کد خبر: ۴۳۵۸۹۷
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲

نامه اعلام قصد بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا تحویل دونالد توسک شد

'دونالد توسک' رییس اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد که نامه اعلام قصد دولت بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا که به امضای 'ترزا می' نخست وزیر این کشور رسیده، تحویل گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز :
دونالد توسک در پیامی در صفحه توئیترش نوشت: 'تیم بارو' سفیر دایم انگلیس در اتحادیه اروپا، نامه مربوط به فعال شدن ماده پنجاه پیمان لیسبون را به من تحویل داد.' 

به گزارش ایرنا، ترزا می' نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه با فعال کردن ماده 50 پیمان لیسبون، رسما روند خروج کشورش را از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت کلید زد.
ترزا می، در همین راستا نامه‌ای حاوی اعلام قصد بریتانیا در استفاده از ماده 50 معاهده اتحادیه اروپا راجع به ترک عضویت کشورهای عضو، را امضا کرد.
انتظار می رفت که تا ظهر امروز (چهارشنبه) این نامه از سوی ' تیم بارو'، نماینده دائم در اتحادیه اروپا و به عنوان فرستاده ویژه،تحویل دونالد توسک، رئیس اتحادیه اروپا شود.
با ارسال و امضای این نامه، مذاکرات مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و تا ماه مارس سال 2019، دو سال دیگر ادامه خواهد داشت.
ترزا می، هم اکنون در جمع نمایندگان مجلس عوام حاضر شده است تا درباره شرایط این اقدام که به روابط 44ساله لندن با بروکسل ختم خواهد شد، توضیح دهد.
«ترزا می» نخست وزیر انگلیس هفته گذشته، طی نامه ای رسمی خطاب به شورای اروپا اعلام کرد که ماده 50 پیمان لیسبون را که آغازگر رسمی مذاکرات خروج این کشور از اتحادیه اروپا است، در روز 29 مارس ( نهم فروردین ماه) فعال خواهد کرد.
براساس ماده 50 پیمان لیسبون که در دسامبر 2007 میلادی تصویب شد، دولت‌هایی که بخواهند از اتحادیه اروپا خارج شوند، باید این ماده را فعال و مطابق آن عمل کنند.
براساس این ماده، دولت متقاضی خروج از اتحادیه اروپا با فعال‌سازی ماده 50، دو سال فرصت خواهد داشت تا چگونگی خروج از اتحادیه، نحوه عقد قرارداد با دیگر کشورهای عضو اتحادیه و شرایط مربوط را از جمله چگونگی دسترسی به بازار مشترک، چگونگی تردد شهروندان کشورها و وضعیت افرادی که در کشورهای دیگر زندگی و کار می‌کنند، تدوین کنند اما دولت‌های 27 کشور دیگر، باید این موارد را به تصویب برسانند.
مردم بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز، ایرلندشمالی) در روز 23 ژوئن ماه جولای 2016 ( سوم تیرماه 1395) با شرکت در همه‌پرسی رأی به خروج از اتحادیه اروپا دادند.
در همه‌پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) 51.9 درصد مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین