کد خبر: ۴۳۵۹۴۹
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹

واکنش ها به آغاز روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا/ روزی بد برای اروپایی هایی

اظهارات رهبران و سیاستمداران اروپایی در روز چهارشنبه به دنبال آغاز روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از سوی 'ترزا می'، نشان دهنده عدم رضایت آنها از این مساله و نیز حاکم بودن فضای نگرانی و تردید در جریان مذاکرات دو ساله لندن و بروکسل در مورد برگزیت است.
آفتاب‌‌نیوز :
 'دونالد توسک'رییس اتحادیه اروپا روز چهارشنبه با بیان اینکه نامه اعلام قصد دولت بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا که به امضای 'ترزا می' نخست وزیر این کشور رسیده، تحویل گرفته است، گفت: 'این روزی شادی برای ما و لندن نیست.'

به گزارش ایرنا،وی طی سخنانی در کنفرانس خبری در بروکسل گفت: در تلاش هستیم که خسران و ضرری که به دلیل خروج بریتانیا، متوجه اتحادیه اروپا است، به حداقل برسانیم و ما قدرت و ابزار های لازم را در این خصوص در دست داریم.
دونالد توسک در همین حال اضافه کرد: ' تاکنون چیزی تغییر نکرده و تا زمانی بریتانیا اتحادیه اروپا ترک کند، قوانین اتحادیه بر این کشور اعمال خواهد شد.'
وی متعاقبا با انتشار پیامی در صفحه توییترش گفت: 'از همین حالا دلمان برای انگلیس تنگ شده است.'
«آنتونیو تاجانی» رئیس پارلمان اروپا نیز در یادداشتی که در صفحه توییترش منتشر کرد، گفت: 'امروز روز خوبی نیست. برگزیت فصل جدیدی را در تاریخ اتحادیه اروپا رقم خواهد زد؛ اما ما آماده ایم، رو به جلو حرکت می کنیم و امیدواریم که انگلیس شریکی نزدیک برای ما باقی بماند.'
در همین حال « میشل بارنیه» مسئول مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در صفحه توییترش گفت که تیم مذاکره کننده برگزیت در بروکسل آماده آغاز مذاکرات است.
دولت ایرلند نیز با صدور بیانیه ای عنوان کرد: پیچیدگی حصول توافق میان دولت انگلیس و اتحادیه اروپا مطابق با جدول زمان بندی پیش نخواهد رفت.
در این بیانیه آمده است که برگزیت تاثیرات منفی قابل توجهی بر اوضاع اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایرلند خواهد گذاشت که به درازا کشیده شدن مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا منجر خواهد شد.
به گزارش 'بی.بی.سی'، «سیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان نیز در این خصوص عنوان کرد: 'روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برای هیچکدام از طرفین آسان نخواهد بود؛ اما این مساله نبایستی تاثیری در مذاکرات پیش رو به جای بگذارد.'
بی.بی.سی به نقل از وی افزود: برای بسیاری دشوار است درک کنند که چگونه در شرایط پر آشوب کنونی، تنها ماندن بهتر است. اما آینده رابطه ما قطعا اینچنین تعریف نخواهد شد.
این شبکه خبری همچنین عنوان کرد: «کریستین کرن» وزیر خزانه داری استرالیا می گوید که روشن شدن وضعیت استرالیایی های ساکن انگلیس برای وی در اولویت است.
بی.بی.سی به نقل از بیان داشت: برای من وضعیت حقوق 25 هزار شهروند استرالیایی که ساکن انگلیس هستند در اولویت قرار دارد. ما همچنین می خواهیم که وضعیت شرکت های استرالیایی مستقر در لندن روشن شود.
در همین حال 'نیکلا استرجن' سروزیر اسکاتلند نیز روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران بیان داشت: نخست وزیر انگلیس قادر نیست تعریف جامعی از برگزیت و تاثیر آن بر اوضاع اقتصادی و تجاری ارائه دهد.
وی گفت: 'ترزا می' نخست وزیر پس از گذشت 9 ماه از همه پرسی برگزیت، هنوز قادر نیست که تاثیرات ناشی از خروج از اتحادیه اروپا را بر اوضاع اقتصادی و اجتماعی تشریح کند.
استرجن با بیان اینکه «ترزا می» در جریان سخنرانی اش در پارلمان، تعهدی در رابطه با افزایش اختیارات دولت محلی اسکاتلند پس از برگزیت نداد، تصریح کرد که تلاش خود را برای جدایی اسکاتلند از بریتانیا به کار خواهد بست.
در همین حال 'نایجل فاراژ'، رهبر سابق حزب ضد مهاجر و ضد اروپایی «استقلال پادشاهی متحد» ( یوکیپ) در واکنش به آغاز روند جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا باری دیگر تاکید کرد که این اتحادیه باقی نخواهد ماند.
وی در گفت وگو با خبرنگاران گفت: «مشاجرات و بحث های زیادی طی دو سال آینده در پیش است ولی ما در حال خروج هستیم و من واقعا نمی توانم از این خوشحال تر باشم. بنابر این چیزی خواهم نوشید و می کنم که شاید 25 سال تلاش ارزشش را داشت.» 
فاراژ با اشاره به موج مهاجرت اخیر به غرب اروپا، افزود: «هیچ توافقی برای ما خوب نیست جز توافق حساس تجارت آزاد که برای ما بهتر است و به ما این امکان را داده که اکنون بزرگترین بازار صادراتی جهان باشیم. مصیبت اصلی، ادامه بحران مهاجرت و این واقعیت است که کشورهای اروپایی به راستی در برابر هم ناگوار هستند. مصیبت واقعی این است که اتحادیه اروپا برجا نخواهد ماند.»
بریتانیا نخستین کشوری است که پس از 44 سال، اتحادیه اروپا را ترک می کند. 
سایر جریانات راست افراطی عوام گرا دیگر کشورهای اروپایی از جمله هلند و فرانسه نیز خواستار اقدامی مشابه بریتانیا هستند.
«ترزا می» نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه رسما خروج بریتانیا از اتحاد اروپا را کلید زد. 
وی طی نامه ای به دونالد توسک رئیس شورای اروپا تمایل کشورش به خروج از اتحادیه اروپا را اعلام کرد.
نخست وزیر انگلیس طی سخنانی در مجلس عوام با اشاره به اینکه کشورش رسما از اتحادیه اروپا جدا خواهد شد، تصریح کرد که به دنبال بهترین توافق با اتحادیه اروپا خواهد بود.
براساس ماده 50 پیمان لیسبون که در دسامبر 2007 میلادی تصویب شد، دولت‌هایی که بخواهند از اتحادیه اروپا خارج شوند، باید این ماده را فعال و مطابق آن عمل کنند.
براساس این ماده، دولت متقاضی خروج از اتحادیه اروپا با فعال‌سازی ماده 50، دو سال فرصت خواهد داشت تا چگونگی خروج از اتحادیه، نحوه عقد قرارداد با دیگر کشورهای عضو اتحادیه و شرایط مربوط را از جمله چگونگی دسترسی به بازار مشترک، چگونگی تردد شهروندان کشورها و وضعیت افرادی که در کشورهای دیگر زندگی و کار می‌کنند، تدوین کنند اما دولت‌های 27 کشور دیگر، باید این موارد را به تصویب برسانند.
مردم بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز، ایرلندشمالی) در روز 23 ژوئن ماه جولای 2016 ( سوم تیرماه 1395) با شرکت در همه‌پرسی رأی به خروج از اتحادیه اروپا دادند.
در همه‌پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) 51.9 درصد مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین