کد خبر: ۴۳۴۶۵
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۸:۵۰

تحلیل واشنگتن پست از سفر لاوروف به امریکا

آفتاب‌‌نیوز : در این راستا می توان به دیدگاه روسیه و امریکا در مورد اعمال تحریم علیه ایران اشاره کرد. در حالی که لاوروف گفته بود که در مورد تحریم های سازمان ملل علیه ایران ( با امریکایی ها) صحبت کرده ولی دیک چنی معاون رئیس جمهور امریکا به ایران هشدار داده که اگر تغییر رویه ندهد با پیامدهای جدی آن مواجه خواهد شد. وی همچنین گفته است که امریکا تمام گزینه ها را مورد توجه قرار می دهد.
نگرانی های موجود در مورد استانداردهای دمکراسی در روسیه از موضوعات دیگر مورد اختلاف دو کشور است. این مساله از موضوعات مورد بحث رایس و لاوروف نیز بوده و در میهمانی شام با حضور وزرای خارجه دو کشور به طور مفصل در این مورد صحبت شده است.
در همین راستا به مخالفت امریکا با پیوستن روسیه به سازمان تجارت جهانی نیز اشاره شده است. به نظر می رسد آمریکا از این کارت برای امتیاز گرفتن از روسیه استفاه می کند.
دعوت از رهبران حماس به روسیه از موارد دیگر اختلاف است که در دیدار لاوروف با بوش نیز به آن اشاره شده است. روسیه با دعوت از خالد مشعل دبیر کل حزب پیروز حماس در انتخابات فلسطین در جبهه بین المللی به رهبری امریکا برای انزوای این جنبش و به رسمیت نشناختن حماس اخلال ایجاد کرده است.
روسیه همچنین در ماه های اخیر در حل بن بست هسته ای ایران نقش رهبری را به عهده گرفته است. پیشنهاد غنی سازی مشترک برای ایران در خاک روسیه دستمایه مسکو برای رهبری جبهه مقابل ایران بوده است.
برخی از مقامات امریکایی اظهار نگرانی کرده بودند که پیشنهاد جدید روسیه بتواند روند ارجاع ایران به شورای امنیت را با مشکل روبرو کند. امریکا مدت ها است که این هدف را دنبال می کند. اما انکار وجود پیشنهاد جدید از سوی لاوروف می تواند به نگرانی امریکایی ها پایان ببخشد. در عین حال لاوروف گفته است که طرح اولیه مسکو برای غنی سازی مشترک هنوز روی میز قرار دارد و شرط اجرای آن تعلیق تمامی فعالیت های غنی سازی از سوی ایران عنوان شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین