کد خبر: ۴۳۳۳۴۵
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۰

سفیر هلند اجازه بازگشت به ترکیه را ندارد

ترکیه در اقدامی تلافی‌جویانه دیپلمات‌های هلندی را از ورود به آنکارا منع کرده و می‌گوید تمامی مناسبات و مذاکرات سطح بالای خود با آمستردام را تعلیق کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
پس از آن که هلند مانع از ورود دو وزیر ترکیه‌ای به روتردام شد و نگذاشت آنها در میتینگ‌های حمایتی از دولت «رجب طیب اردوغان» حاضر شوند، تنش میان این دو کشور بالا گرفت

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از بی بی سی،  در تازه‌ترین تحول معاون نخست وزیر ترکیه، عصر دوشنبه اعلام کرد سفیر هلند نمی‌تواند به آنکارا بازگردد.

«نعمان کورتولموش» معاون نخست‌وزیر ترکیه ضمن اعلام این تصمیم، گفت: «ما دقیقا همان کاری را می‌کنیم که آنها با ما کردند. به هواپیمای حامل مقام‌های هلندی اجازه فرود در آنکارا را نخواهیم داد و هواپیماهای آنها هم اجازه استفاده از آسمان ترکیه را ندارند.»

در همین حال، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان حمایت قاطع خود از هلند را به آمستردام اعلام کرده است.

ممانعت از برگزاری تظاهرات و تجمع‌های حامیان دولت رجب طیب اردوغان در شهرهای بزرگ اروپایی به دور جدیدی از تنش‌ها میان آنکارا و کشورهای غرب اروپا منجر شده است.

در چند روز گذشته برنامه‌های ترکیه برای برگزاری تجمع‌های حمایتی از اردوغان، در آلمان، هلند، اتریش و سوئیس به علت مخالفت مقام‌های محلی لغو شده است.

در پی لغو این میتینگ‌ها، رجب طیب اردوغان آلمان و هلند را به اتخاذ روش‌های دوره "نازیسم" متهم کرد و گفت آنها «اسلام‌هراسند».

اکنون ترکیه و هلند که در قالب ناتو هم پیمان یکدیگرند در "بحران دیپلماتیک بی‌سابقه‌ای «مقابل هم ایستاده‌اند.»

در همین حال، روز دوشنبه دولت هلند با صدور اطلاعیه‌ای به شهروندان خود در مورد سفر به ترکیه هشدار داد.

وزارت خارجه هلند از شهروندانی که به ترکیه سفر می‌کنند خواست مواظب باشند و از «تجمع و حضور در مکان‌های شلوغ خودداری کنند.»

همزمان با هشدار وزارت امور خارجه هلند به اتباع این کشور، معاون نخست وزیر هلند «نازی توصیف شدن از سوی رژیمی که در حال عقبگرد در زمینه حقوق بشر است» را «نفرت انگیز» دانسته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین