کد خبر: ۴۳۶۰۲۱
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱

جلوه گری میراث هخامنشی بر روی کتیبه های گنجنامه در دل صخره های الوند

کتیبه های گنجنامه، سنگ نوشته هایی به یادگار مانده از دوران هخامنشی است که بر دل صخره های الوند حکاکی شده و با جلوه گری سحرانگیز خود، غنای تاریخی دیار هگمتانه را به اذهان بازدیدکنندگان یادآوری می کند.
آفتاب‌‌نیوز :
کتیبه های گنجنامه یکی از معروف ترین و شناخته شده ترین آثار تاریخی دیار هگمتانه است، این 2 کتیبه نوشتارهایی از دوران داریوش و خشایارشای هخامنشی است که بر دل صخره‌های الوند در فاصله پنج کیلومتری غرب همدان و در انتهای دره سبز و خرم و عباس‌آباد حکاکی شده ‌است. 
به اذعان کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، کتیبه های گنجنامه در اواسط قرن نوزدهم میلادی توسط اوژن فلاندن نقاش و جهانگرد فرانسوی و پاسکال کست مورد بررسی و گرته برداری قرار گرفت .
سپس سر هنری راولینسن انگلیسی توانست با استفاده از این سنگ نبشته ها، اقدام به رمز گشایی خط میخی پارسی باستان کند که کلیدی برای مطالعه خطوط میخی عیلامی و بابلی شد.
سنگ نوشته های باستانی گنجنامه در مسیر یکی از شعبات اصلی راه شاهی قرار داشته که در عهد هخامنشیان ،هگمتانه پایتخت تابستانی شاهان هخامنشی را به غرب و جنوب کشور مرتبط می ساخت واز راه های پر رفت وآمد و امن دوران باستان محسوب می شده است .
در این مکان سنگ نوشته داریوش کبیر در سمت چپ و کتیبه خشایارشا در سمت راست آن و کمی پائین تر از کتیبه نخست قرار دارد.
این کتیبه ها که در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید به سه زبان پارسی باستان ، ایلامی و بابلی هر کدام در 20 سطر و از چپ به راست و به خط میخی حکاکی شده اند .
و آب و هوای مطبوع کوهستان، انداز زیبای دشت میشان و وجود آبشاری با 12 متر ارتفاع که از بلندی های کوه الوند جاری است در کنار کتیبه‌های باستانی گنج ‌نامه فضایی بکر و و تفریحی را برای گردشگران فراهم کرده تا با درنگی چند ساعته در این منطقه تاریخی و طبیعی خاطره ای به یادماندنی از سفر به دیار به الوند در خاطر گردشگران ثبت شود.
وجود قندیل‌های یخی در فصول سرد، زیبایی این آبشار را دوچندان و خیل عظیمی از یخ نوردان را به خود جذب می‌کند و در فصول گرم سال نیز علاوه بر حضور گردشگران، صخره نوردان در صخره های اطراف این آبشار سنگنوردی می کنند و از جذابیت های شگرف این مکان لذت می برند.
دهکده تفریحی توریستی گردشگری همدان نیز که از مناطق نمونه گردشگری همدان محسوب می‌شود در این منطقه تاریخی طبیعی قرار گرفته و توسط بخش خصوصی فعالیت می کند و با ظرفیت روزانه پنج هزار نفر، قابلیت ارائه انواع خدمات فرهنگی، ورزشی، تفریحی و اقامتی را به گردشگران داخلی و خارجی دارا است.
مجموعه تفریحی و ورزشی تله کابین گنجنامه همدان نیز در مجاورت کتیبه‌های کهن و آبشار گنجنامه واقع شده و امکان عزیمت گردشگران به ارتفاعات الوند و بهره مندی از زیبایی‌های نهفته در دل این رشته کوه و طبیعت زیبا و جذابیت‌های گردشگری منحصر به فرد آن را فراهم کرده است .
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در گفت و گو با ایرنا گفت:از ابتدای تعطیلات نوروز تا نهم فروردین ماه حدود 61 هزار گردشگر از منطقه تفریحی گنجنامه همدان بازدید کرده اند. 
علی خاکسار با بیان اینکه در ایام نوروز 95 حدود 64 هزار و 560 نفر از گنجنامه همدان بازدید کرده اند عنوان کرد: در منطقه گنجنامه همدان بلیت فروشی وجود ندارد و براساس تخمین این آمار احصاء شده است.
وی ادامه داد: از ابتدای تعطیلات نوروزی تا نهم فروردین ماه جاری 570 هزارو 850 نفر از جاذبه های تاریخی و گردشگری این استان بازدید کرده اند.
وی اظهار کرد:وجود گردشگران و مسافران نوروزی در پایتخت تاریخ و تمدن ایران و بازدید آنان از اماکن تفریحی همچون گنجنامه فضای پرنشاطی را در این منطقه تفریحی توریستی ایجاد کرده است.
خاکسار گفت: 176 عنوان برنامه آئینی و فرهنگی شامل نوروز خوانی، شاهنامه خوانی، کوسه گلین، حاجی فیروز و بازی های بومی و محلی در فضای اماکن تاریخی و توریستی همدان در حال برگزاری است.
استان همدان بیش از یک هزار و 800 اثر تاریخی و گردشگری را در خود جای داده و به واسطه غنی بودن از آثار تاریخی و وجود جاذبه های گردشگری و تفریحی، همه ساله به مقصد گردشگردی شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است.
این استان به واسطه وجود شمار زیادی آثار تاریخی، تفریحی و توریستی به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین معرفی شده است.
آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه و گنبد علویان، حمام حاج آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی، آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی و بقعه حیقوق نبی (ع) از مهمترین آثار تاریخی و باستانی این استان است که همه ساله مورد بازدید گردشگران نوروزی قرار می گیرد.
سنگ نوشته های گنج نامه، کلیساهای آنجلی و گریگوری، حمام قلعه، کاروانسرای صفوی، آب انبارها، خانه های قدیمی و باغ نظری در همدان از دیگر آثار تاریخی مورد توجه گردشگران نوروزی استان همدان است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین