کد خبر: ۴۳۳۴۸۶
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳

رسانه‌ها چگونه برای چهارشنبه‌سوری فرهنگسازی کنند؟

«رسانه‌ها به‌خصوص فضای مجازی در فعالیت کمپین «چهارشنبه سوری ایمن» تاثیرگذارند زیرا مخاطب فضای مجازی بیشتر جوانان هستند.»
آفتاب‌‌نیوز :
حسین باهر، کارشناس رسانه، جامعه شناس و استاد دانشگاه درباره عملکرد رسانه‌ها در کمپین‌های «چهارشنبه سوری ایمن» گفت: رسانه‌ها به‌خصوص فضای مجازی در فعالیت کمپین «چهارشنبه سوری ایمن» تاثیرگذارند زیرا مخاطب فضای مجازی بیشتر جوانان هستند و اغلب جوانان هم روز چهارشنبه سوری به بازی با مواد محترقه روی می‌آورند. تصور من این است که سنخیت بین جوانان و فضای مجازی در این کمپین بسیار موثر خواهد بود.

به گزارش ایسنا حسین باهر افزود: برخلاف سال‌های گذشته که یک ماه قبل از روز چهارشنبه‌سوری صدای مواد منفجره را می‌شنیدیم، امسال، تاکنون، جوانان شروع به بازی با این مواد نکرده‌اند.

این کارشناس رسانه با اشاره به اقدامات تلویزیون در این راستا بیان کرد: تلویزیون باید تعدادی از ورزشکاران و هنرمندان را که الگویی برای جوانان و مردم هستند، دعوت کند تا جوانان ونوجوانان را برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار در روز چهارشنبه سوری راهنمایی کنند. علاوه بر این افرادی بزرگ و فهمیده را نیز دعوت کنند تا به این نکته اشاره کنند که سنت محترم است اما قانون نیز معتبر است.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه باید اعتمادسازی در جامعه اتفاق بیفتد، اظهار کرد: ابتدا باید اعتمادسازی در جامعه به وجود بیاید و بعد به ارشاد روی بیاوریم، زیرا زور و فشار در ۴۰ سال گذشته هیچ اثری جز تخریب در جامعه باقی نگذاشته است. برای مثال از طریق ارشاد بود که مردم کمربندهای ایمنی خود را بستند. در واقع جامعه ما با فرهنگ راحت‌تر کنار می‌آید. جامعه ما، جامعه‌ی چماقی نیست. چماق در دوره کوتاهی موثر خواهد بود.

این استاد دانشگاه به راه حلی در این راستا اشاره کرد و گفت: شهرداری با کمک آتشنشانی امکانات پرش از روی آتش را در میادین مختلف باید فراهم کنند. در واقع این دو نهاد مردم را برای استفاده از میادین راهنمایی کنند تا آن‌ها در کوچه، خیابان، جلوی بیمارستان از مواد محترقه استفاده نکنند. مردم باید به فکر احترام به آتشنشانان، پیرمردها، پیر زن‌ها و بیماران قلبی باشند و مراعات کنند.

او ادامه داد: مردم باید متوجه شوند که ارزش‌های ملی، میهنی و دینی‌شان را تحت الشعاع زورگویی‌ها قرار ندهند. زورگویی نه از طرف حاکمیت باشد، نه ملت. در واقع زورگویی درهر حالتی ناپسند است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین