کد خبر: ۴۳۶۰۶
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۳:۵۲

نیروهای حافظ صلح به دارفور می روند

آفتاب‌‌نیوز :  به گزارش خبرگزاري فرانسه از آديس آبابا، "شوراي صلح و امنيت اتحاديه آفريقا" در بيانيه‌اي كه "سيوم مسفين" وزير امور خارجه اتيوپي آن را قرائت كرد، گفت: "اين شورا تصميم گرفته است كه درراستاي اشاعه صلح و امنيت، به طور اصولي با انتقال ماموريت اتحاديه آفريقا در سودان به سازمان ملل، حمايت كند." اتخاذ چنين تصميمي از سوي اتحاديه آفريقا در پايتخت اتيوپي و با وجود مخالفت قاطعانه سودان صورت گرفت كه معتقد است اين تصميم اوضاع در دارفور را وخيم خواهد كرد.

اتحاديه آفريقا همچنين زمان استقرار نيروي ‪۷‬هزار و ‪۸۰۰‬نفره‌ي اين اتحاديه در دارفور را تا ‪ ۳۰‬سپتامبر تمديد كرد. بنا براين گزارش، نيروي ياد شده سال ‪ ۲۰۰۴‬ميلادي در منطقه غرب سودان مستقر شد، اما بودجه اندك و منابع ناكافي آن موجب ناكارآمدي اين نيروها در زمينه به پايان رساندن خونريزي در دارفور شده است.

آمريكا و "اتحاديه اروپا"، سودان را براي موافقت با حضور صلحبانان سازمان ملل در دارفور تحت فشار قرار داده‌اند. "عمر البشير" رئيس جمهوري سودان هفته جاري ضمن اعلام امادگي براي همكاري با جامعه بين‌المللي، در عين حال بر مخالفت قاطع خود با حضور نيروهاي سازمان ملل در دارفور و دخالت نيروهاي خارجي در امور اين كشور تاكيد كرد.

از سوي ديگر، هزاران معترض سوداني روز چهارشنبه با برپايي تظاهرات، مخالفت خود را با سياست‌هاي آمريكا در سودان و برنامه‌هاي سازمان ملل براي استقرار نيروهاي كلاه آبي خود در دارفور اعلام كردند و خواستار اخراج كاركنان سفارت آمريكا در سودان به جرم جاسوسي و توهين به مردم اين كشور شدند.

از سوي ديگر، "كوفي عنان" دبير كل سازمان ملل از تصميم اتحاديه آفريقا در خصوص واگذاري ماموريت صلحباني به نيروهاي اين سازمان،استقبال و ابراز رضايت كرد.

عنان افزود كه وي از اين واقعيت كه به نظر مي‌رسد سودان "موضع خود را تعديل كرده"، دلگرم شده است و از اين رو با دولت اين كشور همكاري خواهد كرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین