارای دو معلول به بالا نیز ردیف اعتباری اختصاص داده شد.
وی خاطرنشان کرد: حدود 200 میلیارد تومان به اعتبارات بهزیستی افزوده شده و در سال 96، اعتبارات بهزیستی به دو هزار و 200 میلیارد تومان رسیده است.

**توسعه سامانه ثبت الکترونیکی طلاق در 11 استان کشور در سال 96
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: اولویت اقدامات این سازمان ، اقدامات پیشگیرانه است و در این راستا امسال سامانه ثبت الکترونیکی طلاق را در مشهد راه اندازی کردیم .
محسنی بندپی افزود: خراسان رضوی در سال 93-94 ، سومین استان در افزایش طلاق بود اما در 10 ماهه سال 95 به استان نهم تبدیل شده است که نشان از اثربخشی اقدامات ما دارد.
وی خاطرنشان کرد: ثبت الکترونیکی طلاق به آن معنا است که زوج ها برای طلاق توافقی قبل از آنکه دادگاه آنان را به وکلا ارجاع دهد به مشاوران ارجاع داده می شوند و اکنون این کار در مشهد و پنج شهر استان خراسان رضوی گسترش یافته است.
وی اظهار داشت: در نظر داریم این سامانه را در سال 96 در 11 استان کشور -استان هایی که بیشترین آمار طلاق را دارند- گسترش دهیم.

**استقبال از کمک های مردمی در نوروز
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: از طرح های خیرانه موسوم به نسیم مهربانی و بطورکلی از خیر جمعی در حمایت از مددجویان خود به ویژه در ایام نوروز استقبال می کنیم.
محسنی بندپی افزود: حتی کسانی که می توانند آموزش های قرآن، زبان انگلیسی و ریاضی را بصورت خیرانه به کودکان مراکز بهزیستی ارائه دهند، تمهیدات لازم را برای آنان فراهم می کنیم.

**امیدهایی برای کاندیداتوری نابینایان در مجلس
رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: هم اکنون لایحه حقوق افراد دارای معلولیت در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.
محسنی بندپی افزود: رئیس جمهور موافقت ضمنی خود را اعلام کرده تا بندی به این لایحه اضافه شود تا نابینایان بتوانند حق نامزدی در مجلس شورای اسلامی را داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در این لایحه پیش بینی شده که افراد دارای معلولیت از حق بیمه تکمیلی برخوردار شوند و هرچند که اکنون صندوق ویژه ای برای آنان داریم اما 10 میلیارد تومان اعتبار این صندوق با توجه به آمار یک میلیون و 325 هزار نفری افراد دارای معلولیت ، کم است.
وی تصریح کرد: لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت جزو اولویت های مجلس شورای اسلامی است و آخرین نظرات جمع آوری شده و امید می رود در سال 96 ، مصوب شود.

**پذیرش مسئولیت ماده 16 ناگهانی نبود
رئیس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه پذیرش ناگهانی مسئولیت ساماندهی معتادان متجاهر از سوی بهزیستی و آماده بودن این سازمان برای اجرای این مسئولیت ، گفت: این سازمان سابقه 35 ساله در ارتباط با مسائل اعتیاد دارد و نگاهمان این بود که مساله ماده 16 به شیوه ای بد در حال هدایت شدن است.
محسنی بندپی افزود: از زمان طرح واگذاری این مسئولیت به بهزیستی تا پذیرش آن ، یک سال طول کشید و معتقد هستیم برای ساماندهی مساله اعتیاد باید رویکرد اجتماعی و پزشکی را توامان داشت.
وی خاطرنشان کرد: اعتبارات پذیرش مسئولیت اجرای این ماده نیز تامین شده و ستاد مبارزه با مواد مخدر قول داده تا بابت پذیرش هر یک از معتادان متجاهر ، هزینه های آن را تامین کند.

**از ناشنوایی 6 هزار نفر پیشگیری شد
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: با غربالگری شنوایی سنجی در سال 93 و 94 از ناشنوایی 6 هزار نفر پیشگیری شد.
محسنی بند پی افزود: 14 درصد جمعیت افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی را ناشنوایان تشکیل می دهند و جمعیت ناشنوایان بیشتر از نابینایان است.

**شدت معلولیت معلولان در ایران بیشتر از کشورهای پیشرفته است
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: آنچه در مساله معلولیت قابل توجه است، معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیکی است .
محسنی بندپی تصریح کرد: معلولیت هایی که با این شدت در ایران مشاهده می شود در کشورهای پیشرفته وجود ندارد چراکه با مراقبت های بارداری شدت معلولیت در این کشورها کاهش می یابد.
وی خاطرنشان کرد: 50 درصد معلولیت ها ناشی از اختلالات ژنتیکی و قابل پیشگیری و کاهش شدت است.

**1350 سقط قانونی
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: اقدامات غربالگری ژنتیکی ما در یزد و کرمان موثر بود و در سال 95، 14 تا 15 درصد از معلول زایی کاهش یافت.
محسنی بندپی افزود: در سال 94، یکهزار و 350 سقط قانونی داشتیم ؛ اگر آگاهی خانواده ها را ارتقا دهیم به پیشگیری از معلولیت جنین اهمیت می دهند و فکر می کنم آمار سقط قانونی امسال نیز افزایش داشته باشد.

** کمک دو میلیارد ریالی بیمه البرز به مددجویان بهزیستی
رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه گفت: بیمه البرز برای دومین سال متوالی، دو میلیارد ریال به مددجویان بهزیستی کمک کرد.
وی افزود: بیمه البرز مبلغ کمک خود را نسبت به سال گذشته ، چهار برابر افزایش داده و این اعتبار در اختیار خانواده هایی که توان مالی ندارند اما کودکان معلول خود را به مراکز نگهداری نسپرده اند و خودشان در خانه نگهداری می کنند ، اختصاص می یابد.
وی خاطرنشان کرد: حمایت از حامیان مراقبت در منزل در دستور کار بهزیستی قرار دارد و اختصاص این مبلغ کمکی با اولویت استان های ایلام، کهکلیویه و بویر احمد ، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی انجام خواهد شد.
وی اظهار امیدواری کرد که فرهنگ مسئولیت اجتماعی در سایر دستگاه های خصوصی و دولتی نیز فراگیر شود.
مجید نادری قائم مقام مدیرعامل بیمه البرز نیز گفت: این کمک از بودجه خود شرکت به مددجویان اختصاص یافته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین