کد خبر: ۴۳۶۲۶۴
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۷

طبیعت‌گردی در پایان نوروز/ دیدار با دریاچه بیضی و غار هفت طبقه+تصاویر

مسیر هفتمین طبیعت‌گردی نوروز ۹۶ به سمت قزوین و زنجان است؛ بعد از دیدار از این دو شهر تاریخی، اگر فرصت داشتید می‌توانید به سمت همدان بروید و بازگشت شما از جاده همدان - تهران باشد
آفتاب‌‌نیوز :

گویند این شهر را شاپور ساسانی رونق داده و شاه طهماسب صفوی پایتخت ایران نامیدش. شهری مصفا که با تاریخ آمیخته شده و حالا آثار تاریخی اش رتبه نخست را در ایران دارد. اگر هنوز فرصت سفر دارید، راهی این شهر شوید و «قزوین» را با دیدار طبیعت بکرش تجربه کنید. 


مسیر آخرین طبیعت‌گردی نوروز ۹۶ این بار به سمت قزوین و زنجان است. زنجان، شهری است که گویند اردشیر بابکان بنا کرده و بعدها الجایتو، بزرگترین گنبد جهان بعد از گنبدهای سانتاماریا دلفیوره و ایاصوفیه بر پا کرده است. بعد از دیدار از این شهر، اگر فرصت داشتید می توانید به سمت همدان بروید و بازگشت شما از جاده همدان - تهران باشد.

یک شب با دریاچه بیضی شکل ایران

اگر صبح زود از تهران راه بیافتید. دو ساعته قزوین هستید. شهری که قدمتش به دوران ساسانیان می رسد و گویند شاپور رونقش داده. این شهر سالیان طولانی پایتخت ایران بوده و همین دیدارش را جذاب تر می کند. در تمام دوران پایتختی بناها و آثار بسیاری در این شهر ساخته شده است. شاه طهماسب بی دلیل این شهر را پایتخت خودش انتخاب نکرده. او همواره عاشق طبیعت و آب و هوای خوش بوده. شما می توانید دیدارتان را از شهر قزوین شروع کنید و بعد راهی طبیعت این شهر شوید. 

سردر عالی قاپو در ابتدای خیابان سپه - نخستین خیابان ساخته شده در ایران - را ببینید. این بنا سردر یکی از هفت در ورودی به ارگ سلطنتی صفویان بوده. بعد هم دیدار از کاروان‌سرای سعدالسلطنه که به دستور «سعدالسلطنه» حاکم وقت قاجاریه قزوین ساخته شد. سرای سعدالسلطنه قزوین بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده و مرکزتجاری داخلی شهری است با وسعتی افزون بر ۶.۲ هکتار در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد. این کاروانسرا چند سالی است که مرمت و بازسازی و تبدیل به بازار کوچکی در قزوین شده که می توانید در آن سوغاتی بخرید. البته ناهار هم می توانید همینجا باشید و قیمه نثار بخورید.

کاخ و موزه چهلستون هم بسیار دیدنی است. این کاخ در زمان شاه طهماسب صفوی که قزوین پایتخت ایران بود، ساخته شد و از نمونه همنام خود در شهر اصفهان چند دهه قدیمی‌تر است. مسجد جامع قزوین، حمام قجر، موزه شهر، مسجد النبی، آرامگاه حمدالله مستوفی، شاهزاده حسین از دیگر دیدنی های تاریخی این شهرند. دیدار از آن ها بستگی به زمان شما دارد. در این سفر پیشنهاد می شود به ارک جنگلی باراجین یا پارک جنگلی فدک بروید. این بوستان با مساحت ۱۵۰۰ هکتار از بزرگترین پارک جنگلیهای کشور است. این پارک قله مردمی، رودخانه ارنزک دارد و آنجا می توان کل شهر قزوین را دید. بهار و تابستان این پارک مثال زدنی است.

کهنه باغستان نام تنگه ای سرسبز و خوش آب و هوا در شمال شهر قزوین است. این تنگه از ابتدای جاده بهرام آباد آغاز شده و تا نزدیکی روستای نیاق امتداد دارد. دیداز از کهنه باغستان مقصد دیگر شماست؛ بعد هم دیدار از ورچر، آبشاری در نزدیکی روستای رزجرد. این آبشار در ۶ کیلومتری شرق روستای رزجرد قرار دارد. ارتفاع این آبشار به بیش از ۳۰ متر می رسد و محصور شدن آن در بین صخره های عظیم ، زیبایی خاصی به این آبشار بخشیده است با بید و ون.

اما آنچه در این سفر نباید از دست بدهید؛ دیدار از دریاچه های قزوین است. می توانید دریابک یا دلاوک در شمال شرقی روستای زرشک و در فاصله ۲ کیلومتری آن را ببینید. دریاچه بیضی شکل است و شما اگر اهل کمپ و چادر زدن هستید. می توانید شب همینجا اقامت کنید. اگر نه می توانید به سمت منطقه الموت بروید و دریاچه اوان را ببینید یا اینکه بعد از دیدن رودخانه ارنزک، در شمال شرق شهر قزوین به شهر بازگردید و هتل های اقامتی آن شب را بگذرانید. رودخانه دیزج و دلی چای در شهر قزوین از دیگر دیدنی های این شهر است. فراموش نکنید که شیرینی های قزوین شهرت بسیار دارند. از باقلوای لوزی تا نان برنجی، نان نخودی، نان قندی، باقلوای پیچ، نان بادامی. از نان گردویی تا پادرازی، نان نازک، نان چرخی، نان چای، اتابکی، ولی عهدی، حاج کریمی.

در راه غار عجیب 7 طبقه جهان

فردا زمان حرکت به سمت زنجان است. شهری که تاریخ و قدمت آن به دوران ساسانیان می رسد و همواره آباد بوده و طبیعت و تاریخ به هم گره خورده اند. از قزوین تا زنجان یک ساعت و 45 دقیقه زمان است. در مسیر زنجان می توانید اول وارد روستای سلطانیه شوید و سومین گنبد بزرگ جهان را ببینید و بعد به سمت شهر زنجان حرکت کنید. سلطانیه، در ۴۳ کیلومتری شهر زنجان قرار دارد.

گنبد سلطانیه و مقبره‌ی اولجایتو در این شهر قرار دارند. گنبد سلطانیه سومین گنبد بزرگ جهان است که در فهرست میراث فرهنگی یونسکو هم جای دارد. گنبد سلطانیه مقبره الجایتو است که در ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۲ میلادی در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیان) ساخته شد و از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی از شیوه معماری آذری به شمار می‌رود. گفته می‌شود در ساخت گنبد بزرگ شهر فلورانس از این گنبد الگوبرداری شده‌است. آرامگاه ملا حسن کاشی و خانقاه حسام‌الدین حسن چلبی (معروف به چلبی اوغلی) در این شهر قرار دارد.بعد از دیدن سلطانیه استراحتی بکنید و به سمت زنجان راهی شوید.

در شهر زنجان دیدنی بسیار است. شما وارد شهر مسجدها شدید و می توانید دیدار از این بناهای مقدس را آغاز کنید. مسجد و مدرسه جامع زنجان معروف به مسجد سید که در قلب بافت قدیمی شهر و در مکان مناسبی از نظر دسترسی قرار گرفته‌، از سمت غرب با بازار قیصریه، از سمت شرق با کوچه مسجد سید و از سوی شمال با خیابان امام خمینی و سبزه میدان می رسد. این مجموعه تاریخی که در شمار بزرگ‌ترین و زیباترین مساجد و مدارس دینی زنجان است، یکی از بناهای ارزشمند ساخته شده بر اساس طرح مساجد چهار ایوانی است.

مسجد چهل‌ستون، یکی دیگر از بناهای دیدنی این شهر است. این مسجد در بافت بازار بالای زنجان در ضلع جنوب شرقی مسجد جامع زنجان در راسته معروف به راسته‌ی حجت‌الاسلام قرار دارد و یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین حوزه‌های علمیه ایران در دوره قاجار بوده و یکی از علمای معروف آن زمان بنام ملا علی قارپوز آبادی ساخته است. مسجد خانم، مسجد عباسقلی، مسجد اسحاق‌میرزا، بلوار شیخ اشراق از دیگر بناهای مذهبی این شهر است.

یکی از اسرارآمیزترین و هیجان انگیزترین بخش های سفر شما می تواند دیدار از موزه باستان‌شناسی و مردان نمکی واقع در سبزه‌میدان، خیابان زینبیه باشد. کشف مردان نمکی پرده از بسیاری از اسرار و گمشده های دوران گذشته ایران برداشته است. مردان نمکی نامی است که به شش مومیایی می گویند. آن ها در معدن نمک پیدا شدند و همین باعث شده بود که به صورت مومیایی طبیعی به دوران ما برسند. از میان مردان نمکی یافت شده، سه مرد نمکی در دوران هخامنشیان زندگی می کردند و دو مرد نمکی دوران ساسانی.

بنای رخت‌شوی‌خانه (موزه رخت‌شوی‌خانه)، یکی از جذاب ترین دیدنی های زنجان است که در قلب بافت تاریخی تهران قرار دارد. مردم شهر لباس و رخت خود را در آن محل می‌شستند. دسترسی به بنای رخت‌شوی‌خانه از خیابان سعدی از طریق کوچه فرهنگ امکان‌پذیر است.

موزه آثار شهدا، موزه نسخ خطی، گرمابه حاج ابراهیم، بازار زنجان، حمام حاج‌داداش (چایخانه سنتی حاج داداش) ، گرمابه حاج ابراهیم خانه ذوالفقاری خانه شیخ‌الاسلامی، خانه بهمنی، خانه خدیوی، آرامگاه سید ابوالقاسم مجتهد میرزایی، آرامگاه مجتهدی، کاروانسرای سنگی، کاروانسرای دخان، بنای توفیقی، پل حاج سید محمد، پل سردار، پل میر بهاءالدین، کبریت‌سازی سه‌ستاره زنجان و قلعه زیر زمینی دژمنده از دیگر دیدنی های تاریخی زنجان است که با توجه به علاقه و وقتی که دارید می توانید به دیدار آن ها بروید. ورشوسازی و نقره‌سازی و ملیله کاری و چاروق‌دوزی و چاقوسازی و فرش‌بافی (فرش زنجان) از صنایع دستی این شهر تاریخی است که اگر دوست داشتید می توانید از بازار خرید کنید.

اگر تمام این بناها را در یک روز بگردید و شب را در پارک جنگلی ارم در بخش غربی زنجان، بعد از میدان جهاد، ابتدای اتوبان زنجان- میانه است. موزه تاریخ طبیعی شهر زنجان نیز در این پارک قرار دارد. اینجا بهترین مکان برای طبیعت‌گردی و چادرزنی است.یا هتل بگذراید. فردا زمان طبیعت گردی زنجان رسیده است.

در قسمت شمالی شهر زنجان، مجموعه‌ی تفریحی گاوازنگ و ائل داغی قرار دارد. این مجموعه دو بخش می شود، یکی مجموعه‌ی تفریحی ائل‌داغی که در دارای پارک و آلاچیق، رستوران، مراکز تفریحی و البته قله‌ی کوه برای کوهنوردی‌ است و بعد سد گاوازنگ است؛ در گاوازنگ می‌توانید به رستوران و کافی‌شاپ بام‌شهر بروید، در آب سد به قایق‌سواری کنید و محو چشم اندازی زیبا از شهر شوید.

بعد از آن می توانید راهی روستای شیت شوید. روستای شیت از روستاهای نمونه گردشگری به شمار می رود. روستایی کوهستانی که در بخش شمالی زنجان قرار دارد. فاصله این روستا تا مرکز استان در حدود ۱۲۶ کیلومتر و تا نزدیک‌ترین شهر (چورزق: مرکز بخش) ۸ کیلومتر و تا مرکز شهرستان (آب بر) ۳۸ کیلومتر است. این روستا تاریخی ۵۰۰ ساله دارد. چشمه سارها، قلعه شیت، رودخانه چهار فصل، غار سیدباغی، ییلاق دولا و ییلاق نراب، امامزاده سید محمد ماهوری شیت دیدنی است. روستای شیت روی دامنه میانی کوهی قرار گرفته که در میان کوه‌های بلندی احاطه شده‌. اینجا گیاهان سبز و درختان گیلاس و انار و انجیر دارد.

غار کتله‌خور غاری است خشکی-آبی در شهرستان خدابنده و در ۸۰ کیلومتری جنوب قیدار و ۱۷۳ کیلومتری شمال همدان و ۴۱۰ کیلومتری تهران و ۵ کیلومتری شهر گرماب. بخش هایی از این غار تنها مناسب غارنوردان و صخره‌نوردان است، حدود ۴ کیلومتر است که البته هنوز انتهای آن کشف نشده‌. بخش تفریحی غار هم که برای بازدید عموم مورد استفاده قرار می‌گیرد حدود ۲ کیلومتر مسیر مستقیم است که گفته می‌شود این مسیر تنها ۳/۱ کل غار است.غار کتله‌خور دارای بلورها و قندیل‌ها، زیبایی و تعدد طبقات اولین غار آهکی جهان است. می گویند این غار در نهایت به غار علیصدر در همدان متصل می‌شود. یکی دیگر از عجایب و زیبایی‌های این غار تعدد طبقات آن است. اینگونه غارها در جهان بسیار کم‌نظیر هستند. گمان می‌رود که این غار دارای ۷ طبقه باشد که تاکنون تنها ۳ طبقه آن کشف شده است.

زنجان برای شما زیبایی های بسیار دارد. روستاهای اطراف آن همه دیدنی است. بعد از زنجان می توانید راهی همدان شوید و از آنجا به تهران برگردید. این آخرین طبیعت گردی ما در سال نوروز 96 است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین